פיקוד מרכז של ארצות הברית הודיע היום (שלישי) כי המל"ט שתקף את המכלית בבעלות ישראלית "Pacific Zircon" במפרץ עומאן ב-15 בנובמבר הוא מסוג שאהד 136 מתוצרת איראן, כך עולה מראיות שנאספו ע"י נציגי הצי החמישי האמריקאי שפועל במזרח התיכון. 

תיעוד דרמטי: כך נראה הנזק למכלית בבעלות ישראלית שנפגעה מול חופי עומאן

לאחר התקרית, טכנאים של חיל הים האמריקאי ביצעו מספר בדיקות על המכלית, במהלכה אספו את שברי כלי הטיס ודגימות של שאריות חומר הנפץ. הממצאים העוברו למעבדה של הצבא האמריקאי בבחריין, שם אישרו את הקשר של איראן למתקפה. כזכור, הכטב"ם איראני מסוג שאהד-136, הועבר גם לרוסיה במלחמה נגד אוקראינה ולחות'ים בתימן בהתקפות נגד סעודיה ואיחוד האמירויות מוקדם יותר השנה.



"המתקפה האיראנית על מכלית מסחרית שעברה במים בינלאומיים הייתה מכוונת, בוטה ומסוכנת, סיכנה את חיי צוות הספינה וערערה את הביטחון הימי במזרח התיכון", אמר מפקד הצי החמישי והכוחות הימיים בפיקוד מרכז של ארצות הברית.  ארגון צבאי בריטי באזור המנטר את נתיבי הספנות, מסר כי "אנו מודעים לתקרית והיא נחקרת בשלב זה".

כזכור, גורם ישראלי הצהיר עוד קודם לכן כי איראן עומדת מאחורי המתקפה. מנגד, גורמים ישראלים מסרו בנוסף כי הניסיון להציג את התקיפה כקשורה לישראל שגוי. לא מדובר במיכלית בבעלות ישראלית והקשר לחברה שבבעלותה המיכלית הוא קטן מאוד.

על פי הגורמים, "מדובר באירוע נוסף שמוכיח כי איראן פועלת כיצואנית טרור עולמית. מדובר באותו סוג כתב"מ איראני שמשמש את הרוסים במלחמה מול אוקראינה. זו פעם נוספת שאיראן פוגעת בחופש השיט העולמי. איראן מפירה את הביטחון במפרץ ומערערת, על הדרך, את היציבות בתקופת המונדיאל. האירוע בא, בין היתר, להסיט את הקשב מניסיון הפגיעה שנכשל באיש עסקים ישראלי בגיאורגיה".

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הצהיר כי "הספינה עברה במים הבינלאומיים מול חופי עומאן, ולאחר סקירה, אנו סבורים שאיראן ביצעה את התקיפה באמצעות מל"ט. המל"ט משומש באופן ישיר על ידי הצבא האיראני וגם באמצעות סוכניה ברחבי המזרח התיכון ורוסיה, בשדה הקרב באוקראינה".