האסון בטורקיה וסוריה: גם הבוקר (שישי) נמשכים מאמצי החילוץ אחר הלכודים תחת ההריסות שנגרמו כתוצאה מרעידת האדמה הקטלנית שפקדה את טורקיה וסוריה השבוע. בתוך כך, הרשויות בטורקיה דיווחו כי מספר ההרוגים במדינה זינק ועומד על 18,342, ובעקבות כך מניין ההרוגים בשתי המדינות עומד על למעלה מ-23 אלף.

שגרירת ישראל באנקרה מתקשה לעכל: "זהו אסון שטורקיה לא ידעה כמותו"
ישראלי ששהה באזור האסון בטורקיה: "הכל נחרב, לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות"

הבנק העולמי הודיע כי יספק לטורקיה סיוע בסך 1.78 מיליארד דולר, זאת כאשר המדינה מתמודדת עם תוצאותיה הקשות של רעידת האדמה שאירעה בליל ראשון האחרון. הבנק העולמי הסביר בהצהרתו, כי 780 מיליון דולר מתוך הסכום העצום יועברו מיידית לטורקיה, וכי שאר הסכום יועבר בשלב מאוחר יותר. הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID), הודיעה אף היא כי תעניק סיוע הומניטרי בעקבות האסון, ותעביר סכום של 85 מיליון דולר לטוריקה וסוריה.

כמו כן, משרד החוץ הבריטי הודיע על סיוע בסך של לפחות שלושה מיליון פאונד, שיועבר לטורקיה ולסוריה, על מנת לתמוך ולסייע בפעולות החיפוש וההצלה שמתקיימות באזורי האסון. "בהתחשב בעוצמת רעידות האדמה והקשיים בגישה לאזורים שנפגעו בצפון מערב סוריה, בריטניה תספק מימון נוסף כדי לסייע לפעולות החיפוש וההצלה", נמסר בהודעה. 

כאמור, המאמצים אחר חילוץ הלכודים בטורקיה וסוריה בעקבות רעידת האדמה הקטלנית נמשכו גם אתמול (חמישי). מספר ההרוגים בשתי המדינות הוא לפחות 20,000. משלחת "ענפי זית" של פיקוד העורף ממשיכה לפעול בטורקיה, וחילצה הלילה גבר בן 65 שאותר בהריסות מבנה בעיר קהרמנמרש שבטורקיה. הרשויות בטורקיה דיווחו כי מאז אירע האסון, התרחשו במדינה למעלה מאלף רעידות משנה. האו"ם קרא לעולם לעזור לסוריה: "זה לא הזמן לדבר על פוליטיקה, הסיוע לסוריה צריך להגיע במהירות האפשרית".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סייר ביום רביעי באזורי רעידת האדמה בדרום המדינה, והודה כי היו בעיות בתגובה הראשונית של הרשויות, אולם הבטיח כי "המדינה עושה את תפקידה", וזאת לנוכח הביקורת הגוברת בקרב הניצולים ובאופוזיציה בצל הבחירות המתקרבות.

קהרמנמראס, טורקיה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)
קהרמנמראס, טורקיה (צילום: REUTERS/Stoyan Nenov)

 הוא הודה במהלך ביקורו כי "ביום הראשון התנסינו בכמה בעיות בשדות התעופה ובדרכים, אבל היום הדברים מתנהלים בקלות רבה יותר, ומחר יהיה קל אפילו יותר". "גייסנו את כל המשאבים שלנו", אמר. "המדינה עושה את תפקידה". 

מאמצי החילוץ בטורקיה (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem)
מאמצי החילוץ בטורקיה (צילום: REUTERS/Suhaib Salem)

ארדואן גם דרש מהעיתונאים "לא לנצל את המצב כדי לתת הזדמנות לפרובוקציות". "היום זה זמן לאחדות, הזמן לסולידריות", קרא הנשיא הטורקי, שהוסיף כי "גייסנו את כל המשאבים שלנו". הנשיא הבטיח לסייע לתושבים והכריז: "נבנה הכל מחדש בתוך שנה".

דבריו של ארדואן הגיעו על רקע הביקורת הגוברת כלפי השלטון על התגובה הראשונית לאסון הכבד, כאשר ברקע ניצבות הבחירות לנשיאות שבהן הוא ינסה לזכות בכהונה נוספת. מנהיג האופוזיציה כמאל קלצ'דרולו פרסם סרטון מביקורו באזור הטאי ביום שלישי בלילה, והבהיר כי אין לו כוונה להיפגש עם ארדואן והאשים את הממשלה ב"עבודת יחצנות". קלצ'דרולו גם פנה לראשי הערים באזור האסון, ואמר: "אם שמים בפניכם חסמים ביורוקרטיים, אל תקשיבו. אם אתם צריכים שיעצרו אתכם כדי שתמצאו לחם או שמיכות - תיעצרו". 

אולם לא רק יריביו של ארדואן בזירה הפוליטית מותחים עליו ביקורת, אלא גם הניצולים. "איפה האוהלים? איפה משאיות המזון?", צעקה מלק (64), תושבת אנטקיה. "שרדנו את רעידת האדמה, אבל אנחנו נמות פה בשל רעב או קור".  ארזו דדוגלו מהעיר איסקנדרון, ששתי האחייניות שלה נקברו מתחת להריסות, סיפרה כי המשפחה רכשה בעצמה מחפר עבור החיפושים, אולם האחראים מנעו את השימוש בו. כאשר כוחות ההצלה הגיעו, צעקו עליהם בני המשפחה: "זה מאוחר מדי".

מחנה משלחת צה"ל בטורקיה. (צילום: דובר צה"ל)

צוותי הצלה רבים מטורקיה וממדינות נוספות המשיכו לעבוד באזורי האסון בניסיון לאתר עוד ניצולים. מטוסי סיוע וצוותי חילוץ הגיעו גם לסוריה, מאיראן, עיראק, ירדן, איחוד האמירויות, מצרים ומדינות מוסלמיות נוספות, ומשטר אסד גם פנה לאיחוד האירופי בבקשת סיוע. 

מתנדבי "הקסדות הצהובות", יחידות החילוץ באזורי המורדים בצפון־מערב המדינה, הודו כי הם מתקשים במשימה המורכבת. "אנחנו צריכים שהקהילה הבינלאומית תפעל במהירות ותבטיח שעוד סיוע יגיע לצפון סוריה", אמר דובר מטעם הארגון ל־BBC. "אנחנו ממהרים לעשות מה שאנחנו יכולים לעשות לפני שהזמן ייאזל, אבל בכל דקה שעוברת - הסיכוי למצוא אנשים חיים הולך וקטן". 

מחנה משלחת צה''ל בטורקיה (צילום: דובר צה''ל)
מחנה משלחת צה''ל בטורקיה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, גם משלחת ״ענפי זית״ של צה"ל חילצה אתמול עשרה אזרחים בחיים במוקדי רעידת האדמה בטורקיה. צוותי החילוץ והרפואה ממשיכים בשעות אלו במאמצי האיתור והחילוץ.