מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסת בימים אלה לחודש השמיני, כאשר הימים האחרונים מתנהלים ברקע תמיכתה האיראנית ברוסיה, הכוללת בין היתר אספקת נשק. בכירים איראנים אמרו היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי "טהרן הבטיחה לספק למוסקבה טילי קרקע קרקע, זאת בנוסף למל"טים מתאבדים".

איראן מכחישה: לא סיפקנו מל"טים לרוסיה עבור הלחימה באוקראינה
"משנה את התוכניות": השימוש של רוסיה במל"טים איראנים יוצר סכנות חדשות לאוקראינה

העסקה בין רוסיה לאיראן גובשה ב-6 לאוקטובר, כאשר סגן הנשיא הראשון של איראן, מוחמד מוחבר, שני בכירים ממשמרות המהפכה של איראן ופקיד מהמועצה העליונה לביטחון לאומי ביקרו במוסקבה לשיחות עם רוסיה על מסירת הנשק. "הרוסים ביקשו מל"טים נוספים ואת אותם טילים בליסטיים איראנים בעלי דיוק משופר, במיוחד ממשפחת טילי הפתח וזולפגאר", אמר אחד הדיפלומטים האיראנים, שעודכן על העסקה. גורם מערבי אישר את הדיווח על העסקה, ואמר שישנו הסכם בין איראן לרוסיה, בה איראן מבטיחה לספק טילים בליסטיים קצרי טווח קרקע-קרקע, כולל טילים מסוג זולפגאר.

תיעוד רגע הפצצת גשר הזכוכית בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

הדיפלומט האיראני דחה את הצהרותיהם של גורמים מערביים, לפיהם העברות כאלה מפרות את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2015. "השימוש בנשק והיכן הוא נמצא הם אינם עניין המוכר. אנחנו לא לוקחים צד במשבר באוקראינה כמו המערב. אנחנו רוצים לשים קץ למשבר באמצעים דיפלומטיים", אמר הדיפלומט.

כזכור, אוקראינה דיווחה על מבול של תקיפות רוסיות באמצעות מל"טים מתוצרת איראן בשבועות האחרונים. בתוך כך, איראן הכחישה שסיפקה את המל"טים לרוסיה. בתשובה לשאלה "האם רוסיה השתמשה במל"טים איראניים בפעולות הלחימה שלה באוקראינה", דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב השיב כי לקרמלין אין מידע על השימוש בהם. "נעשה שימוש בציוד רוסי עם מינוח רוסי. יש להפנות את כל השאלות הנוספות למשרד הביטחון", הוא אמר.

לאחר שמחלקת המדינה האמריקאית הערכים כי המל"טים במתקפה על קייב היו מתוצרת איראן, דיפלומט אירופי ציין כי הערכת ארצו הינה כי "רוסיה מתקשה לייצר לעצמה נשק לאור הסנקציות על המגזר התעשייתי שלה, ולכן היא פונה ליבוא משותפות כמו איראן וצפון קוריאה".