מלחמת רוסיה-אוקראינהעיתון "הניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (רביעי) כי ארה"ב תספק לאוקראינה פגזי ארטילריה המאוחסנים בישראל. לפי הדיווח, "המאגר העצום מספק נשק ותחמושת לפנטגון במזרח התיכון, כאשר ארה"ב אפשרה לישראל לגשת לאספקה במצבי חירום". עוד דווח, כי ארה"ב הבטיחה לישראל כי תחדש את המלאי.

המלחמה באוקראינה הפכה למלחמת התשה המונעת על ידי ארטילריה, כאשר כל צד סופג אלפי פגזים מדי יום. הנשק הנמצא בידי הצבא האוקראיני, מתקופת ברית המועצות, אוזל וכך אוקראינה החלה להסתמך על ארטילריה ותחמושת הנשלחים על ידי האמריקאים ומדינות אחרות במערב. הארטילריה הפכה ל"עמוד השדרה" של כוח האש היבשתי עבור אוקראינה ורוסיה במהלך המלחמה. אנליסטים צבאיים הסבירו כי למרות אספקת הנשק העצומה לאוקראינה, "קשה לעמוד בקצב הדרישות של המדינה". בעקבות כך, הפנטגון פנה לשני מאגרים חלופיים של פגזים, כאשר האחד נמצא בקוריאה הדרומית והשני בישראל.

מלחמה באוקראינה  (צילום: רויטרס)
מלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

כאמור,ישראל סירבה בעקביות לספק נשק לאוקראינה מחשש לפגיעה במערכת היחסים עם מוסקבה, והביעה דאגה כי תיראה כ"שותפה" בחימוש אוקראינה, אם הפנטגון אכן ישתמש במחסני המלאי הנמצאים בשטחה. בעוד בכירים במשרדי ההגנה במדינות נאט"ו מתכוונים להיפגש ביום השישי הקרוב בגרמניה על מנת לדון באספקת טנקים וציוד לחימה נוסף לאוקראינה, פקידים בארה"ב נאבקו מאחורי הקלעים על מנת לספק לאוקראינים די פגזים.

אסטרטג נשק לשעבר בבית הלבן, מארק פ. קנסיאן, אמר כי "כאשר קו החזית נמצא ברובו במצב נייח, הארטילריה הפכה לזרוע הלחימה החשובה ביותר". ניתוח נוסף שפורסם בחודש שעבר על ידי המכון לחקר מדיניות, הראה כי אוקראינה תמשיך לקבל אספקה קבועה של תחמושת, במיוחד ארטילרית, כמו גם חלקי חילוף קריטים.

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

ארה"ב שלחה עד כה, או התחייבה, לשלוח לאוקראינה יותר ממיליון פגזים 155 מ"מ. חלק נכבד, אם כי פחות ממחצית, נמצא בישראל ובקוריאה הדרומית. בתוך כך, הצבא האוקראיני משתמש בכ-90 אלף פגזי ארטילריה בחודש, פי שניים מהקצב שבו הם מיוצרים על ידי ארה"ב ומדינות אירופה יחד. 

גורמים רשמיים בפנטגון אמרו כי הם חייבים להבטיח שבזמן שארה"ב מחמשת את אוקראינה, המלאי האמריקאי לא יירד לכמות נמוכה "בצורה מסוכנת". על פי הדיווח בעיתון, לדברי שני בכירים ישראלים, ארה"ב הבטיחה לישראל כי היא תחדש את המלאי בישראל. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, הצהיר כי "אנחנו בטוחים שנמשיך להיות מסוגלים לתמוך באוקראינה כל עוד יידרש, ובטוחים שנוכל להמשיך לשמור על רמת המוכנות החיונית להגנה על האומה שלנו". 

כזכור, בחודש אוקטובר, הזהיר סגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית, דמיטרי מדבדב, את ישראל מלספק נשק לאוקראינה. בהצהרה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו כתב כי "מהלך מאוד פזיז, זה יהרוס את כל היחסים בין המדינות שלנו. אספקת נשק תסמל הכרה של ישראל על בנדרה ושוחביץ' כגיבורים". כמו כן, בחודש נובמבר האחרון דווח ב"בלומברג" כי רוסיה הודיעה לישראל כי היא תגיב אם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, בין אם ישירות ובין אם דרך מדינות שלישיות, לפי שני אנשים בעלי ידע במדיניות הרוסית.