עדיף מאוחר מאוד מאשר לעולם לא: כ־380 אלף יהודים נרצחו בתקופת השואה ברומניה, שהייתה אחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. מאות אלפי יהודים נוספים חיו בערים שונות במדינה תחת מה שמוגדר כיום כ"גטאות פתוחים", שגם בהם הוגבלו חופש התנועה ונשללו זכויות האדם הבסיסיות של היהודים. למרות זאת, שואת יהודי רומניה נשכחה מהתודעה הציבורית.

"האם נעשה די כדי שנוכל לחיות כאן כיהודים?": יום השואה הבינלאומי צויין בצרפת

בשנת 2021 הגיע לשיאו הליך ההכרה של ממשלת גרמניה בגטאות פתוחים ברומניה, שנמשך שלוש שנים ובמקביל ועידת התביעות פתחה את הזכאות לרנטה הרבעונית לאיזורים ספציפיים עבור ניצולי שואה שהיו ברומניה בעת המלחמה ולא קיבלו קצבה חודשית. "ההכרה של גרמניה ב־40 ערים ברומניה כגטאות היא משמעותית ביותר", מסבירה עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת "אביב לניצולי השואה", המסייעת לניצולי השואה במיצוי זכויותיהם ללא תשלום. גרנות: "סוף סוף נפתחו עבור עשרות אלפי ניצולי שואה יוצאי ערים אלו אפשרות לזכויות והטבות משמעותיות כמו זכאות לקצבה חודשית ומענק ילדות אבודה, השתתפות במטפל ובהוצאות רפואיות".

ד"ר רפי ואגו, היסטוריון החוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב והיועץ ההיסטורי של ארגון א.מ.י.ר להנצחת מורשת יוצאי רומניה: "במשך שנים, התמונה של שואת יהודי רומניה לא הייתה ברורה בגלל מחדלי התקופה הקומוניסטית. רבים מעולי רומניה עצמם הרגישו שהם 'ניצלו' והעדיפו לשתוק. עם השנים, כשהמציאות הקשה נחשפה, החלה התעוררות גם מצידם".

יצחק, ניצול שואה בן 89 מראשון לציון, מספר בכאב: "במשך שנים רבות לא התייחסו אלינו כלל. חשנו תסכול רב והשפלה". אחרי פרוץ המלחמה הולאם המפעל שבו עבד אביו, ומשפחתו גורשה מביתה חסרת כל. "חיינו בתנאים איומים ובעוני קשה. היה מסוכן להסתובב ברחובות, הנאצים הרומנים התנכלו ליהודים. זו הייתה תקופה קשה מאוד", הוא מוסיף.

רק לאחרונה בעקבות ההכרה הגרמנית נפתחו עבור משה ורעייתו זכויות והטבות נוספות. "אחת הבעיות שלנו היא שהרומנים מאוד שקטים, צנועים ומסתפקים במועט. לא היו לנו אנשים שיילחמו עבורנו. לא צעקנו, נשארנו בשקט ולכן לא דאגו לנו", הוא מוסיף.

אורלי סיון, מנכ"לית אביב לניצולי שואה: "בשנים האחרונות סייענו לאלפי ניצולי שואה יוצאי רומניה למצות את זכויותיהם. זה תיקון עוול וצדק היסטורי, הכספים ישפרו את חייהם ויספקו להם ביטחון כלכלי, רווחה וכבוד".