אזרחים אמריקאים מיהרו להתפטר בימים האחרונים מעבודתם בחברות טכנולוגיה סיניות, אחרי שממשל ביידן פרסם תקנות נרחבות חדשות האוסרות על בעלי אזרחות ותושבות אמריקאית לסייע לתעשיית השבבים הסינית - מהלך אשר עלול לגרום לזעזועים בשרשרת האספקה העולמית.

ההנחיות שפרסם משרד המסחר האמריקאי, כחלק מהמאמצים של ממשל ביידן למנוע מהרפובליקה הקומוניסטית להפוך לגורם משפיע בתעשיית השבבים העולמית, ולהקשות על ההתקדמות הטכנולוגית של הצבא העממי, נחשבות לנרחבות ולמשפיעות ביותר עד כה. בין השאר, התקנות מציבות דרישות חדשות לקבלת רישיון עבור יצוא של שבבים שמשמשים בתחומי הבינה המלאכותית ומחשבי על, ולייצור של מוליכי מחצה מתקדמים, בעיקר שבבי זיכרון, אשר יכולים לשמש גם לצרכים צבאיים.

בעוד תקנות קודמות היו ממוקדות נגד חברות מסוימות, כדוגמת וואווי, הפעם כוללת הרשימה קרוב ל־30 חברות סיניות שנאסר להעביר אליהן מוצרים שפותחו עם טכנולוגיה אמריקאית מחוץ לארה"ב, בשל חשש לפגיעה בביטחון העולמי. מספר חברות זרות שמשתמשות בטכנולוגיה אמריקאית קיבלו פטור לשנה, ובהן סמסונג ו־TSMC הטייוואנית, אולם אתר ניקיי היפני דיווח כי ענקית הטכנולוגיה אפל החליטה להקפיא את התוכנית להשתמש בשבבי זיכרון של חברת יאנגצה הסינית, אחת החברות המובילות בתחום, עבור מכשירי אייפון.

התקנה הדרמטית ביותר אוסרת על אזרחים ותושבים אמריקאים לסייע לתעשיית השבבים הסינית, כולל מי שעובדים בחברות זרות בחו"ל, אלא אם קיבלו רישיון. סוכנות בלומברג דיווחה כי אמריקאים שעובדים בחברות סיניות החלו בימים האחרונים להתפטר ולעזוב את המדינה, בעוד חברת ASML ההולנדית הורתה לצוותים האמריקאיים שלה להפסיק את הקשרים עם לקוחות סיניים. ההערכות הן כי בעלי אזרחות כפולה סינית־אמריקאית יצטרכו לבחור אם הם מוותרים על אזרחותם האמריקאית כדי להמשיך בקריירה בחברות טכנולוגיה סיניות, שגם הן יצטרכו למצוא כוח אדם חלופי במקום העובדים שיעזבו.

החשש המרכזי הוא שהצעדים האמריקאיים החריפים ישפיעו על שרשרת האספקה העולמית בתחום השבבים, שקריטית כיום עבור מגזרים רבים, החל ממכשירים אלקטרוניים ועד מכוניות ומטוסים, כולל בתוך ארה"ב עצמה. סין עדיין לא נקטה צעדי תגובה, אולם במשרד החוץ בבייג'ינג הזהירו כי "ארה"ב לא יכולה לעצור את ההתקדמות של סין, אלא רק תפגע בעצמה ותבודד את עצמה, כאשר המעשים שלה יביאו לתוצאות הפוכות".