"מגל אדום לחתונה אדומה", כך צייץ אתמול בבוקר בן שפירו, מהעיתונאים השמרנים הבולטים בארה"ב, כשתיאר את תוצאות בחירות האמצע תוך שימוש בפרפרזה לפרק הנודע ב"משחקי הכס", שבו אירוע חגיגי הפך לכאוס של דם ושחיטה. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם היה מתון יותר: "זה בהחלט לא גל רפובליקני, זה בטוח".

"אין ניצחון טראמפיסטי יוצא דופן": מהי משמעות התוצאות המסתמנות בבחירות האמצע?
קרב צמוד בסנאט, רוב לרפובליקנים בבית הנבחרים

המשפטים הללו מסכמים היטב את תחושת האכזבה בקרב הרפובליקנים כאשר תמונת המצב בשני בתי הקונגרס בוושינגטון מתחילה להתברר לאחר בחירות האמצע הדרמטיות.

הלילה הארוך החל דווקא בתחושה אופטימית עבור הרפובליקנים עם שורה של מהפכים ובראשם הניצחון של ג'ן קיגנס על חברת הקונגרס המכהנת איליין לוריא במחוז השני של וירג'יניה בבית הנבחרים, הנחשב למנבא תוצאות הבחירות. אולם בהדרגה התברר כי התחזיות המוקדמות על "גל אדום" עם מהפך כולל בבית הנבחרים ובסנאט לא מתממשות.

הסימן הבולט ביותר היה הניצחון הדרמטי של ג'ון פטרמן "הענק" על ד"ר מהמט אוז בהתמודדות בפנסילבניה, שחסם כמעט סופית את האפשרות שהרפובליקנים ישברו את השוויון בסנאט לטובתם.

גם אם הדמוקרטים יאבדו את בית הנבחרים, כפי שנראה כרגע, ובכך למעשה יתקשה הנשיא ג'ו ביידן לקדם את מדיניותו בשנתיים הקרובות, הם עדיין יכולים להיות מרוצים. על אף האינפלציה הגואה ויוקר המחיה, לצד אחוזי התמיכה הנמוכים של ביידן, התוצאות הראו כי הם הצליחו לשחק בהצלחה על הקלף של ביטול פסיקת ההפלות - סוגיה שהטרידה לא מעט מהמצביעים - כדי להמריץ את תומכיהם, וגם מצביעים עצמאיים, כדי להבטיח ניצחונות בהתמודדויות שהיו בסיכון למהפך רפובליקני.

עם זאת, עדיין יש לדמוקרטים לא מעט אתגרים בהמשך הדרך לקראת בחירות 2024. ביידן מתכוון להתמודד מחדש, אף שגם בתוך מפלגתו רבים חוששים כי הוא כבר לא מתאים בשל גילו המתקדם, אולם עדיין לא הופיעו מועמדים שיכולים להוות חלופה מתאימה. בנוסף, גם אם הדמוקרטים ישמרו על המצב הנוכחי בסנאט, הם צפויים להיתקל בלא מעט מהמורות מצדו של חבר מפלגתם, הסנאטור ג'ון מנצ'ין, המייצג את מדינת הפחם השמרנית וירג'יניה המערבית ועומד בפני התמודדות מחודשת בעוד שנתיים. מנצ'ין כבר תקף השבוע את ביידן על אמירותיו נגד הפחם.

מהצד השני של המתרס התוצאות מהוות אכזבה עמוקה עבור דונלד טראמפ. אומנם כ־150 מועמדים שזכו לתמיכתו ואינם מכירים בלגיטימיות של נשיאות ביידן הצליחו להיבחר, אבל מועמדים רבים שגם משתייכים לזרם הטראמפי סבלו מפלות, כמו ד"ר אוז ודאג מסטריאנו שהתמודד למושל פנסילבניה, והראו כי המגע של הנשיא לשעבר לא מבטיח הצלחה.

הציפיות הן עדיין שטראמפ יכריז על התמודדותו המחודשת לנשיאות, ייתכן שכבר בשבוע הבא, אבל העיניים מופנות לעבר מי שצפוי להיות יריבו המרכזי בפריימריז הרפובליקניים. מושל פלורידה, רון דה סנטיס, נבחר לכהונה שנייה ברוב מוחץ והוביל את הרפובליקנים לשליטה מוחלטת במדינת המפתח הדרומית והוא עשוי לתרגם את ההון הפוליטי - גם כמי שמייצג קול שמרני בולט נגד הפלות ושינוי מגדרי - להתמודדות לבית הלבן. טראמפ כבר החל לתקוף אותו בימים האחרונים, במה שנראה כמו קדימון לקרב סכינים מרתק בדרך ל־2024.