כלי תקשורת אמריקאים דיווחו הבוקר (שישי) כי ארה"ב ובעלות בריתה באירופה חלוקות בנוגע לתגובה להודעת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, כי איראן העשירה אורניום לשיעור של 84%, רק 6% פחות מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. בעוד שבריטניה, צרפת וגרמניה העדיפו להטיח ביקורת פומבית ברפובליקה האסלאמית, ממשל ביידן התנגד, כך לפי מקורות דיפלומטיים המעורים בפרטים.

בתוך כך, על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", דיפלומטים חשפו כי בריטניה, צרפת וגרמניה תמכו בביקורת פומבית כנגד טהרן, בישיבת מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בשבוע הבא, על ידי אישור החלטה המבקרת את פעילותה הגרעינית של איראן. מנגד, פקידים אמריקאים לא הסכימו עם עמיתיהם האירופים ונטו לא לנזוף באיראן, גם אם בארה"ב טרם התקבלה החלטה סופית. וושינגטון מעדיפה להמתין ולראות את הדוח המלא של הסוכנות, במיוחד לאור ביקורו של היו"ר, רפאל גרוסי, בטהרן.

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

גורמים רשמיים אמריקאים ציינו, כי מועצת הנגידים נזפה באיראן בישיבה האחרונה. המחלוקת בין ארה"ב לאירופה מגיעה לאור התגברות החשש במערב מפני שאיפותיה הגרעיניות של איראן, כאשר הסיכוי לחזור להסכם הגרעין מ-2015 פחת. במהלך התקופה האחרונה הצהירו דיפלומטים אירופיים כי נראה שוושינגטון לא מוכנה לשלם את המחיר הפוליטי של החייאת הסכם הגרעין, או להסתכן בנקיטת קו נוקשה יותר כלפי פעילות הגרעינית של איראן.

כאמור, רשת "בלומברג" דיווחה בחודש שעבר כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית זיהתה בחודש שעבר כי איראן העשירה אורניום לשיעור של 84%,. שני דיפלומטים בכירים שהדגישו כי מאחר ש-90% היא הרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, האיראנים לא יוכלו לטעון עוד כי מדובר בהעשרה לצורך מחקר.

הדיפלומטים הבכירים הוסיפו כי פעילות הגרעין חסרת המעצורים של איראן עלולה לגרום למשבר חדש. לדבריהם, 84% היא הרמה הגבוהה ביותר שמצאו פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית באיראן. לפצצה גרעינית צריך אומנם מרכיבים נוספים והעשרת אורניום לרמות גבוהות הוא מרכיב חשוב אך לא בלעדי אבל אם הדיווח נכון זו כבר ממש לא זחילה.

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

בנוסף, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הצהיר בחודש שעבר כי "שיתוף הפעולה שלנו עם ישראל בנושא איראן הוא מלא מלא. כל האופציות על השולחן, ולישראל את הגיבוי המלא שלנו. גרעין איראני מסוכן לישראל, למזרח התיכון ולארה״ב. האיראנים מספקים רחפנים לרוסיה, רחפנים שהורגים אוקראינים תמימים. אין סיכוי שנחזור לשולחן המו״מ איתם כיום".

בהמשך, התייחס גם ראש הממשלה נתניהו ואמר כי "המשימה הראשונה שלי והחשובה ביותר היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני שמאיים על העולם כולו. יש הבנה בינלאומית רחבה שחייבים למנוע זאת. ישראל תעשה כל מה שנדרש ממנה כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. זו הסיבה העיקרית לחזרתי".