עיראק ממשיכה לחקור את "גניבת המאה" שהסעירה את המדינה. בעוד שרבים במדינה רוויית השחיתות אינם תולים תקווה בחקירה ולא מצפים שיושגו תוצאות, משרד הפנים במדינה הודיע כי כוחות הביטחון במדינה עצרו איש עסקים שחשוד בגניבה של 2.5 מיליארד דולר מכספי המסים, בעת שניסה להימלט מהמדינה.

בתוך כך, רשת "אל-ערביה" דיווחה כי לאחרונה נחשפו מסמכים ממשלתיים, ומהם התברר כי את הביזה ביצעו כמה מהרשויות בדרגים הגבוהים, ובהן מפלגות פרו-איראניות שלהן השפעה גדולה במשרד האוצר ובמוסדות הכפופים אליו. עוד עלה מהמסכים, כי גניבת המיליארדים, בוצעה על ידי חברות קש, ובעזרת בכירים מושחתים. המסמכים הציגו בנוסף כי הכסף הולבן באמצעות רכישת נדל"ן בשכונות היוקרתיות בעיר בגדד. 

בנוסף, מהחקירה עלה כי מי שתכנן את התוכנית, הוא "איש עסקים משפיע", בעל קשרים טובים עם בכירים בוועדות הכלכליות בממשל, הנהנה מתמיכת הפלגים הפרו-איראניים. עם זאת, גניבה בסדר גודל כזה, התרחשה ללא ספק גם בידיעתן של מוסדות רבים, כמו הבנק הלאומי, שאישר את משיכת הכספים. על פי המסמכים שהודלפו, אנשי עסקים ובנקאים היו מודעים היטב למקרה.

משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))
משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))

חבר לשעבר בוועדת הכספים של הפרלמנט העיראקי, אמר כי "זו רשת גדולה שמאחוריה עומדים פוליטיקאים בכירים מהגופים החזקים והמובלים במדינה". גורמים נוספים במשרד האוצר במדינה, סברו כי הגניבה הייתה תלויה גם בשוטפים בנציבות המסים, שלהם הייתה בעלות לחתום על הצ'קים.

כזכור, רשות המסים העיראקית הודיעה בחודש שעבר כי נגנב סכום של 2.5 מיליארד דולר בין ספטמבר 2021, לאוגוסט, 222, מהבנק המרכזי במדינה, באמצעות 247 כספומטים. עוד דווח כי החשד הוא כי חמש חברות מעורבות, והן הוציאו את הכסף במזומן. מערכת המשפט כבר האזינה בעבר לעדויותיהם של מספר גורמים ברשות המסים בנושא זה, וכן הוציאה צווי מעצר נגד בעלי חברות שהואשמו במשיכת כספים.