מלחמת רוסיה-אוקראינהראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הגיע הסוף השבוע האחרון בסתר לאוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים, כך דווח הבוקר (שישי) בעיתון "וושינגטון פוסט". גורמי מודיעין בכירים במשרד ההגנה אוקראיני העלו בפגישה את החשש מירידה בסיוע הצבאי, זאת על רקע ההשתלטות הרפובליקנית על בית הנבחרים והירידה בתמיכה בדעת הקהל בארה"ב בתקופה האחרונה.

זלנסקי ועוזריו יצאו מהפגישה עם הנשיא ביידן בתחושה חזקה כי ארה"ב תמשיך את הסיוע הצבאי והכלכלי, אך פחות בטוחים לגבי הסיכויים כי הקונגרס יעביר חבילת סיוע בהיקף של מיליארדי דולרים, כפי שעשה באביב האחרון. בעוד שהרפובליקנים בקונגרס תומכים בחימוש אוקראינה, חברי קונגרס שמרנים יותר תומכים בקיצוץ התמיכה.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)
ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)

ראש ה-CIA הוא דמות מכובדת בקרב המעגל הפנימי של זלנסקי, זאת במיוחד לאחר שהזהיר כי רוסיה תפעל על מנת לכבוש את העיר אנטונוב, בשלביה הראשונים של המלחמה בחודש פברואר האחרון. הודעתו, שנמסרה באופן אישי, התבססה על הערכת המודיעין האמריקאית ונתנה לאוקראינה זמן להתכונן ולהגן על שדה התעופה מהצבא הרוסי.

בתוך כך, דובר ה-CIA סירב לאפיין את המסר שנתן ברנס לזלנסקי על התכנון הצבאי של רוסיה. כעת, הכוחות האוקראינים והרוסים נעולים במלחמת התשה אינטנסיבית במזרח אוקראינה, סביב באחמוט. לעיר יש ערך אסטרטגי קטן יחסית, אך קיבלה חשיבות סמלית עבוד שניהצדדים, בפרט רוסיה, שלא כבשה עיר אוקראינית גדולה מאז הקיץ האחרון.

עם זאת, אנליסטים צבאיים צופים כי עלייה בלחימה באביב הקרוב עשוי לקבוע את המסלול שאליו תלך המלחמה. ארה"ב ומדינות המערב ממהרות לחמש את אוקראינה בכלי רכב משוריינים, ארטילריה וטילים במאמץ לחזק את כוח האש שלה. זאת, בתקווה שהציוד יאפשר לאוקראינה לפרוץ את האזורים שבשליטת רוסיה.

רוסיה בינתיים מעוניינת לפתוח במתקפה רחבה באביב הקרוב, ומעוררת את הציפיות שהיא תגייס כ-300 אלף חיילים נוספים. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו חשף בחודש דצמבר את ההצעה להגדיל את כוח האדם בצבא ל-1.5 מיליון חיילים עד 2026, לעומת 1.1 מיליון כעת. מוסקבה שגייסה עבריינים מורשעים למאמץ המלחמתי, הראתה נכונות לסבול אבדות כבדות. בשנה שעברה, רבים מהמתגייסים היו חסרי ניסיון וקיבלו הכשרה מועטה בלבד לפני שנלקחו לחזית. אך בחודשים האחרונים שיפרה רוסיה את אימוניה, כך לפי גורמי מודיעין מערביים.