לאחר מתקפות מתמשכות של הצבא הרוסי באמצעות מל"טים מתוצרת איראנית באוקראינה, מוסקבה הגיעה להסכם סודי עם טהרן ובמהלכו היא תתחיל בייצור מאות כלי טיס בלתי מאוישים על אדמת רוסיה, כך על פי מידע מודיעיני חדש של  ארצות הברית וסוכנויות ביטחון מערביות אחרות שפורסם הערב (שבת) בוושינגטון פוסט.

רכיבים תוצרת ישראל נמצאו במזל"טים איראנים בשימוש רוסיה
בלחץ אמריקאי? יועצו של זלנסקי טוען: "איראן עצרה משלוחי נשק לרוסיה"

על פי הדיווח, גורמים רשמיים רוסים ואיראנים סיכמו את העסקה במהלך פגישה באיראן בתחילת נובמבר, ושתי המדינות פועלות במהירות על מנת להעביר עיצובים ורכיבים מרכזיים שיכולים לאפשר את תחילת הייצור בתוך חודשים. ההסכם, אם יתממש במלואו, ייצג העמקה נוספת של הברית הרוסית-איראנית שכבר סיפקה תמיכה מכרעת במערכה הצבאית המקרטעת של מוסקבה באוקראינה, כך לדברי הגורמים.

משלחת נפרדת בראשות מזכיר מועצת הביטחון הרוסית נסעה לטהרן ב-9 בנובמבר, כדי לדון, בין היתר, בסנקציות כלכליות וב"התערבות מערבית" אחרת בענייני ממשלותיהן, כך לפי התקשורת הרוסית והאיראנית. אחד הבכירים שעודכן על ההסכם הסודי תיאר מאמץ אגרסיבי של שתי המדינות להקל על ייצור רחפנים בעיצוב איראני בתוך רוסיה. "זה מתקדם במהירות", אמר הבכיר.

מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)
מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)

לרוסיה כבר יש מערך של כלי טיס לא חמושים, או מל"טים, המשמשים בעיקר למעקבים ולאיתור ארטילריה. מפעלים רוסיים ביצעו בעבר שינויים קלים בחלק מהמל"טים שנרכשו מאיראן, ושינו, למשל, את המינוח ואת ערכת הצבעים כך שהם ידומים יותר לתחמושת רוסית. אך עד כה לא היה ייצור מקומי של מל"טים בעיצוב איראני על אדמת רוסיה. 
 
הגורמים הרשמיים אמרו שלא ברור איזה סוג של סיוע טהרן מבקשת ממוסקבה בתמורה, מעבר לכסף וליתרונות הנובעים מברית מחוזקת עם שכנתה החזקה מצפון איראן. בעבר, רוסיה סיפקה לאיראן לוויין מעקב כדי לאפשר לה לרגל אחרי שכנותיה, כמו גם רכיבים מרכזיים לתחנת הכוח הגרעינית בבושהר. כלי חדשות מערביים דיווחו כי ייתכן שאיראן מבקשת עזרה גרעינית נוספת בתמורה לסיוע שלה במערכה הצבאית של רוסיה.
 
 דוברת המועצה לביטחון לאומי אמרה בתגובה כי "איראן ורוסיה יכולות לשקר לעולם, אבל הן לא יכולות להסתיר את העובדות: טהראן עוזרת להרוג אזרחים אוקראינים באמצעות אספקת נשק ומסייעת לרוסיה בעניין זה. זה עוד סימן לכמה מבודדות הן איראן והן רוסיה".

"ארה"ב ובעלות בריתה נוקטת בכל האמצעים לחשוף, להרתיע ולהתעמת עם אספקת התחמושת הזו של איראן והשימוש של רוסיה בהם נגד העם האוקראיני. אנו נמשיך לספק לאוקראינה את הסיוע הביטחוני הקריטי שהיא זקוקה לה כדי להגן על עצמה, כולל מערכות הגנה אווירית", הוסיפה.

שר ההגנה האמריקאי: "המלחמה באוקראינה עלולה להוביל להפצה של נשק גרעיני"

שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, העביר היום (שבת) מסר למדינות העולם ואמר במהלך פורום ביטחוני בקנדה כי אי סיוע לאוקראינה עלול להוביל ל"עולם של עריצות ומהומה. חבריו האוטוקרטיים של פוטין צופים. והם בהחלט יכולים להסיק שהשגת נשק גרעיני ייתן להם 'רישיון ציד' משלהם. זה עלול לגרום לסחרור של הפצת נשק גרעיני".

בהמשך, תקף את רוסיה וטען כי היא "מבצעת זוועות באוקראינה". דבריו של אוסטין נאמרו לאחר שאתמול פרסם חוקר זכויות אדם אוקראיני  סרטון, בו על פי טענתו, נראה מתחם עינויים בעיר חרסון שבאוקראינה, אשר הופעל ע"י הרוסים. לדבריו, המקום שימש למעצרים, חקירות ועינויים שביצעו הכוחות הרוסים. 

על פי העדויות, הכוחות במקום עשו שימוש בין היתר גם במכות חשמל. דניס מונסטירסקי, שר הפנים האוקראיני, טען כי במקום נמצאו 63 גופות עם סימני עינויים קשים. הוא הדגיש כי זו רק ההתחלה, ובהמשך צפויים האוקראינים לאתר ממצאים נוספים לזוועות שאירעו באזור. עוד הוא הוסיף כי עד כה נחשפו 436 מקרים של פשעי מלחמה במהלך הכיבוש הרוסי בחרסון,