ועדת החקירה לאירוע הקפיטול החליטה הערב (שני) להמליץ למשרד המשפטים על הגשת כתב אישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ בגין סעיפים של המרדה, שיבוש הליכים וקשירת קשר להונות את הממשלה הפדרלית. יו"ר הוועדה, בני תומפסון, אמר כי "התמלילים והמסמכים שהוצגו בוועדה, יאפשרו לעם האמריקאי לראות את כמות הראיות שאספנו ואשר הובילה אותנו למסקנות הסופיות".

בוועדה שחוקרת את האירועים בו פלשו תומכי טראמפ לבניין הקונגרס ב-6 בינואר, 2021, אמרה נציגת בית הנבחרים הדמוקרטית, סטפני מרפי, כי "טראמפ קרא למתפרעים להגיע לוושינגטון הבירה". מרפי הדגישה כי לטראמפ היה תפקיד משמעותי בהסתה למהומות, שבסופו של דבר גרמו להמונים לפלוש לבניין הקפיטול. "הוא פנה לתומכיו, אלו שהאמינו לשקרים שלו בנוגע לכך שהבחירות נגנבו, זימן אותם ב-6 בינואר, וקיווה שהם ילחצו על הקונגרס לעשות את מה שהוא לא יכול היה לעשות בעצמו".

ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)

יושב ראש הוועדה, המייצג את מיסיסיפי מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמר כי "מעולם לא היה נשיא שעורר ניסיון אלים לחסום את העברת השלטון. אני מאמין שכמעט שנתיים לאחר מכן, זה עדיין זמן של הרהורים. אם אנחנו רוצים לשרוד כעם שתומך בחוק ובדמוקרטיה, זה לא יכול להתרחש שוב".

כצפוי, ההחלטה הסעירה את המערכת הפוליטית בארה"ב. נציג בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, אדם שיף, אמר בדיון כי "הונאת הציבור מטעמו של טראמפ עוררה איומים וקמפיינים של הטרדה נגד פקידי בחירות מקומיים, במיוחד אלו שהוזכרו בשמם על ידי הנשיא לשעבר ותומכיו. הוא היה קולני, לא אנושי, זה בלתי נסלח ומסוכן. האחראים צריכים לשאת בתוצאות".

גם חבר המפלגה הדמוקרטית, אלכס פדילה, תמך בהחלטת הוועדה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "טראמפ ניסה להסית למרד קטלני. אני קורא לו לתת דין וחשבון".

מנגד, מרג'ורי טיילור גרין, חברת קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית, תקפה את הוועדה והדגישה כי החלטת הוועדה מנסה לפגוע ביריבים פוליטיים, בדיוק כפי שקורה במדינות קומוניסטיות. לדבריה, "הם מנהלים משפטים מזויפים ויוצרים אישומים מזויפים, ואז הם כולאים היריבים הפוליטיים כדי להביס אותם, להפחיד ולהשתיק את המדינה ואת תומכיו". 

מתוך ''ארבע שעות בגבעת הקפיטול'' (צילום: באדיבות HOT)
מתוך ''ארבע שעות בגבעת הקפיטול'' (צילום: באדיבות HOT)

ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)

כאמור, על מנת להאשים את טראמפ בסעיף ההמרדה, הדוח מתייחס לפסיקתו של שופט בית המשפט המחוזי בארה"ב, עמית מהטה, שהסביר כי "שפתו של טראמפ הסיתה לאלימות ב-6 בינואר, 2021, כאשר תומכיו כיתרו את גבעת הקפיטול בניסיון לשבש את הצבעת הקונגרס". כמו כן, בדוח הוועדה צויין גם כי "טראמפ לא נזקק להסכם מפורש עם תומכיו, אלא פשוטה היה צריך לספק להם סיוע".

דוברו של טראמפ גינה את תוכניות הוועדה ואמר כי "הוועדה קיימה משפטי ראווה על ידי מתנגדי טראמפ שהם כתב בהיסטוריה של המדינה הזו. בית המשפט הזה הוא לא יותר מפרויקט דוקומנטרי של בכירים בהוליווד שמעליבים את האינטליגנציה של האמריקאים, ועושים לעג לדמוקרטיה שלנו". במהלך פעילות הוועדה, התראיינו כמעט כל אחד ממי שפעל במעגל הפנימי של טראמפ, מיועצו הקרוב בבית הלבן ועד לעורכי דינו. כמו כן, הוועדה גם שוחחה עם צוות קמפיין הבחירות שלו ועדי מפתח נוספים. רבים מהם סיפקו ראיות יוצאות דופן ל"מזימתו של טרמאפ", כך על פי "פוליטיקו".

הוועדה טענה במשך חודשים שטראמפ הפיץ ביודעין טענות שווא לגבי תוצאות הבחירות על מנת לבטל את מעבר השלטון לידיו של הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן. בשבועות שלאחר הבחירות ב-2020, נטען כי טראמפ לחץ באופן שיטתי על פקידי ממשל ופקידים במשרד המשפטים שיפעלו כדי שיישאר קדנציה נוספת בבית הלבן, למרות תוצאותה בחירות. כשהמאמצים האלו נכשלו, הם טענו כי פנה על מנת להשתמש בהמון התומך בך כדי לנסות ולהשפיע על אישור הבחירות בקונגרס.