לאחר ששר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הזהיר השבוע את עמיתיו בעולם כי אוקראינה "סיימה את העבודה על יצירת 'פצצה מלוכלכת'", וממחלקת המדינה של ארצות הברית נמסר בתגובה כי רוסיה עצמה תישא בהשלכות במידה ותשתמש בנשק גרעיני או באותה "פצצה מלוכלכת", נשאלת השאלה מה היא בעצם הפצצה הזו אותה מוסקבה מתעקשת להעלות שוב ושוב לשיח הציבורי, והאם שימוש בה ישתווה לעוצמה של פצצה גרעינית.

רוסיה טענה כי אוקראינה יצרה "פצצה מלוכלכת": כך הגיבו בקייב ובסבא"א
אחרי האיומים, ארה"ב מבהירה: "נסרב לקבל כל תירוץ של רוסיה להחמיר את המצב"

"פצצות מלוכלכות" הן למעשה כלי נפץ רגילים המכילים חומר רדיואקטיבי, מהסוג שניתן לעשות בו שימוש עבור רדיותרפיה רגילה, בשימור מזון או בתעשייה.

"פצצה מלוכלכת" איננה פצצה גרעינית, כך מסר מומחה לשעבר במכון הגרמני לעניינים בינלאומיים וביטחון, והיא לא תגרור תגובת שרשרת גרעינית. פיצוץ גרעיני מייצר חום קטלני, גלי לחץ וכן קרינה מסוכנת, המתפשטת על פני שטחים נרחבים באמצעות רוח וגשם, מה ש"פצצה מלוכלכת" לא מסוגלת לעשות.

למעשה, השלב המסוכן ביותר של ה"פצצות המלוכלכות" מתרחש בעת הפיצוץ הראשוני שלהן. יחד עם זאת, בטווח הארוך, הקרינה הנפלטת מהן עלולה להיות קטלנית, וזה תלוי במינון. גודל הפיצוץ ייקבע את שטח הטריטוריה שעשוי להיות מזוהם, ואף להפוך לבלתי ראוי למגורים באופן זמני.