גורמים דיפלומטיים במערב שוחחו היום (שבת) עם ערוץ אל-חדת' הסעודי, בשולי ועידת הביטחון במינכן, והביעו פסימיות מפני חתימה אפשרית על הסכם הגרעין. כמו כן, הגורמים הביעו חשש מפני המשך הסיוע הצבאי שמעניקה איראן לרוסיה, במלחמה באוקראינה, והצהירו כי הם חוששים שטהרן תספק למוסקבה נשק בלתי קונבנציונלי.

בתוך כך, הגורמים הדיפלומטרים מסרו כי "הסכם הגרעין הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". עם זאת, לטענתם, "האמצעים אינם מאפשרים לקדם את המשא ומתן בין הצדדים ולחתום על ההסכם. איראן סירבה לחתום על הסכם הגרעין באוגוסט האחרון, ואולי ההזדמנות כזו לא תחזור".

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

כמו כן, הגורמים התייחסו גם להמשך הסיוע הצבאי שמעניקה הרפובליקה האסלאמית לרוסיה, והדגישו כי "היחסים הצבאיים של איראן עם רוסיה הם מקור לדאגה רבה". לטענתם, "המשטר האיראני נתון ללחץ פנימי והפך להיות חלש".

ההצרות של הדיפלומטים במערב, מגיעות על רקע דבריו של שר הביטחון, יואב גלנט, בוועידת הביטחון במינכן. גלנט התייחס לאיום האיראני ואמר כי "מתחת ומעל לפני השטח, איראן חותרת ללא הפסקה להשמדתה של מדינת ישראל. היא עושה זאת גם ישירות, וגם באמצעות שלוחיה - צבאות הטרור הפועלים בסמוך לגבולות ישראל. איראן מאיימת על ישראל ולא רק עליה אלא גם על ביטחונה ויציבותה של אירופה, ושל העולם בכלל״, ציין השר.

בנוסף, ניסה להזהיר את הקהילה הבינלאומית מהגרעין האיראני, ואמר: "אם כך נוהגת איראן כאשר אין בידה יכולת גרעינית, דמיינו מצב בו ארסנל גרעיני מוחזק בידי משטר האייתולות הרצחני, זהו איום בלתי נסבל על ביטחון העולם. עלינו לנקוט בכל הכלים האפשריים - ואני מדגיש - בכל הכלים האפשריים - כדי למנוע מאיראן יכולת גרעינית״.

הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

כזכור, בחודש דצמבר האחרון, על רקע המבוי הסתום בשיחות על הסכם הגרעין, בין איראן למעצמות המערב, שליח רוסיה במשא ומתן בווינה, מיכאיל אוליאנוב, הצהיר כי "אין כל ציפייה שיהיה שינוי בשיחות בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאיראן, ועל כן הסביר כי "אין סיבה לחזור לווינה ולחדש את המשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין".

כמו כן, השליח הרוסי למשא ומתן בווינה הדגיש כי "איראן רוצה לסיים את הבעיות הקיימות שלה עם סבא"א, לפני שתחזור לשיחות על החייאת הסכם הגרעין". זאת, לאחר שסוכנות הידיעות "תסנים" האיראנית דיווחה כי ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה גרעינית, מוחמד איסלאמי, מסר כי "יכולת ההעשרה של טהרן הוכפלה במסגרת הפעולה האסטרטגית שמטרתו פיתוח הנשק הגרעיני".