האם ה-CIA סייע לסוכני מוסד להימלט מאיראן לאחר המבצע שבו נלקח ארכיון הגרעין האיראני? שר החוץ האמריקאי לשעבר ומי שכיהן כראש ה-CIA, מייק פומפאו, רמז בספרו החדש "Never Give An Inch" כי ארה"ב הייתה מעורבת במבצע יותר מכפי שהיה ידוע בעבר. 

בספרו, תיאר פומפאו את האינטראקציה עם מנהל המוסד דאז, יוסי כהן, ואת השיחה הדחופה שקיבל מעוזרו: "אדוני, ראש המוסד צריך לדבר איתך באופן מיידי". בספרו, כתב פומפאו כי השיחה הגיעה זמן קצר לאחר שטס לאחת מבירות אירופה. פומפאו הגיע לחדר מבצעים מיוחד של ה-CIA, ושמע את כהן מדבר ב"קול רגוע אך רציני".

יוסי כהן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יוסי כהן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

על פי הפרטים המופיעים בספר, כהן אמר: "מייק, הרגע היה השלנו משימה חשובה מאוד, ועכשיו אני מתקשה לחלץ חלק מצוות, האם אוכל לקבל את העזרה שלך?". פומפאו חשף כי בכל פעם שכהן התקשר לבקש עזרה, הוא השיב בחיוב, "בלי לשאול שאלות, לא משנה מה הסיכונים". לדבריו, "התחברנו עם הצוות שלו, ותוך 24 שעות הדרכנו אותם להגיע למחסה בטוח".

מייק פומפאו בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
מייק פומפאו בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

פומפאו מספר כי "בתוך יומיים הם חזרו למדינת מוצאם מבלי שהעולם ידע אי פעם שאחד המבצעים החשאיים והמשמעותיים ביותר שבוצעו אי פעם, הושלם כעת". יתרה מכך, פומפאו כתב כי ראש המוסד הודיע בעבר שכל עשרות סוכני המוסד המעורבים נמלטו בסופו של דבר בשלום, אך היו מצבים במהלך המבצע שחייהם היו בסכנה, ושכוחות הביטחון האיראניים לא היו רחוקים מללכוד אותם.

אם ה-CIA אכן היה מעורב, זו הכרה פומבית ראשונה בכך שארה"ב לקחה חלק במבצע ארכיון הגרעין האיראני. עד כה דיווח ה"ג'ורזלם פוסט" כי כהן עדכן את פומפאו במבצע בשלב מאוד מוקדם, אך לא היה נחשף באופן רשמי על מעורבות ישירה של ה-CIA במבצע. לצד זאת, ישנם מבצעים נוספים הידועים לציבור, כמו החבלה במתקן הגרעין בנתנז ביולי 2020 וההתנקשות בראש תוכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פחריזאדה בנובמבר 2020. עם זאת, פומפאו לא דן על פעולות או בספרו החדש.