צרות בארץ הארזים: יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, התייחס הבוקר (שלישי) למצב בלבנון ואמר: "הסכנה גדולה מאוד והמצב הופך מרע לגרוע. הגענו לשפל. לא מקובל שהמצב יישאר כפי שהוא, המדינה אינה יכול לשאת זאת". זאת, על רקע המצב הכלכלי והמתחים הפוליטיים שמקשים על בחירת נשיא המדינה.

כמו כן, ברי שלח אצבע מאשימה למפלגת "הזרם הפטריוטי החופשי", המקורבת לחיזבאללה, ולתנועת "הכוחות הלבנוניים" הנוצרית. לדבריו, "קראתי בעבר להידברות, אך דחו אותי, אני מחכה לדיאלוג חדש".

ביום חמישי האחרון דיווח ערוץ "אל-ערביה" על עומק הבעיות הכלכליות במדינה וכיצד ארגון חיזבאללה מנצל זאת. בתקופה שבה המשבר הכלכלי, הפיננסי וההומניטרי בלבנון מחריף ומטיל צל כבד על פעילות הבנקים במדינה, ארגון חיזבאללה דווקא מחזק את הענף הכלכלי שלו. עמותת "אלקרד אל-חסן", אותה מגדירים הלבנונים כ"בנק המרכזי של חיזבאללה", ממשיכה לחזק את פעילותה באזורים שבשליטת המפלגה, ואף להרחיב את פעילותה לאזורים חדשים.

תומכי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
תומכי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

העמותה הנחשבת לביטוי הבולט ביותר של "הכלכלה המקבילה של חיזבאללה", החלה להתפשט באזורים חדשים, כמו סוק אל-ע'רב, בהר הלבנון, אשר מיושב בכלל ברוב נוצרי, ולפיכך הסניף החדש של העמותה, יהיה הסניף הראשון באזור. חוקרים פוליטיים בארץ הארזים אמרו כי העמותה קנתה מגרש באזור על מנת להקים סניף חדש, וכי ראש העיר, המזוהה עם הזרם הפטריוטי החופשי, בעלת הברית של חיזבאללה, נתן את האישור לכך. חוקר פוליטי נוסף הדגיש כי "הרחבת הפעילות של העמותה היא עדות להקמת מדינה בתוך מדינה, על הריסותיה של לבנון. חיזבאללה בונה את מדינתו על חשבונה של לבנון, והוא המרוויח העיקרי מהרס המדינה".

מקור בנקאי בתוך לבנון מסר כי "לעמותה אין קשר לבנק המרכזי של לבנון והיא אינה כפופה לחוק 'הכסף והאשראי', המסדיר את היחסים של המוסדות הפיננסיים עם הבנק המרכזי במדינה. היא רשומה במשרד הפנים כעמותת צדקה. העמותה של חיזבאללה נהנית מהמשבר הכלכלי וההומניטרי, והפך למוסד בנקאי המעניק הלוואות, בניגוד לבנקים הלבנוניים הלגיטימיים. עוד מסר המקור כי הבנק אינו חוקי וכי מקור הכסף "לא נקי".