בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב שנערכו בחודש נובמבר האחרון הוציאו את "הכביסה המלוכלכת" בתוך המפלגה הרפובליקנית החוצה. הרפובליקנים שקיוו ל"גל אדום" בבית הנבחרים, הסתפקו ברוב זעום בלבד, וזאת בניגוד לכל התחזיות המוקדמות. בעקבות כך, המתיחות הפנימית בתוך המפלגה פתחה למעשה את המרוץ לנשיאות 2024.

האם הביקורת הרבה כלפי טראמפ, בתוך המפלגה הרפובליקנית, עלולה לעלות לו ביוקר, ולתת יתרון ל"כוכב העולה" של המפלגה? או שניקי היילי תהיה הפתעה הגדולה של הבחירות?. הסקרים האחרונים בארה"ב הציגו תוצאה חד משמעית, והקרב בין המתמודדים הרפובליקנים ממשיך להתחמם - "מעריב" עושה לכם סדר:

דונלד טראמפ

נשיא ארה"ב לשעבר כבר הכריז לאחרונה כי ירוץ שוב לנשיאות ארה"ב, כשיקווה לקבל את התמיכה הרפובליקנית על מנת לשוב לכיסא הנשיא בבית הלבן. לאחר שהפסיד בבחירות האחרונות לנשיא ביידן, התרוצצו שמועות רבות סביב עתידו הפוליטית, שהתנפצו כשהכריז כי הוא "נרגש לנצח את ביידן - עלינו לסיים את שלטון הכנופיות כדי לשמור על כבודה של אמריקה". טראמפ ידוע ביחס העוין שלו כלפי ביידן, והרבה לתקוף את הנשיא הדמוקרטי כמעט בכל הזדמנות פומבית שניתנה שלו. היחס העוין, ולעיתים אף הזלזול בנשיא בן ה-80, ללא ספק הובילו את טראמפ בהחלטתו לשוב לכהונה שנייה.

עם זאת, הנשיא לשעבר סוחב אחריו ביקורת רבה בתוך המפלגה הרפובליקנית לאחר התוצאות המאכזבות בבחירות אמצע הקדנציה. רוב המושלים שבהם תמך טראמפ הפסידו, והובילו את הדמוקרטים לחגוג את התוצאות. במקביל, אנליסטים אמריקאים ניסו לפענח את משמעות התוצאות בקרב הציבור האמריקאי, והעידו כי "המצביעים העצמאיים", אלו שאינם משויכים לשום מפלגה, מאסו בנשיא לשעבר, בטענותיו לזיוף הבחירות ב-2020, ובחרו להצביע דווקא למפלגה הדמוקרטית.

דולנד טראמפ (צילום: רויטרס)
דולנד טראמפ (צילום: רויטרס)

במהלך התקופה האחרונה טראמפ יתמודד, וממשיך להתמודד, עם חקירות פליליות ופדרליות נגדו, כשברקע נמשכת הוועדה החוקרת את אירועי הקפיטול ב-6 בינואר. לצד זאת, ניתן להוסיף את החקירה הפלילית על שיבוש הבחירות בג'ורג'יה, תיק הונאה אזרחי המכוון לאימפריית העסקים שלו בניו יורק, ותביעת לשון הרע, הכוללת גם האשמה בתקיפה מינית. רק לאחרונה קבע בית המשפט הפדרלי שטראמפ ישלם קנס של מיליון דולר בגין "תביעת קלת דעת" שהגיש נגד הילרי קלינטון, אישים וארגונים נוספים, בגין הטענה כי "ניסו לפגוע בו בבחירות לנשיאות ב-2016".

אם לא די בכך, הנשיא לשעבר ממשיך לעורר סערות פומביות, לאחר שאירח באחוזתו במאר א-לאגו את מכחיש השואה ניק פואנטס, והראפר קניה ווסט, שהביע דעות אנטישמיות רבות. על כן, עלה חשש בקרבו של טראמפ כי הוא עלול לאבד את הקול היהודי בבחירות הבאות. בעיתון האמריקאי "הניו יורק טיימס" דווח כי יהודים רבים, החברים במפלגה הרפובליקנית הביעו את אכזבתם וחששם מטראמפ. ראש ההסתדרות הציונית של אמריקה אף הצהיר כי "טראמפ אוהב ישראל, אך הוא נותן לגיטימציה לשנאת יהודים, זה מפחיד אותי".

קניה ווסט ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
קניה ווסט ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

למרות זאת, טראמפ יכול אולי להיות שבע רצון מהסקר האחרון שערכה סוכנות הידיעות רויטרס. הסקר, שנערך בקרב מצביעי שתי המפלגות, הראה כי 52% מהדמוקרטים מתנגדים לריצה נוספת של ביידן לנשיאות ב-2024, לעומת 40% בקרב הרפובליקנים, שמתנגדים לריצה נוספת של טראמפ.

