מלחמת רוסיה-אוקראינהלוחמי קבוצת "וגנר" הפכו כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מהמלחמה באוקראינה, כאשר לוחמי המיליציה נלחמים לצד הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. בתוך כך, מסמך מודיעני של צבא אוקראינה שהגיע היום (שלישי) לידי רשת CNN, חשף את הצד הברוטאלי של הקבוצה, ועד כמה לוחמיה משתמשים בטקטיקות אכזריות.

הדוח שנכתב בדצמבר האחרון, הגיע למסקנה כי קבוצת "וגנר" מהווה איום ברמה גבוהה". בדוח נכתב כי "מותם של אלפי חיילים בקבוצת וגנר לא מהווה חשיבות כלל לחברה הרוסית", וכי "הקבוצה לא נסוגה משדה הקרב ללא פקודה, גם לאחר שצוות שלם נפצע, או שכל חייליו נהרגים". עוד צוין בדו"ח כי "לוחמי הקבוצה נשארים לעתים פצועים בשדה הקרב במשך שעות, הם אינם רשאים לשאת את הפצועים בכוחות עצמם, שכן משימתם העיקרית היא ההסתערות עד להשגת המטרה".

הצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
הצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

נגמ''ש בשירות הצבא הרוסי באוקראינה (צילום: gettyimages)
נגמ''ש בשירות הצבא הרוסי באוקראינה (צילום: gettyimages)

למרות האדישות לכמות הפצועים וההרוגים, שאותה גם הפגין ראש המיליציה, יבגני פריגוז'ין, הניתוח האוקראיני מעיד כי הטקטיקות של הקבוצה "הן היחידות שיעילות עבור הכוחות שהתגייסו לשורותיה ולשירות הצבא הרוסי". לטענתם, "זה מצביע על כך שהצבא הרוסי עשוי גם הוא להתאים את הטקטיקה שלו כדי להידמות יותר לקבוצה".

על פי המסמך, שיחת טלפון אחת שיורטה על ידי המודיעין האוקראיני, חשפה את מידת האכזריות של לוחמי קבוצת "וגנר". אחד החיילים סיפר כי "הווגנרים תפסו חייל אוקראיני וחתכו את איבר מינו". בשיחה אחרת, סיפר חייל רוסי כי ישנה קבוצה של לוחמים שרוצים לעבור להילחם בשירות קבוצת וגנר.

הדוח האוקראיני גם העיד כי המיליציה פרסה את כוחותיה בקבוצות ניידות של תריסר לוחמים, או פחות, תוך שימוש ב-RPG ומל"טים לניצול מודיעין. כלי נוסף ששייך ללוחמיי הקבוצה היא השימוש בציוד תקשורת מתוצרת מוטורולה. בעקבות כך, החברה מסרה ל-CNN כי היא השעתה את כל המכירות ברוסיה, וסגרה את הפעילות במדינה.

חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

חיילים בצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חיילים בצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

אמש, דווח בשבועון "ניוזוויק" כי רוב הלוחמים האסירים שנלחמו בשורות המיליציה החמושה של "קבוצת וגנר" נהרגו או ברחו לאחר הקרב מול הצבא האוקראיני בסמוך לעיר סולדר. הכוח הצבאי, בראשותו של יבגני פריגוז'ין, המקורב לנשיא פוטין, גייס במהלך המלחמה כ-43 אלף אסירים מתוך בתי הכלא ברוסיה, כאשר רובם נהרגו, נמלטו או נכנעו במהלך הלחימה.

עוד נמסר כי אתר "Meduza" דיווח על כך שמספר האסירים שגייסה המיליציה עלה ככל הנראה ל-50 אלף, נוכח המצב של הצבא הרוסי בשדה הקרב. על פי האתר, פריגוז'ין לא שומר בידיו נתונים סטטיסטיים על נעדרים או עריקים, ובמקום זאת מדווח עליהם ככאלו שמתו בקרוב. ביום שישי האחרון אף דווח כי תושבת רוסיה קיבלה הודעה על כך שבעלה מת בשדה הקרב וקיבלה ארון קבורה ריק, למרות שלא ידוע מה עלה בגורלו באותה העת.