מלחמת רוסיה-אוקראינהה"פייננשל טיימס" דיווח היום (שני) מפי גורמים מערביים, כי רוסיה מתנגדת לרכוש טילים בליסטיים מאיראן, מחשש שבעלות בריתה של אוקראינה במערב עשויים לספק טילים ארוכי טווח לקייב. הגורמים הדגישו כי מוסקבה נמנעה עד כה מרכישת טילים מתוצרת טהרן, למרות הלחצים הגדולים והחשש מפני מחסור בנשק. 

בתוך כך, הדיווח הצביע כל כך שהאיום האמריקאי לספק לקייב מערכת טילים חדשה, המסוגלת להגיע לטווח של 300 ק"מ, דחף את מוסקבה לרדת מעסקת הרכישה עם טהרן. העיתון ציטט את ג'וליאן סמית', שגרירת ארה"ב בנאט"ו, שהדגישה כי "בנות ברית מערביות רואות בקשר הרוסי והאיראני כעניין מטריד. אנו נמשיך לשלוח אזהרות לאיראן על הסכנות הטמונות בתמיכה הצבאית ברוסיה במלחמה נגד אוקראינה".

חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

נגמ''ש בשירות הצבא הרוסי באוקראינה (צילום: gettyimages)
נגמ''ש בשירות הצבא הרוסי באוקראינה (צילום: gettyimages)

כמו כן, העיתון צין כי האזהרות עולות בקנה אחד עם הדפוס הרווח מאז הפלישה לאוקראינה, שכן בעלות בריתה המערביות של קייב, העבירו כמות עצומה של מודיעין, בניסיון לערער את רוסיה ובעלות בריתה הפוטנציאליות, ולהרתיע אותן. במקביל, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי "הצבא הרוסי מודאג מיכולתו להמשיך במלחמה, בהתחשב בכך שאספקת הטילים והארטילריה ירדה למחצית ממה שהייתה בשנה שעברה".

גורמים מערביים ואנליסטים ציינו גם, כי טהרן ומוסקבה דנו באפשרות של "טרייד", כאשר מוסקבה תספק לטהרן נשק רוסי מודרני, וזו תקבל טילים בליסטיים. לדברי הגורמים, "היו דיונים על רכישת הטילים הבליסטיים, אך העסקה עדיין לא יצאה לפועל, שכן ההשלכות יהיו קשות מאוד, כאשר ארה"ב קבעה זאת כקו אדום". 

לפי ה"פייננשל טיימס", הביקורים האחרונים של כמה בכירים המקורים לפוטין בטהרן, הצביעו על כך שהידידות הדיפלומטית הגוברת בין שתי המדינות, מתרחבת לשיתוף פעולה צבאי. בתוך כך, דיפלומטים איראניים מסרו לעיתון כי "נגידת הבנק המרזי של רוסי, מתכוננת לבקר בטהרן בקרוב, לאחר ביקורו של מנכ"ל חברת הגז 'גזפרום'".