מלחמת רוסיה-אוקראינההמודיעין האמריקאי טען היום (שבת) כי מספר ההרוגים בצד הרוסי מתחילת המלחמה עומד על 180 אלף, וכי הצבא הרוסי איבד יותר מ-2,000 טנקים. עוד מסרו גורמי מודיעין אמריקאים כי מספר החיילים הפצועים בצא הרוסי עומד כעת על יותר ממאה אלף. יושב ראש המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי, הצהיר כי "רוסיה ספגה כמות אדירה של אבדות".

המידע מפי גורמי מודיעין אמריקאים מגיע לאחר שדווח כי ארה"ב משנה את האסטרטגיה כלפי רוסיה במלחמה. ארצות הברית התעקשה במשך שנים שחצי האי קרים הוא חלק מאוקראינה, על אף הסיפוח הרוסי. עם זאת ממשל ביידן מחזיק בקו נוקשה מאז החלה המלחמה ומסרב לספק לקייב את אספקת הנשק הדרושה לקייב על מנת לפעול בחצי האי שבמחלוקת. 

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

אולם כעת נראה שהעמדה האמריקאית מתרככת. לאחר חודשים של דיונים עם פקידים אוקראינים, ממשל ביידן מודה לראשונה שייתכן כי קייב תזדקק לכוח על לתקוף את המעוז הרוסי, גם אם מהלך שכזה יגביר את הסיכון להסלמה, כך דווח הערב (רביעי) בעיתון האמריקאי ניו יורק טיימס מפי מספר פקידים אמריקאים. 

בממשל ביידן מאמינים כי חיזוק הצבא האוקראיני יוכל לאפשר לה לאיים על השליטה הרוסית בחצי האי, ובכך גם לחזק את מעמדה בכל משא ומתן עתידי. בנוסף, בבית הלבן מעריכים כי האיומים מצד הקרמלין בשימוש בנשק גרעיני אינם ריאלים אך קיימים. בעקבות כך, ממשל ביידן שוקל כיצד לעזור לאוקראינה לתקוף את חצי האי.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

בתוך כך, עיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח כי  ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הגיע הסוף השבוע האחרון בסתר לאוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים. גורמי מודיעין בכירים במשרד ההגנה אוקראיני העלו בפגישה את החשש מירידה בסיוע הצבאי, זאת על רקע ההשתלטות הרפובליקנית על בית הנבחרים והירידה בתמיכה בדעת הקהל בארה"ב בתקופה האחרונה.

רוסיה בינתיים מעוניינת לפתוח במתקפה רחבה באביב הקרוב, ומעוררת את הציפיות שהיא תגייס כ-300 אלף חיילים נוספים. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו חשף בחודש דצמבר את ההצעה להגדיל את כוח האדם בצבא ל-1.5 מיליון חיילים עד 2026, לעומת 1.1 מיליון כעת. מוסקבה שגייסה עבריינים מורשעים למאמץ המלחמתי, הראתה נכונות לסבול אבדות כבדות. בשנה שעברה, רבים מהמתגייסים היו חסרי ניסיון וקיבלו הכשרה מועטה בלבד לפני שנלקחו לחזית. אך בחודשים האחרונים שיפרה רוסיה את אימוניה, כך לפי גורמי מודיעין מערביים.