מומחים מסרו כי הטלת הסנקציות של המערב על איראן, בעקבות הדיכוי האלים של "מחאת החיג'אב" במדינה, מעידה על כך שפחתה התקווה להחייאת הסכם הגרעין, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "National News" באיחוד האמירויות. על פי העיתון, האיחוד האירופי, בריטניה וארה"ב הטילו השבוע סנקציות חדשות על כמה בכירים איראניים, מה שהגביר את הלחץ על המשטר האיראני, בעקבות דיכוי המחאה במדינה.

מדינות המערב הטילו סנקציות על 37 רשויות ומוסדות של הרפובליקה האסלאמית, כולל משמרות המהפכה, בגין הפרת זכויות האדם. זהו סבב הסנקציות הרביעי של האיחוד האירופי והתשיעי של ארה"ב כנגד הרפובליקה האסלאמית, מאז החלו ההפגנות בחודש ספטמבר האחרון, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית, מהסא אמיני.

עוד מסרו מומחים לעיתון האמירתי, כי הסנקציות האירופיות החדשות ישלחו "אזהרה דיפלומטית" לטהרן, שהאיחוד האירופי מתקרב לעמדות של ארה"ב וישראל, וכי התקווה להחייאת הסכם הגרעין דועכת. לדבריהם, נראה שאין תמריץ להחיות את הסכם הגרעין, אך המערב מעדיף להשאיר את הערוצים הדיפלומטיים פתוחים כדי להימנע מהסלמה עם איראן. יחד עם זאת, הקשחת העמדות של האיחוד האירופי, גורמת לכך שהוא והמדינות החברות בו, לא יוכלו עוד למלא את תפקיד "המתווך" בין איראן לארה"ב.

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר הצהיר שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, כי "האיראנים הרגו את ההזדמנות לחזור הסכם הגרעין במהירות לפני חודשים רבים". בשיחה עם מקבילו הבריטי, ג'יימס קלברלי, כי "הייתה הזדמנות לחזור להסכם, היא אפילו אושרה על ידי כל הגורמים המעורבים - ארה"ב, רוסיה ואפילו סין". בלינקן הוסיף כי "היום הסכם הגרעין משנת 2015 כבר לא נמצא על סדר היום כעניין מעשי. זה לא בפוקס כרגע, אנו מרוכזים במה שמתרחש כעת בתוך איראן".

כמו כן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, שוחח עם מספר עיתונאים במהלך נסיעתו של הנשיא האמריקאי ביידן למקסיקו, והבהיר כי הסכם הגרעין עם איראן אינו נמצא בסדר העדיפויות האמריקאי נכון לעכשיו, וכי הוא עדיין מאמין שהדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, היא הדרך הדיפלמטית. הוא הוסיף כי הנושא ידון במהלך השיחות עם הגורמים הישראלים. סאליבן לא ציין את מועד הביקור המדויק שיערוך בישראל.