מלחמת רוסיה-אוקראינהבעוד שהצבא הרוסי ממשיך לתקוף בחוזקה במוקדים רבים באוקראינה, ישנם חיילים רוסים שהחליטו לפעול נגד הפלישה, ובעקבות כך חצו את הקווים ובחרו להילחם בשורות הצבא האוקראיני. שניים מהם החליטו להצטרף ללגיון הזרים של אוקראינה ולספר את הסיבות לכך.

"קיסר", אחד העריקים, סיפר כי הרג 18 חיילים רוסים. לדבריו, "אני רוסי, אני נלחם נגד בני ארצי, אבל זה בגלל שהם פושעים". בריאיון לרשת CNN, אמר כי הצטרף לצבא האוקראיני בזמן הלחימה באזור דונייצק, ולטענתו "הרוסים הגיעו לארץ זרה כדי לשדוד, להרוג ולהרוס. הם הורגים אזרחים, ילדים ונשים". לדבריו, הוא החליט לערוק באופן סופי כשראה ערימות של גופות נשים וילדים "זרוקות" אחת ליד השנייה בעיר בוצ'ה. החייל העריק סיפר כי "כשאתה רואה הכל באופן אישי, אתה מתהפך. החלטתי להישאר כאן עד הסוף ולהצטרף ללגיון הזר".

העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)
העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)

עריק נוסף העונה לשם "ויני" סיפר כי ידע שהוא יוצא להורג במידה וחיילים רוסים יתפסו אותו. ויני הסביר כי "מלחמתו של פוטין פוגעת באוקראינה החופשית", וכי הוא נלחם כדי לשחרר את רוסיה מהעריצות. לדבריו של ויני, "בתור אדם נוצרי, אני מאמין שהאנשים האלו הפרו את חוקי זכויות האדם והאלוהים. אין לי רחמים אליהם, אני אקח אותם בשבי אם אוכל, אך לרוב, אני פשוט מעדיף להרוג אותם".

שני העריקים סיפרו כי הם רק שניים מבין מאות החיילים שהחליטו לערוק בזמן הלחימה ולהילחם נגד הכוחות הרוסיים באזור דונייצק. על פי הערכות כאלפיים חיילים רוסים התקשרו למוקד האוקראיני המיוחד וביקשו לערוק לשורות הצבא האוקראיני. 

צבא אוקראינה בלימן (צילום: רשתות חברתיות)
צבא אוקראינה בלימן (צילום: רשתות חברתיות)

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון, דווח כי פוטין הודיע על גיוס חירום של 300 אלף חיילים. בעקבות כך, אזרחים רוסים רבים ניסו להימלט מהמדינה בכל כוחם. כל כרטיסי הטיסה והרכבות היוצאים מרוסיה אזלו חודשים קדימה, עומסים נרשמו במעברי הגבול וערוצי טלגרם סודיים נפתחו במטרה לסייע לאזרחים להימלט מהמדינה כדי להתחמק מהגיוס לצבא.  

גם ברשת הצטברו עדויות רבות לניסיונות נואשים של אזרחים רוסים להימלט מהגיוס. לפי דיווחים בטלגרם הרוסי, המונחים המחופשים ביותר במדינה לפי גוגל טרנדס היו "גיוס", "הגירה", "כיצד לחמוק מהגיוס, "איך להגר" וכן הלאה. כמו כן נפתח בטלגרם ערוץ אנונימי ייחודי, בו גברים בגיל גיוס מספרים איך היכן ולאן הצליחו לחצות לברוח, כל עוד זה אפשרי.