בצל הדיווחים כי הצבא הרוסי משתמש במל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, מסמך חדש של האיחוד האירופי שנחשף היום (חמישי) מציג כי התלות הרוסית בכלי הטיס בלתי מאוישים מתוצרת הרפובליקה האסלאמית מבליטים את החולשה והמצב הקשה בו נמצא הקרמלין". כמו כן, המסמך גם חושף כיצד הקרמלין עוקף את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על רוסיה.

בתוך כך, המסמך סבור ש"המרדף של מוסקבה אחר תחמושת מאיראן וצפון קוריאה" עשוי להוות ראייה לכך שהיא מתמודדת עם קשיים ארוכי טווח בייצור הצבאי, ואינה עומדת בהיקף הנדרש כדי להילחם על אדמת אוקראינה. זאת, על פי הדווח באתר "Euro Observer". כמו כן, המסמך חשף כי השלטונות ברוסיה ייבאו באופן עקיף, מחשבים, סמארטפונים, חלקי רכב ואפילו מוצרי לגו בניגוד לאיסור שהוטל עליהם בסנקציות הבינלאומיות.

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

על פי המסמך המיוחד של האיחוד האירופי, ניתן גם לראות כי "הסנקציות גרמו לכך שרוסיה לא יכולה לממן את המלחמה באוקראינה", אך ציין במקביל כי טורקיה וסין מסייעות לקרמלין לעקוף את האמברגו המערבי. הוא גם הצביע על כך שהצעדים הכואבים ביותר שנקט האיחוד האירופי כנגד המדינה, השפיע על מגזרי האנרגיה והבנקאות, בהתחשב בכך שכל השווקים העולמיים התרחקו מקנייה או מסחר בנפט הרוסי. תפוקת הנפט הרוסי ירדה ב-10%, וייצור הגז ירד ב-22% בהשוואה לחודש אוגוסט בשנה שעברה, כך על פי המסמך.

כזכור, כלי תקשורת באוקראינה דיווחו כי מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן הפציצו את העיר בילה צרקווה השוכנת מדרום לקייב. "בלילה האויב תקף את בילה צרקווה עם מל"טים מסוג קמיקזה מסוג שאהד-136. אדם אחד נפצע, כמו כן נגרם נזק לתשתיות", כתב מושל אזור קייב. 

בחודש שעבר דווח במדינה כי הכוחות הרוסים שיגרו בכוונה לפחות 10 מל"טים מתאבדים איראניים מדגם "שאהד-136" מעל אומן, במטרה לפגוע בישראלים ששוהים בעיר. על פי הדיווח, במהלך הימים האחרונים הפילו כוחות הצבא של אוקראינה יותר מעשרה מל"טים, חלקם שוגרו משטח חצי האי קרים וכוונו לאומן. עלפ פי ההערכה, הרוסים רצו להתמקד באתרים דתיים חסידיים עם קהל רב.