אם לא די בכך, בכל הסקרים האחרונים שנערכו במדינה, בקרב מצביעי הפלגה הרפובליקנית, הראו כי טראמפ ממשיך להוביל בבטחה את המרוץ הרפובליקני לנשיאות ב-2024. טראמפ מוביל באחוזי התמיכה עם 43%, לעומת מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, מי שצבר פופולריות רבה לאחר בחירות אמצע הקדנציה, כשהוא עומד במקום השני עם 31% בלבד. 

רון דה-סנטיס

למרות הסקרים המחמיאים לטראמפ, האם עליו לחשוש בפני "הכוכב העולה" של המפלגה הרפובליקנית? למי שלא מכיר, דה-סנטיס בן ה-44 מכהן כמושל פלורידה, כשקודם כיהן כנציג המחוז ה-6 של פלורידה בבית הנבחרים של ארצות הברית. דה-סנטיס החל את תקופתו כמושל פלורידה בצילו של הנשיא טראמפ, כשאת דעותיו הפוליטיות חיקה מקרוב. עם זאת, מאז התגלה דה-סנטיס כיריבו הפוליטי החזק ביותר בתוך המפלגה, כשהחל לצבור פופולריות רבה בקרב פקידי המפלגה.

רון דה סנטיס (צילום: רויטרס)
רון דה סנטיס (צילום: רויטרס)

בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב היוו אסון עבור טראמפ ותומכיו, אך מי שיצא עם ידו על העליונה היה דווקא מושל פלורידה, שנבחר שוב לכהן בתפקידו. דה סנטיס הביס את המועמד הדמוקרטי, צ'ארלי כריסט, במרוץ לתפקיד המושל עם 59.4% מהקולות, לעומת 40% בלבד שקיבל יריבו הדמוקרטי ובפער עצום של יותר ממיליון וחצי קולות. 

בעקבות כך, אנליסטים רבים וחברים במפלגה הרפובליקנית, ראו בו מיד כמועמד פוטנציאלי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב. עם פרסום התוצאות, הרעיון התחזק משמעותית, עד כדי כך שהנשיא לשעבר טראמפ התייחס לכך ושלח אזהרה לכיוונו של דה-סנטיס. בריאיון שערך לרשת FOX NEWS האמריקאית, הביע טראמפ את חששו ואמר כי "אני לא חושב שבסיס הבוחרים יאהב את זה", והזהיר כי "ישחרר" מידע מזיק על מושל פלורידה. המתיחות בין השניים אף הגיעה לשיאה, כאשר טראמפ פעל על מנת לא להזמין את דה-סנטיס לעצרת התמיכה עבור הסנאטור מרקו רוביו. באירוע אחר שנערך בפנסילבניה, טראמפ אף לעג לדה-סנטסי וקרא לו "Ron DeSanctimoniou", משחק מילים עם שם משפחתו של המושל והמילה "צבוע".

דה-סנטיס צבר את הפופולריות הרבה לאורך כהונתו כמושל פלורידה, ודבק באידיאולוגיה הרפובליקנית, ושל הנשיא טראמפ, כלפי נושאים רבים. על רקע גל הקורונה שפקד את ארה"ב בחודש יולי 2020, הורה לפתוח את בתי הספר, בניגוד לכל הדעות, מה שהפך אותו לאחת הדמויות המשמעותיות במפלגה. במקביל, דה-סנטיס המשיך פנה לאגף הימני-קיצוני בנושאים חברתיים שונים, ואף חתם על חוק האוסר על דיונים העוסקים בנטיות מיניות או זהות מגדרית בבתי הספר היסודיים במדינתו.

רון דה סנטיס (צילום: רויטרס)
רון דה סנטיס (צילום: רויטרס)

דה סנטיס המשיך בכהונתו בקו השמרני, לאחר שבית המשפט העליון בארצות הברית ביטל את הזכות להפלות, אמר כי "תפילותיהם של מיליונים נענו". מאז החליט לדבר פחות באופן פומבי, ויש מי שמשער כי זהו חישבו פוליטי שנועד לאזן בין לחץ של גורמים שמרניים במפלגה הרפובליקנית, לבין דעותיהם של המצביעים בפלורידה, שרובם בעד הזכות להפלות.

עדה כה, מושל פלורידה לא הראה שום כוונה לרוץ לנשיאות ב-2024, והצהיר מספר פעמים כי הוא מתמקד אך ורק בניהולה של פלורידה. למרות זאת, בוושינגטון פוסט דווח כי צוותו הפוליטי כבר החל לפעול על מנת למצוא פעילים פוליטיים לקמפיין הבחירות.

