סגנית שר החוץ האוקראיני פרסמה היום (שני) תיעוד של מתקפת מל"טים מתאבדים נרחבת על הבירה קייב. בתיעוד ניתן לראות מל"ט כשהוא צונח בלב שכונה אזרחית ושניות לאחר מכן מתפוצץ. על פי הדיווחים, המתקפה התמקדה באזור שבצ'נקו שהיה גם יעד למתקפה הרוסית לפני שבוע.  

מסמך חדש חושף: "המרדף של רוסיה אחר תחמושת איראנית חושף את מצבה הקשה"

איראן מכחישה: לא סיפקנו מל"טים לרוסיה עבור הלחימה באוקראינה

מושל קייב טען כי לפחות אדם אחד נהרג במתקפה ושלושה נוספים נפצעו, בינהם אדם אחד שלכוד תחת הריסות. ראש העיר כתב כי מספר בתי מגורים נפגעו. ראש לשכתו של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, אנדריי ירמאק, מסר: "הרוסים חושבים שזה יעזור להם, אבל פעולות שכאלו רק הם רק פרפורי גסיסה". במקביל טענו הרשויות כי המל"טים שוגרו משטחה של בלארוס. חיל האוויר האוקראיני הודיע כי השמיד עשרות מל"טים ברחבי דרום ומזרח המדינה בשעות הבוקר המוקדמות.

קייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
קייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

קייב טוענת כי מוסקבה הגבירה את השימוש במל"טים מתאבדים שסופקו על ידי איראן בתקיפות על קייב, אודסה, זפוריז'יה וערים נוספות ברחבי המדינה בשבועות האחרונים. הנשיא זלנסקי טען כי רוסיה הזמינה מאיראן 2,400 מל"טים מסוג שאהד-136. ה"וושינגטון פוסט" דיווח אתמול כי בנוסף למל"טים מתאבדים, איראן צפויה להעביר לרוסיה טילי קרקע-קרקע עבור הלחימה.

לפי הערכות מודיעין מהימים האחרונים, איראן מתכננת משלוח ראשון של שני טילים בליסטיים איראניים ידועים לטווח קצר המסוגלים לפגוע במטרות למרחקים של 300 ו-700 קילומטרים. אם יתבצע, זה יהיה המשלוח הראשון מסוגו לרוסיה מאז תחילת המלחמה. 

במקביל, הרשויות במדינה דיווחו על טיל שפגע במתקן אנרגיה באזור דניפרופטרובסק וגרם לשריפה גדולה. במחוז טענו כי מערכות ההגנה יירטו לפחות שלושה טילים. אתמול דיווחו כלי תקשורת ברוסיה על מתקפות אוקראיניות בעיר הרוסית בלגורוד, השוכנת בסמוך לגבול בין המדינות. על פי הדיווח, כ-16 רקטות שוגרו לעבר האזור. כמו כן, מפעילת תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה טוענת כי התחנה נותקה מרשת החשמל הלאומית בעקבות הפגזות רוסיות. 

מתקפה על קייב (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
מתקפה על קייב (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

המודיעין הבריטי: הפצצת גשר קרים גרמה לבעיות לוגיסטיות גדולות בצבא רוסיה

במקביל, המודיעין הבריטי טען כי הכוחות הרוסיים מגבירים את זרימת האספקה ​​הלוגיסטית דרך מריופול, זאת בעקבות בעיות לוגיסטיות גדולות לאחר הפצצת גשר קרים. זלנסקי מצדו אמר כי קרבות קשים מתרחשים בסביבת העיירות סולדר ובחמוט באזור דונבאס. בחמוט הוא היעד הבא של הכוחות הרוסיים, אשר מתקדמים באטיות באזור דונייצק מאז השתלטו על לישנסק וסברודונייצק ביוני ויולי. 

פיצוץ בגשר קרים (צילום: רויטרס)
פיצוץ בגשר קרים (צילום: רויטרס)

 המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה אמר מוקדם יותר כי כוחות רוסים הפציצו אתרים אוקראינים בכמה חזיתות ביום ראשון, כולל מטרות בערים באזורי חרקוב, דונייצק וחרסון. אלכסיי קולימזין, מנהל מינהלת העיר דונייצק, אמר כי הפצצת הכוחות האוקראינים גרמה נזק לבניין המנהלי של העיר. "זו הייתה פגיעה ישירה, המבנה ניזוק קשות. זה נס שאיש לא נהרג", אמר קולימזין.

משרד ההגנה הרוסי טען כי כוחותיו הדפו את ניסיונות הכוחות האוקראינים להתקדם באזור דונייצק, חרסון ומיקולאיב.רוסיה גם מסרה כי היא ממשיכה בתקיפות האוויריות שלה על מטרות צבאיות באוקראינה, תוך שימוש בנשק ארוך טווח ומונחה דיוק.