נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי שלח נאום מצולם היום (שני) לוועידת הארץ בו מתח ביקורת על המדיניות הישראלית מול אוקראינה ורוסיה, והאשים את ישראל שהחליטה "לא לעצבן" את הקרמלין. זלנסקי אף טען כי בתמורה למעורבות האיראנית במלחמה בארצו, רוסיה מסייעת לטהרן לפתח את תכנית הגרעין שלה, ובהמשך קרא לישראל לסייע לארצו כנגד שיתוף הפעולה הצבאי של איראן ורוסיה.

דיווח: כך ישראל מסייעת לאוקראינה; רוסיה ממשיכה להשתמש בכטב"מים איראנים

זלנסקי סיפר כי בישיבות המטכ"ל האוקראיני בשבועות האחרונים, המילה "איראן" נשמעת יותר ויותר. "בכל פעם שאומרים 'איראן' הם מתכוונים למשהו שכולכם מבינים לגמרי. הם מתכוונים לאיום קיומי. כמו אצלכם בישראל". עם זאת, הוא הביע אכזבה מכך שהמילה "ישראל" כמעט ואינה מוזכרת, שכן ישראל אינה מסייעת לאוקראינה מבחינה צבאית. 

הוא סיפר כי "אוקראינה נתונה למתקפות טרור רוסיות בלתי פוסקות, הקול המגעיל של מל"טים איראניים נשמע בשמיים שלנו מדי לילה. לפי המודיעין שלנו, רוסיה הזמינה כאלפיים 'שהד' מאיראן - סוג אחד של נשק טרור איראני, וגם טילים ומזל"טים אחרים. מדריכים איראנים הגיעו ללמד את הרוסים כיצד להשתמש בהם".

זלנסקי הוסיף: "איך נוצרה הברית הזאת של איראן ורוסיה? אני אגיד לך. רוסיה מפסידה לנו בעימות אמיתי בשדה הקרב. הצבא של פוטין לא יודע איך להילחם".

"שימו לב - הנוכחות הרוסית בסוריה הצטמצמה משמעותית בזכות כוחות ההגנה שלנו שלנו. אבל, למרבה הצער, אין לנו 'כיפת ברזל' משלנו. עדיין אין לנו מערכת הגנה אווירית והגנה מפני טילים מודרנית ויעילה שיכולה לאבטח את השמיים שלנו, ורוסיה מנצלת את זה כדי לפצות על הפסדיה בשדה הקרב".

"ב-8 חודשי מלחמה רוסיה השתמשה ב4,500 טילים נגדנו והמלאי שלהם מדלדל. לכן הם חיפשו פתרון זול ומצאו אותו באיראן", הסביר. "איך רוסיה משלמת לאיראן על זה, לדעתך? האם איראן מעוניינת רק בכסף? איראן לא מעוניינת בכסף בכלל, היא מעוניינת בסיוע רוסי לתוכנית הגרעין שלה - זה המשמעות של הברית ביניהם". 

הוא המשיך: "הברית הזו שלהם פשוט לא הייתה מתרחשת אם הפוליטיקאים שלכם היו מקבלים רק החלטה אחת באותו זמן, ההחלטה שביקשנו. אבל נראה שבעצם קיבלתם את ההחלטה עוד ב-2014 עם הפלישה הרוסית לקרים, ההחלטה "'שלא לעצבן' את הקרמלין, לא לעזור לאוקראינה באמת".

"אני מדגיש - אנחנו מבקשים עזרה מישראל מאז 2014. אבל כזה הוא המשכיות של פוליטיקאים. למרות שאם היינו מאבטחים מיד את השמיים שלנו מפני טילים ומזל"טים, לרוסיה אפילו לא היה מניע עכשיו ללכת לאיראן ולהציע לה משהו בתמורה לסיוע בטרור. אבל זה מה שקרה. ואני חושב שעדיין אפשר להפוך את הברית הזו שלהם לחסרת משמעות. אם נפעל ביחד, איתך, באותו אופן כמו עם דמוקרטיות אחרות".

"מדינות דמוקרטיות רבות עוזרות לנו. אבל נשמח גם לקבל את עזרתכם. כמובן, לא נוותר על המאבק שלנו ויהי מה. אנחנו רוצים דברים פשוטים וברורים: לשחרר את אדמתנו, להבטיח את שלומם של עמנו, לתת שלום לאוקראינים. נמשיך בהגנה שלנו, ואני בטוח שנגן על אוקראינה ועל החופש שלנו - של כל המדינות הדמוקרטיות".

"האם לא הגיע הזמן שהמדינה שלך תבחר גם עם מי אתה? האם זה עם העולם הדמוקרטי, שנלחם זה לצד זה באיום הקיומי על קיומו? או עם אלו שמעלימים עין מהטרור הרוסי, גם כאשר מחירו של המשך הטרור הוא הרס מוחלט של הביטחון העולמי?", תהה. "השאלות הללו, למעשה, אינן על פוליטיקה, אלא על ערכים. על הערכים שעדיין איחדו אותנו. הם מאחדים אותנו גם כשאנחנו לא מסכימים בפוליטיקה".

זלנסקי סיכם: "אני מודה לעם ישראל על ההבנה והעזרה, בפרט הסיוע הרפואי שקיבלנו. אני אסיר תודה לך ולכל כלי התקשורת בישראל שהפיצו את האמת על המלחמה הזו ומגנים את הטרור הרוסי. אני מודה לכל אנשיך שיצאו לרחובות לאחר תחילת המלחמה הכוללת - וראינו שאנו נתמכים בארץ המובטחת. אני מאמין שנראה תמיכה גם בשמיים. תודה על תשומת הלב ואני מאחל לכולכם שלום וניצחון. סלאבה אוקראינה".