ניקי היילי

שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, אשר כיהנה גם כמושלת מדינת קרוליינה הדרומית, הכריזה לאחרונה על ריצה לנשיאות ארה"ב. היילי הודיעה על הצטרפותה למירוץ באמצעות סרטון שפרסמה ברשת, בו היא מצהירה כי "הגיע הזמן לדור חדש של מנהיגות", והדגישה בסרטון שפרסמה את שורשי המהגרים של משפחתה. היילי זכתה לתשומת לב לאומית ב-2015, לאחר שקראה להסיר את דגל הקונפדרציה מהקפיטול של קרוליינה הדרומית, ונחשבה בעבר לפוטנציאל הצעיר ביותר של המפלגה.

היילי שמרה בשנים האחרונות על פרופיל נמוך, אך פרצה לפתע כשהכריזה על מועמדותה לנשיאות. לצד הקריאות ל"דור חדש של מנהיגות", שלחה מסר עבה לטראמפ, כשקראה לערוך "מבחני כשירות נפשית לפוליטיקאים מעל גיל 75", שיכללו כמובן את הנשיא ביידן בן ה-80 וטראמפ בן ה-76. בתוך כך, אסטרטגים אמריקאים כבר אמרו כי היילי צפויה להמשיך ולשים דגש על פער הגילים בינה לבין השניים האחרים. 

דונלד טראמפ וניקי היילי (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ וניקי היילי (צילום: רויטרס)

לצד זאת, קראה להגביל את כהונת חברי הקונגרס, להגדיל את ייצוא הנפט והגז, ואף שלחה מסר תקיף לסין כשהצהירה כי "סין הקומוניסטית תסיים את דרכה בערימת האפר של ההיסטוריה". למרות שהיא בת למהגרים, מקורבים למושלת לשעבר, אמרו כי היילי אינה נרתעה לאורך הקריירה הפוליטית להישען על זהותה ועל הרקע שלה. כמו כן אמרו, כי היא תמקד את המסר הנשיאותי שלה ברקורד המכובד בתור שגרירה באו"ם ומושלת קרוליינה הדרומית לשעבר.

היילי ניסתה לעיתים קרובות להתהלך על הקו הדק שבין הברית עם הנשיא לשעבר טראמפ, לבין התרחקות מדעותיו, מספיק כדי לפנות למבקריו המתונים ביותר. יחסיהם של טראמפ והיילי השתנו לעיתים תכופות במהלך השנים האחרונות. היא מתחה עליו ביקורת כאשר התמודד לנשיאות בשנת 2016, אולם לאחר מכן מונתה על ידו כאמור, לשמש כשגרירה באו"ם.

יתרה מזאת, היילי התחייבה שלא להתמודד מולו במירוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות בשנת 2024, אך כאמור הפרה כעת את ההבטחה הזו. טראמפ מצדו, הצהיר כי הוא מאחל להיילי בהצלחה, גורמים בסביבתו סיפרו כי הביע כעס רעב, מכך שמי שהוא מינה בתור שגרירה באו"ם, תאתגר אותו בדרך לבית הלבן. 

מייק פנס

על פי הדיווחים מארה"ב, מייק פנס, מי ששימש כסגן הנשיא תחת טראמפ, שוקל גם הוא להכריז על ריצה לנשיאות ב-2024. בריאיון שערך לרשת CBS NEWS, הצהיר כי הוא "ממשיך להשאיר את הדלת פתוחה לריצה לנשיאות ב-2024". אנליסטים אמריקאים טוענים כי חוסר הדחיפות של פנס להכריז על ריצה לנשיאות, משקף דינמיקה רחבה יותר בתוך המפלגה הדמוקרטית, והיא חוסר הדחיפות להכריז על מועמדות לנשיאות, במיוחד לאור הרוב הקטן בבית הנבחרים.

במידה ופנס יכריז על מתמודדות, הקרב מול טראמפ יהיה מעניין יותר מתמיד, במיוחד לאחר שפנס תקף את הנשיא לשעבר, ואמר כי הוא "טענה" כשאירח את כשאירח את איש הימין הקיצוני ומכחיש השואה ניק פואנטס והראפר קניה ווסט באחוזתו. 

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)

עם זאת, פנס בעצמו נמצא במרכזה של סערה גדולה, כאשר תריסר מסמכים מסווגים נמצאו בביתו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר באינדיאנה והועברו ל-FBI. על פי הדיווח, החטיבה לביטחון לאומי של סוכנות הריגול פתחה בבדיקה של המסמכים, וכיצד עשו את דרכם לביתו של פנס באינדיאינה. על כן, בסקרים האחרונים שנערכו בארה"ב, מצביעים על כך שאחוז התמיכה בו בקרב המצביעים הרפובליקנים עומד על 8% בלבד.