המלחמה במזרח אירופהבצל הודעתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי מדינתו תספח ארבעה מחוזות באוקראינה לשטחה של הפדרציה הרוסית, המודיעין הבריטי דיווח הלילה (בין שישי לשבת) כי רוסיה עלולה לבצע תקיפות בחלל. ראש מטה ההגנה הבריטי, האדמירל טוני רדקין, שלח מסר מאיים לכיוונה של רוסיה ואמר כי אם אכן תבצע תקיפות כנגד לוויינים, "זה יביא לתגובה חזקה מצד נאט"ו".

בתוך כך, רדקין הזהיר כי רוסיה "עלולה לגרור" את המלחמה גם למקומות רחוקים מהלוחמה היבשתית המסורתית, כפי שרואים בימים אלו על אדמת אוקראינה, כולל מלחמה תת-קרקעית ובחלל". רדקין הוסיף כי "ראינו דוגמה לכך בסוף השנה שעברה, כאשר רוסיה פוצצה חללית בכלל שיצרה פסולת אדירה בכל המרחב. לרוסיה יש יכולות גרעיניות ויכולות תת-ימיות". כמו כן, הוא האשים את הנשיא פוטין בכך שגרם חבלה בצינורות "נורד סטרים" בעזרת פיצוצים תת-ימיים.

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

במקביל, פרופ' מלקום צ'לרמס, סגן מנכ"ל מכון החשיבה Royal United Services Institute, אמר כי "אם רוסיה תשמיד לוויינים, ההשפעה תורגש בכל העולם". הוא הוסיף כי "רוסיה יכולה גם לתקוף את מערכות ה-GPS הממלאות תפקיד מפתח בחברה האזרחית והצבאית בכל העולם. יכול להיות שיהיו הפרעות מסוימות לשירותים אזרחיים, כמו מערכות ניווט ברוב הטלפונים והמכוניות שלנו".

כמו כן, פרופ' צ'למרס הדגיש כי "בדומה לחבלה בצינורות, השמדת לוויינים לא בהכרח תגרום לנפגעים ישירים, וכן היא לא תקיפה על שטח ריבוני של מדינה כזו או אחרת. לכן, יש סיכוי נמוך יותר לעורר תגובה צבאית מערבית ישירה". עם זאת, האדמירל רדקין אמר כי "אם רוסיה תתקוף תשתית לאומית קריטית, בין אם כבלים תת-ימיים או בחלל, תבוא תגובה מצד נאט"ו". עם זאת, אדמירל רדקין הצהיר כי "למרות ריבוי האיומים מצד רוסיה, בריטניה צריכה להיות בטוחה שחיינו יהיו בטוטחים והכלכלה שלנו תהיה מוגנת. אנחנו נתגבר על הלחץ שרוסיה מנסה להפעיל על חיינו".

כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, הנשיא הרוסי הכריז אמש על סיפוח של ארבעה מחוזות משטחה של אוקראינה. בנאום לאומה, אמר פוטין כי "אזרחי רוסיה, אזרחי חרסון, לוגאנסק, זפוריז'ה ודונייצק, יש עקרון שמופיע בחוקת האו"מ: הזכות להגדרה עצמית. לאזרחים של אותם האזורים קיימת זכות בסיסית להגדרה עצמית. זו אדמתנו. קורבות הטרור המחריד של המשטר האוקראיני היושב בקייב שילמו בחייהם על הזכות של אותם האזורים לחזור לרוסיה".

"אלו ארבעה מחוזות של רוסיה. לא נשכח את אלו שלא שיתפו פעולה עם המשטר הניאו-נאצי האוקראיני של 2014. ב-1991 ראשי המפלגה הקומוניסטית, בלי לשאול את העם ובלי לבצע משאל עם, על דעת עצמם הקריבו את ברית המועצות, את מדינתנו הגדולה. ברית המועצות איננה וגם אנחנו לא שואפים לשם, אבל יש מיליוני אנשים שמדברים בשפה הרוסית, הם רוסים שמשתוקקים לחזור למולדתם", הדגיש.