המלחמה באירופה: "מרכז ההתנגדות הלאומי" באוקראינה, ארגון שנועד לספק הכשרה צבאית לתושבי אוקראינה בעקבות הלחימה, פרסם דו"ח ובו חשף כי הנתיבים העיקריים של משלוחי הנשק מאיראן לרוסיה הם דרך האוויר ודרך הים, כך דווח הבוקר (שני) באתר "אל-ערביה". זאת, על רקע הדיווחים כי הרפובליקה האסלאמית ממשיכה לחמש את הצבא הרוסי במל"טים וטילים.

על פי הדיווח, האיראנים השתמשו בארבע חברות תעופה - "איראן אייר", "מהאן אייר", "סאהה איירליינס" ו"פויה אייר", כאשר שלוש הראשונות הן בבעלות של המשטר, והרביעית בבעלות פרטית. כמו כן, נחשף כי מטוסי המטען של חברת "פויה אייר", מסוג איליושין 76, טסו בנתיב טהרן-מוסקבה חמש פעמים בין ה-12 ל-18 באוקטובר כדי להעביר משלוחי נשק לרוסיה.

מטוס חברת ''מהאן אייר'' האיראנית (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
מטוס חברת ''מהאן אייר'' האיראנית (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

עוד דווח כי איראן משתמשת גם בנתיב הימי בים הכספי, על מנת להעביר מל"טים לצבא הרוסי. המרכז חשף כי המל"טים מועברים תחילה לנמל אנזאלי ומשם נשלחים לנמל אסטרחן או מחצ'קלה. כמן כן, המרכז מסר כי החברה התעשייתית של איראן, בשליטת משמרות המהפכה, העבירה שוב כלי נשק לרוסיה, בכלי שיט השייכים לה, ובתוכם חלקים מפורקים של מל"טים בתחילת חודש נובמבר האחרון.

במקביל, "מרכז ההתנגדות הלאומי" חשף כי רוסיה גם מייבאת רחפנים וטילים איראניים מסוריה. זאת, לאחר שבבמהלך מלחמת האזרחים בסוריה, הקימה איראן מפעל לייצור מל"טים מתאבדים וטילים קרקע-קרקע, במטרה לסייע למשטר של הנשיא אסאד לדכא את המורדים. על פי הדיווח, גם בלארוס הצטרפה לקו אספקת המל"טים האיראניים לרוסיה, כאשר מפעל מקומי לתיקון מטוסים מקומיים, החל לייצר מל"טים מתאבדים, בשיתוף עם חברת Kvand IS, מה שהוביל לייבוא מל"טים איראניים מבלארוס לחזית האוקראינית.

כזכור, גורמים במערב חשפו ביום שלישי האחרון כי בכוונת איראן לשלוח משלוח נשק נוסף לצבא הרוסי, כך דווח ברשת CNN. הגורמים מסרו כי המשלוח יכלול כאלף כלי נשק, וזו הפעם הראשונה שבה טהרן תכלול גם טילים מדויקים, שייתנו לקרמלין דחיפה משמעותית בשדה הקרב. כמו כן, הם ציינו כי משלוח הנשק האחרון כלל כ-450 מל"טים, "שהרוסים כבר השתמשו הם כדי להביא להשפעה קטלנית על החזיתות מול הצבא האוקראיני".