מלחמת רוסיה-אוקראינהרוסיה איבדה 130 טנקים ונגמ"שים ב"קרב הטנקים הגדול ביותר במלחמה" שאירע בסמוך לעיירה וולדאר באוקראינה, כך מסרו הלילה (בין רביעי לחמישי) גורמים אוקראינים לעיתון "הניו יורק טיימס" האמריקאי.

בעדויות מתוך הקרב, סיפר סגן מפקד גדוד בחטיבה 72 של הצבא האוקראיני, סגן ולדיסלב באיאק, כיצד הצליח הצבא להסב אבדות כה כבדות לצבא הרוסי. לדבריו, "מארבים הם הטקטיקה של אוקראינה נגד כוח השריון הרוסי, מאז ימיה הראשונים של המלחמה". לדבריו, "היינו מוכנים לקרב, ידענו שמשהו כזה יקרה. זיהינו טור ראשון של כ-15 טנקים על ידי הרחפן".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דגל אוקראינה על קנה של טנק רוסי (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
דגל אוקראינה על קנה של טנק רוסי (צילום: REUTERS/Murad Sezer)


עוד סיפרו גורמים אוקראינים, כי כוחות נ"ט התחבאו לאורך השדות בסמוך לוולדאר, והיו חמושים בטילים מונחי אינפרא-אדום אמריקאים וטילים מונחי לייזר מתוצרת אוקראינית. במרחק רב יותר, התמקמו להן סוללות ארטילריה. "טורי הטנקים הרוסים הפכו לפגיעים, ברגע שהחל הירי, הרוסים נבהלו וניסו להסתובב. במקביל, התחלנו לפגוע בכלי רכב משוריינים, כאשר גם סוללות הארטילריה פתחו באש ופגעו בחיילים רוסים", אמר הקצין ולדיסלב באיאק.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

הקרב נמשך כשלושה שבועות, במהלכו נערכו תקיפות רבות של הצבא הרוסי. בעדות מתוך השטח, סיפרו מפקדים אוקראינים כי השתמשו אף במערכת ה-HIMARS האמריקאית, שהשימוש בה היה עד כה כנגד מטרות נייחות ומחסני תחמושת, אך הוכחה כיעילה גם כנגד טנקים נייחים. בנוסף, הכוחות האוקראינים השתמשו גם בהוביצרים אמריקאים מסוג M-777. 

במקביל, חיילים אוקראינים סיפרו עוד כי במהלך הקרב, לפני כשבוע, הגיעה פקודה בשעת לילה מאוחרת להכין מארב לטור של 16 טנקים רוסיים שהתקדמו לעבר הקווים האוקראינים. "עצרנו שלושה קילומטרים ממקום המארב, ממש מחוץ לטווח האש הרוסי, ירינו עליהם, בתיאום עם המזל"טים שריחפו באוויר, בזמן שהטנקים הרוסים נתקעו בשדה מוקשים. פתחנו באש, והרסנו ציוד רוסי רב", שיתפו החיילים האוקראינים.

קנצלר גרמניה אולף שולץ וברקע טנק מדגם ''לאופרד 2'' (צילום: gettyimages)
קנצלר גרמניה אולף שולץ וברקע טנק מדגם ''לאופרד 2'' (צילום: gettyimages)

בחודש ינואר האחרון, אישרה גרמניה, כי תספק לאוקראינה 14 טנקים מדגם "לאופרד 2". זאת, לאחר תקופה ארוכה בה ברלין סירבה לאשר כי תבצע זאת. בהמשך, הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי ארה"ב תעביר לאוקראינה 31 טנקים מדגם "אברמס", זאת למרות התגובה חריפה ואיומים מצד הקרמלין. 

כמו כן, ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הצהיר כי הוא תומך בהחלטה וכי זו "הסיוע יחזק את כוח האש של אוקראינה. יחד אנו מאיצים את המאמצים שלנו להבטיח שאוקראינה תנצח במלחמה ותבטיח שלום בר קיימא". גם נשיאות צרפת בירכה את ההחלטה של גרמניה. בהודעה הרשמית נמסר כי "אנו מברכים על ההחלטה של ברלין לשלוח טנקים מסוג 'לאופרד 2' ולאפשר גם למדינות אחרות לעשות זאת".

בתגובה, הצהיר הקרמלין כי הוא ממעיט בהשפעה שתהיה לטנקים המערביים בשדה הקרב מול כוחותיו. בהודעה הרשמית מטעמו נמסר כי "הטנקים יעלו באש כמו השאר". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הדגיש כי "משלוח הטנקים הגרמניים והאמריקאים הוא חלק מתכנית כושלת". לדבריו, "זוהי הערכת יתר של הפוטנציאל שיוסיף לצבא האוקראיני". כמו כן, שגרירות רוסיה בברלין הודיעה כי "גרמניה זנחה את האחריות ההיסטורית שלה לרוסיה וכי אספקת הטנקים לאוקראינה היא מסוכנת ביותר ומעלה את העימות לשלב חדש".