משרד המודיעין חשף היום (שני) את דו"ח אומדן המודיעין הלאומי הראשון של ישראל, בו הזהיר מפני שורת משברים ושינויים דרסטיים בסדר העולמי ש"נמצא על סף תהום". 

הדו"ח פורסם על ידי משרד המודיעין בשורה של דו"חות מחזוריים קבועים שכאלה שפורסמו בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות, והג'רוזלם פוסט השיג עותק ראשון. לפי הדוח, העולם נמצא בנקודת מעבר מקבילה ל"סף תהום", שלאחריה סדרה של משברים המתרחשים בו-זמנית תסדר מחדש את הגיאופוליטיקה של כדור הארץ, את מקומה של הטכנולוגיה, הסדר הכלכלי ועוד מגוון תחומים, מבריאות ועד אנרגיה. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת האקלים במצרים (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת האקלים במצרים (צילום: חיים צח, לע''מ)

הדוח כלל המלצות של צוות של שמונה מומחים שהתייחסו לכל התחומים הקריטיים הקשורים לכוח לאומי וחוסן, כולל כוח צבאי בלבד אך גם מעבר לו. המלצות אלו התמקדו בקידום בריתות גיאופוליטיות מרכזיות, שימשו גשר גיאופוליטי וטכנולוגי בין מדינות ומילוי מנע של פערים פוטנציאליים בחוסן הלאומי. כאמור, חלק מתחומי ה"סכנה" שנדונו היו בריאות, אנרגיה ומים.

ההמלצות הוצגו היום בכנס מיוחד הכולל גורמים מכל זרועות ההגנה והמודיעין של ישראל. לוח זמנים לוועידה שהגיע לידי הג'רוזלם פוסט, למרות שהכנס סגור לקהל הרחב, ציין כי יציג את הדוח גורם מודיעיני עלום שם - השמור בדרך כלל לאנשי המוסד או השב"כ. 

ראש המודיעין לשעבר בצה"ל עמוס ידלין, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור, שר המודיעין אלעזר שטרן ומנכ"ל משרד המודיעין אלכס דן וכמה גורמי מודיעין זרים היו בין המגישים הנוספים.

מה נאמר בדוח על ישראל?

הדו"ח זיהה שינוי מהותי במעמדה של ישראל בכך שהיא הפכה ממדינה חלשה אנרגטית לאיזשהו מקום בין מדינה ניטרלית לאנרגיה חזקה עקב ממצאים בעשורים האחרונים של גז טבעי באזורי החוף הימיים שלה.

בכיר במשרד המודיעין ויקטור ישראל, שהוביל את הדו"ח והוועידה, אמר: "המדינה צריכה לעבוד קשה יותר בחיזוק החוסן הלאומי". הוא אמר שארה"ב מוציאה דו"ח כזה כל ארבע שנים ושנאט"ו, האיחוד האירופי, סינגפור ותאגידים גדולים כמו RAND מוציאים באופן קבוע דוחות רלוונטיים, וכי אומדן מודיעיני זה עקב אחר רבים מהדיווחים הללו.

בהסבר החשיבה מאחורי גיבוש הדו"ח צוין כי עד עכשיו, כשהיה משבר בזירה למשל כמו הזירה הסביבתית, הייתה תשומת לב מוגבלת בלבד, אך תהליכים כאלה נמצאים על סף מעבר של נקודת מפנה שבה ההשפעה השלילית על החברה תהיה הרבה יותר מאסיבית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור ביחידות המודיעין (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור ביחידות המודיעין (צילום: דובר צה''ל)

הבכיר במשרד המודיעין אמר כי הדו"ח הוא גם שינוי מובהק עבור מחלקת האופק שלו, שלעתים קרובות מסתכלת קדימה למגמות שנמצאות במרחק של 20 שנה, בעוד שהדו"ח הזה התמקד יותר במגמות לטווח קצר יותר עם גבול חיצוני של 10 שנים.

הדו"ח גם בחן מקרוב את האינטראקציה ההדדית בין המגמות השונות, כך שבעיות סביבתיות, עם אמון במוסדות ממשלתיים, בעיות בריאות גלובליות, בעיות אספקה וירידה כלכלית עלולות להוביל להשפעה מערערת יציבות מצטברת. 

לפי הדו"ח, ייתכן שלישראל לא יהיה קל לשמור על איזון גיאופוליטי בין היחסים החיוביים עם ארה"ב, סין ורוסיה, כל זאת במקביל למעבר של כוחות אלה מתחרות לסכסוך גדול יותר.

במובנים רבים, הציפייה שהמאבקים הטקטוניים הללו יחליפו את המלחמה בקבוצות טרור כמו אל-קאעידה ודאעש כמגדיר זהויות לאומיות, היא חיסרון עבור ישראל. ירושלים שגשגה כשמדינות מכל קצוות תבל חיפשו אחריה רעיונות למאבק בטרור.