מלחמת רוסיה-אוקראינהעל רקע הכישלונות האחרונים בשדה הקרב והביקורת הקשה מבית, הצבא הרוסי ממשיך את התקיפות הרבות בקייב ובאזורים רבים במדינה. מי שנלחמים לצד הצבא הרוסי, הם שכירי החרב מ"קבוצת וגנר", המיליציה הצבאית שפועלת בשירותו של הנשיא פוטין. בתוך כך, הקבוצה שכבר עוררה סערה במהלך המלחמה, עשתה זאת שוב, כאשר שלחה "מתנה" לפרלמנט של האיחוד האירופי.

"המתנה" שנשלחה לאיחוד האירופי, הגיעה בתוך תיק כינור, ובתוכו פטיש, עם סימנים בצבע אדום, הנראים כמו דם. הפטיש הפך לסמל הלא רשמי של הקבוצה, המקושרת לקרמלין, מכיוון שעל פי הדיווחים, לוחמיה השתמשו בפטישים כדי לחסל מטרות במשימות מעבר לים. בסרטון שפורסם באחד מערוצי הטלגרם של הקבוצה, אחד מעובדי הפרלמנט באיחוד האירופי מניח את התיק על השולחן, פותח אותו, ומול עיניו נחשף הפטיש שהיה "מגואל בדם".

יבגני פריגוז'ין, בן בריתו הקרוב של נשיא רוסיה ואחד המממנים של הקבוצה, הצהיר כי "הפטיש נשלח לפרלמנט האירופי כמידע, לפני שהם יחליטו האם להכניס את הקבוצה לרשימה השחורה של ארגוני הטרור". הוא הוסיף כי גם מביע את כעסו על כך ש"האיחוד האירפי הכריז השבוע על רוסיה כמדינת טרור, בגלל הפלישה לרוסיה". מקורות בפרלמנט האירופי מסרו ל"טלגרף" הבריטי כי טרם קיבלו את הפטיש ואמרו כי הם חושדים כי ייתכן שמדובר בתעלול. דניאל פרוינד, חבר פרלמנט גרמני, אמר כי "אם מישהו היה זקוק להוכחה נוספת לך שרוסיה היא מדינת המממנת את הטרור, קיבל הוכחה נוספת".

המקרה החריג מתרחש, לאחר שמוקדם יותר החודש, פורסם תיעוד ובו לוחם בשירות קבוצת וגנר, מנפץ את ראשו של אסיר רוסי שניסה לברוח לאוקראינה, במטרה לא להתגייס לצבא. סרטונים אחרים תיעוד את שכירי החרב כשהם הורגים אנשים שנתפסו בזמן לחימה במזרח התיכון. הקרמלין הכחיש בעבר את קיומה של קבוצת וגנר, ועל פי הערכות, כ-23 אלף לוחמים נלחמים בשירות הקבוצה.

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

כזכור, בחודש מרץ האחרון דיווחה רשת ה-BBC כיצד רוסיה מגייסת לשורותיה את שכירי החרב. על פי הדיווח, ה-BBC הצליח ליצור קשר עם שכיר חרב, ששירת מטעם רוסיה באוקראינה והסכים לשתף כיצד גויסו הוא וחבריו. לטענתו, המגייסים התמקדו בוותיקים שבשכירי החרב, בעיקר מקבוצת השכירים "וגנר", המתפקדת באופן חשאי שכן על פי החוק הבינלאומי והחוק הרוסי - נאסר לעסוק במקצוע. המגייסים יצרו קשר עם אנשי וגנר דרך קבוצות טלגרם פרטיות מספר שבועות לפני תחילת הלחימה.

שכירי החרב הוזמנו "לפיקניק באוקראינה", כאשר המגייסים אף ציינו באופן ספציפי כי יוגשו מנות "סאלו" - שומן חזיר שנאכל באופן מסורתי באוקראינה. בהודעה, המגייסים פנו בעיקר ל"בעלי עבר פלילי, אנשים בעלי חוב, אנשי מקצוע שנאסר עליהם לקחת חלק בפלוגה של שכירי חרב או אנשים ללא דרכון זר", וביקשו מהם להגיש בקשה.  המגייסים, כך על פי הדיווח, פנו גם לאנשים מאזורי לוהנסק, קרים ודונייצק והזמינו אותם להצטרף לקבוצות שכירי חרב שלהם.