נשיא פרו, פדרו קסטיו, הודיע הערב (רביעי) על פיזור הקונגרס והליכה לבחירות מוקדמות על מנת לנסח חוקה חדשה. ההודעה הדרמטית של הנשיא הגיעה שעות לפני שחסרי הקונגרס היו אמורים לקיים נגדו הצבעת אי-אמון. 

הצהרתו של קסטיו עוררה סערה במדינה, ובתגובה לפחות שבעה שרים מרכזיים בממשלתו התפטרו. בקונגרס האשימו את הנשיא בניסיון הפיכה, והצבא והמשטרה במדינה הדגישו כי אין בידי את הסמכות החוקתית לפזר את הפרלמנט. בתוך כך, זמן קצר לאחר הצהרתו המשטרה מסרה כי קסטיו נעצר. 

הקונגרס בפרו באישור הדחת הנשיא פדרו קסטיו (צילום: רויטרס)
הקונגרס בפרו באישור הדחת הנשיא פדרו קסטיו (צילום: רויטרס)

רוב של 101 חברי הקונגרס שמכיל 130 חברים הצביע בעד הדחתו של קסטיו, ובכך הוחלט שסגנית הנשיא דינה בולארטה תושבע לתפקיד הנשיאה החדשה של פרו. עם זאת, ההצבעה שידרה מסר ברור של התרסה לאחר שקסטיו עצמו הכריז על הקדמת הבחירות וניסוח חוקה חדשה בנאום ששודר מארמון הנשיאות. 

הנשיאה הזמנית של פרו, דינה בולוארטה, אמרה לאחר הדחתו של הנשיא פדרו קסטיו כי זה הזמן להפוגה פוליטית, "כדי להתגבר על המשבר במדינה". עוד קראה לאחדות ודיאלוג בין מוסדות פוליטיים. 

הנשיאה הזמנית של פרו, דינה בולוארטה (צילום: רויטרס)
הנשיאה הזמנית של פרו, דינה בולוארטה (צילום: רויטרס)

הנשיא המודח נבחר לנשיאות ביולי 2021 מטעם מפלגת השמאל הסוציאליסטית, והוא הנשיא הראשון שמגיע ממשפחת איכרים. עם זאת, כהונתו של קסטיו הייתה סוערת למדי, כאשר מאז הושבע לתפקידו עשרות שרים התפטרו או הודחו. כמו כן, נגד קסטיו נפתחו שש חקירות, חמש מהן בחשד למעשה שחיתות.