הקרב על כיסא יו"ר הרשות הפלסטינית, לאחר מותו של אבו מאזן, עלול להביא ל"מחאות עממיות, דיכוי, אלימות ואף קריסת הרשות הפלסטינית", כך קבע דוח של ארגון "המשבר הבינלאומי" (ICG). עוד נכתב בדוח, כי חרף העובדה שהתרחיש הטוב ביותר הוא קיום בחירות בצורה הדמוקרטית, הוא נותר האפשרות "הכי פחות סבירה".

על פי הדוח, לאבו מאזן בן ה-87, אין יורש מוגדם ומוסכם, וישנה אי הסכמה רחבה בין קבוצות פוליטיות שונות ברחוב הפלסטיני לגבי היורש המתאים. עוד נכתב כי "אבו מאזן רוקן את המוסדות והמנגנונים הפלסטיניים מחובותיהם ומסמכויותיהם להחליט מי יירש אותו" וכי "לא ברור באיזה אופן זה ייעשה".

אבו מאזן בטקס לזכר יאסר ערפאת, 2016 (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
אבו מאזן בטקס לזכר יאסר ערפאת, 2016 (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)

הפלסטינים לא הלכו לקלפי מאז נכנס עבאס לתפקידו בשנת 2005, לאחר מותו של ערפאת. גם לאחר שהכריז על בחירות בשנת 2021, הפך את ההחלטה, והצדיק זאת "בסירובה של ישראל לאפשר את קיומן של הבחירות במזרח ירושלים, שאותה ישראל כבשה ב-1967, ושרואים בה כבירתם העתידית".

לצד זאת, בדוח של ה-ICG הוזכרו שמותיהם של כמה אישים פלסטינים המועמדים לרשת את עבאס, כמו מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', וראש שירות הביון הפלסטיני מאג'ד פרג'. למרות השניים נהנים ממשקל רב ברשות הפלסטינית ומיכולתם לעבוד עם הקהילה הבינלאומית, הדוח מצביע על כך שהם אינם נהנים מפופולריות רבה בקרב הפלסטינים. במקביל, ה-ICG הזכיר גם את נשיא ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל, ג'יבריל רג'וב, והן את ראש שירות הביטחון המסכל לשעבר, מוחמד דחלאן, כיורשים אפשריים.

מוחמד דחלאן  (צילום: רויטרס)
מוחמד דחלאן (צילום: רויטרס)

קרב הירושה עורר לאחרונה סערה בציבור הפלסטיני, לאחר שסוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" פרסמה הקלטות ובהן ניתן לשמוע את חוסיין א-שייח', תוקף את יו"ר הרשות הפלסטינית. א-שייח' חשף את מאבקי הירושה הקשים בין השניים, ואף העיד על הניסיונות להיפטר מהיו"ר הנוכחי. כמו כן, א-שייח' נשמע מקלל בחריפות את אבו מאזן וקורא לו "בן 66 שר*****".

הקלטות שנחשפו על ידי סוכנות הידיעות הפלסטינית, נשמע השייח' כועס מאוד על אבו מאזן, ועל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני. א-שייח' נשמע תוקף בחריפות את אבו מאזן בן ה-87 והאשים אותו בכאוס הנוכחי ברשות. לדבריו, "אבו מאזן שותף לכאוס, הוא שותף לו ויש לו עניין בהישרדותו, ואני מצטער לומר את המילים האלו".

חוסיין א-שייח' (מימין) (צילום: רויטרס)
חוסיין א-שייח' (מימין) (צילום: רויטרס)

א'-שייח' תיאר את המתרחש כעת בתנועת הפתח כ"קרב הירושה של אבו מאזן", שבו מתערבים גורמים רבים. הוא הדגיש כי "בקרב הירושה של אבו מאזן מעורבים גם כוחות הביטחון". עם זאת, אמר כי "היום שאחרי אבו מאזן יהיה תחת תוכנית מסודרת", וכי עבאס מתכוון למנות את מחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של פת"ח וסגנו של עבאס כיורשו. כמו כן, א-שייח' גם התייחס למתיחות בין ארגון הטרור חמאס למגנוני הביטחון של הרשות ואמר כי בחמאס מנצלים את המצב הנוכחי.

בהמשך, נשמע א-שייח' משוחח עם אדם אחר על הצעדים הבאים בקרב הירושה נגד עבאס ונשמע מקלל את אבו מאזן. א-שייח' אמר לאדם אחר שנשמע בהקלטה כי "אבו מאזן שרט לו את המוח". הוא גם האשים את עבאס כי פתח בקרבות נגד ג'יבריל רג'וב, עזאם אל-אחמד, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית, תאופיק טיראווי, יועץ ביטחוני ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ומחמוד אלאלול.