מלחמת רוסיה-אוקראינהראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל, תקף היום (שלישי) את איראן והצהיר כי "הרפובליקה האסלאמית חייבת להיות אחראית למעורבותה במלחמה". שמיגל הדגיש כי "איראן היא שותפה לפשעי המלחמה של רוסיה". דבריו מגיעים על רקע הדיווח האחרון כי רוסיה שיגרה מטח חדש של מל"טים איראנים לעבר הצד המזרחי של ים אזוב, הממוקדם בחוף הדרום-מזרחי של אוקראינה.

בתוך כך, דובר משרד החוץ האוקראיני, אולג ניקולנקו, הודיע כי מומחים אוקראינים נפגשו עם גורמים איראניים והציגו בפניהם "ראיות מספיקות לאספקת הנשק האיראני לרוסיה". ניקולנקו הוסיף כי "יש לנו מאות מקרים מתועדים של הפצצות בשטח האוקראיני על ידי מל"טים איראניים". ניקולנקו גם ציין כי אוקראינה הבהירה בפגישה, כי ההשלכות של התמיכה באיראנית ברוסיה, יהיו הרבה יותר גדולות מהיתרונות".

הכטב''מים האיראניים שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)
הכטב''מים האיראניים שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)

במקביל, שר ההגנה האיראני, מוחמד רזא אשטיאני, אמר כי אוקראינה לא הציגה במהלך הפגישה ראיות לכך שרוסיה השתמשה בכטב"מים איראניים במלחמה. עם זאת, מקור דיפלומטי באו"ם הודיע כי רוסיה ביקשה לרכוש מאות מל"טים וטילים בליסטיים מאיראן, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות הגרמנית DPA.

כמו כן, שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, התייחס לעסקאות הנשק בין רוסיה ואיראן ותיאר אותן כ"נתעבות ומאיימות על הביטחון העולמי". בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, כתב קלברלי כי "אנחנו נטיל אחריות על הברית הנואשת בין איראן ורוסיה. ההתקפות על האזרחים החפים מפשע באוקראינה לא יישארו ללא מענה".

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בנוסף, בריטניה הודיעה היום כי הטילה סנקציות על 12 מפקדי צבא רוסיים, המעורבים באופן ישיר במתקפות הטילים נגד יעדים אזרחיים, וכן כנגד אנשי עסקים איראנים המעורבים בייצור ואספקה של מל"טים צבאיים לרוסיה. בריטניה הצהירה כי "מל"טים איראנים מילאו תפקיד מרכזי בהתקפות על האזרחים, כך איראן הפכה לאחת התומכות הצבאיות הגדולות של רוסיה".

כאמור, דובר חיל האוויר האוקראיני טען כי כוחות רוסים שיגרו מטח חדש של מל"טים איראנים, כל על פי דיווח של סוכנות הידיעות Ukrinform. יורי איהנאט, דובר חיל האוויר של הכוחות המזוינים של אוקראינה, ציין כי מל"טים כבר הופלו באזורים הדרומיים של חרסון, מיקולאיב ואודסה. כזכור, רוסיה הואשמה בשימוש במזל"טים תוצרת איראן לתקיפת מטרות מרובות באוקראינה, במיוחד תשתיות אנרגיה, במשך חודשים. למרות שלא הודתה רשמית בשימוש בהם, איראן הודתה שסיפקה לרוסיה מל"טים כאלה אך אמרה שעשתה זאת לפני תחילת המלחמה.