מלחמת רוסיה-אוקראינהאנליסטים אמריקאים מעריכים כי כ-180 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. גם פקידים אירופיים הצטרפו להערכות, ומסרו כי המספר צפוי לעלות משמעותית ב"מתקפה החדשה" שהקרמלין מתכנן בשבועות הקרובים. עם זאת, גורמים רשמיים בארה"ב היו זהירים יותר ומסרו כי המספרים לא מדויקים.

הערכה מגיעה לאחר ששר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הודה לראשונה, בחודש ספטמבר האחרון, על מותם של חיילים רוסים במלחמה באוקראינה. לדבריו, 5,937 חיילים בלבד נהרגו במהלך המלחמה. הנתון לא עודכן מאז על ידי הרשויות ברוסיה. זאת, מכיוון שהחוק ברוסיה אוסר על פרסום נתונים אלו, כולל פירוט שמות החיילים ההרוגים. על פי החוק, רשימות אלו נחשבות ל"סוד מדינה".

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

לאחרונה, טען צבא אוקראינה כי קרוב ל-117 אלף חיילים רוסים נהרגו עד כה במלחמה.. אם הנתונים הללו מדויקים, הרי שרוסיה איבדה יותר חיילים באוקראינה ממה שארה"ב איבדה במהלך מעורבותה במלחמת העולם הראשונה. האבדות של החיילים הרוסים כבר עלו על אלו שרשמה ארה"ב במלחמת וייטנאם (58,220) ומלחמת קוריאה (36,516) גם יחד.

הנתונים המדווחים על ידי אוקראינה של הרוגים רוסים עולים בהרבה על סך ההרוגים המשולב שנרשמו במלחמה של ברית המועצות באפגניסטן ב-1979, בשתי מלחמות צ'צ'ניה בשנות התשעים והאלפיים, במלחמת רוסיה-גאורגיה ב-2008 ובמלחמת האזרחים בסוריה. רוסיה אינה מפרסמת באופן קבוע את נתוני הנפגעים שלה. מוסקבה אישרה עד כה את מותם של פחות מ-6,000 חיילים סדירים, ופחות מ-4,000 לוחמים נוספים מ"רפובליקות העם" באזורי דונייצק ולוהנסק. הקרמלין לא כולל במספריו את שכירי חרב, כמו קבוצת וגנר.

צבא רוסיה (צילום:  VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)
צבא רוסיה (צילום: VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)

נראה ששיעור ההורגים הרוסים הואץ במהלך החורף, אם כי קווי החזית התייצבו במידה רבה לאחר סדרה של ניצחונות בשדה הקרב האוקראיני. הלחימה העזה וההתקדמות הרוסית במזרח מחוז דונייצק, במיוחד סביב הערים באחמוט וסולדאר, עלו ביוקר לשני הצדדים. הנתונים של אוקראינה עולים בקנה אחד עם ההערכות של ארה"ב. יו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי, אמר בנובמבר כי "יותר מ-100,000 חיילים רוסים נהרגו או נפצעו באוקראינה".

עם זאת חשוב לציין כי גם אוקראינה מוסרת מעט מידע לציבור על נתוני הנפגעים שלה. קייב הודתה בכ-13,000 הרוגים מאז תחילת המלחמה. מיילי ונשיאת הנציבות האירופית טענו שניהם בסך הכל כ-100,000 איש נפגעו בצד האוקראיני, אם כי זה עשוי להיות נתון מצטבר של הרוגים ופצועים של הצבא והאזרחים כאחד.