כתר אדוארד הקדוש, הפריט היקר והחשוב ביותר באוסף יהלומי הכתר של בית המלוכה הבריטי, הוצא בסוף השבוע במבצע חשאי ממצודת לונדון כדי להתאים אותו לראשו של המלך צ'רלס השלישי, לקראת טקס ההכתרה בעוד חמישה חודשים.

המבצע הסודי התרחש ביום שישי בערב, כאשר הכתר ההיסטורי נלקח תחת אבטחה כבדה למיקום סודי, שם הוא יעבור התאמות לקראת טקס ההכתרה שיתקיים בכנסיית ווסטמינסטר ב־6 במאי. יהלומן הכתר, מארק אפלבי, קיבל את המשימה המורכבת להגדיל את הכתר כדי להתאים אותו לראשו של המלך החדש.

כתר אדוארד הקדוש, ששוקל 2.23 ק"ג, מעוצב עם ארבעה צלבים וארבעה פרחי שושן ושתי קשתות וצלב בחלקו העליון, והוא מורכב ממסגרת זהב מלאה שבה משובצות 444 אבני חן יקרות, ובהן אבני אודם ואבני ספיר וטופז. לכתר יש גם כובע קטיפה עם פרוות ארמין.

הכתר  (צילום: רויטרס)
הכתר (צילום: רויטרס)

הכתר נוצר עבור המלך צ'רלס הראשון בשנת 1661, לאחר שהכתר המקורי, שהיה שייך למלכים מאז אדוארד המוודה במאה ה־11, הותך בשנת 1649. מאז הוא משמש רק לטקסי ההכתרה של מלכי אנגליה ובריטניה, כאשר המלכה אליזבת השנייה הייתה האחרונה שחבשה אותו לראשה בטקס ההיסטורי בשנת 1953.

מלבד כתר אדוארד הקדוש, המלך צ'רלס ישים על ראשו גם את כתר האימפריה הממלכתי, שבו נעשה שימוש גם בטקסי פתיחת הפרלמנט. כתר האימפריה קיים מאז המאה ה־15 והגרסה הנוכחית נוצרה בשנת 1937 עבור טקס ההכתרה של המלך ג'ורג' השישי, סבו של המלך הנוכחי.