טהרן גועשת: לפחות 76 מפגינים נהרגו על ידי כוחות הביטחון האיראניים במסגרת ההפגנות על מותה של הצעירה מהסא אמיני במעצר, כך טענו היום (רביעי) פעילי זכויות אדם במדינה. הארגון IHR האשים את הרשויות בשימוש בכוח לא פרופורציונלי ובתחמושת חיה כדי לדכא את ההתנגדות.

"תפסו את ראשה והטיחו בקרקע": עדות חדשה על מותה של מהסא אמיני

כמו כן, נעצרו מאות בני אדם, 20 מהם עיתונאים. "הסיכון של עינויים והתעללות במפגינים הוא חמור והשימוש בתחמושת חיה נגד מפגינים הוא פשע בינלאומי", אמר מנהל IHR מחמוד אמירי-מוגדאם, "על העולם להגן על דרישות העם האיראני לזכויות היסוד שלו".

ברקע דברים אלו, שוחח הבוקר באבק יצחקי, כתב 'איראן אינטרנשיונל', עם גולן יוכפז וגיא פלג ב-103FM והתייחס לאירועים. "דיכוי אלים עובר על העם האיראני, על הצעירים ובמיוחד הצעירות. אי אפשר לדעת כמה הרוגים יש", אמר.

"אני רואה שכבר היו שמועות שרוצים ממשמרות המהפכה גם לצאת לרחוב לדיכוי, עד עכשיו הייתה המשטרה. לצערי אני לא רואה שאבא ואמא של הצעירים האלה יוצאים לרחובות, כרגע מה שאנחנו רואים זה הצעירים ובמיוחד הצעירות שיוצאים ומתעמתים מהמשטרה. הייתי מצפה שגם העם, האבות שלהם, אלה שעשו את המהפכה, שהביאו את הילדים למצב הזה, גם הם יצאו לרחובות", ציין.

כשנשאל האם ההורים נותנים ברכת דרך לצעירים, השיב בשלילה. "זה לא בגלל שהם אוהבים אתה משטר, אלא בגלל שיודעים עם מי הם מתעסקים. יודעים ששוטר מגיע באמצע הרחוב, מכוון את הנשק ויורה לתוך המפגינים בלי הבחנה. דבר שני, אין מנהיג. אני לא ראיתי בכל ההפגנות האלה, שכל זה ספונטני, שמישהו מכוון אותם", טען.

בסיום דבריו, התייחס לאומץ של הצעירות באיראן להתמודד מול כוחות הביטחון ואמר: "בכל ההפגנות הקודמות לא ראינו כזה אומץ להוריד את כיסוי הראש, זה כנראה מייאוש. הייאוש שתופס את הצעירים האלה שהולכים לומדים, נהיים אנשים באמת טובים, ואין להם עבודה, אין להם איפה ללכת. הדיכוי שכל יום האנשים האלה עוברים ברחוב, ההשפלה בידי משמרות הצניעות האלה הגיעה למקום שלא אכפת להם. אני מוריד את הכובע מול האנשים האלה, במיוחד הצעירות, שיש להם כזה אומץ. הם כבר היסטוריה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM