במסגרת חידוש היחסים הדיפלומטיים בין אירן לסעודיה, עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (חמישי) כי איראן הסכימה להפסיק לחמש את המורדים החות'ים בתימן. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי במידה וטהרן תעמוד בהסכם, ייתכן כי היא תפעיל לחץ על ארגון הטרור השיעי-זיידי לשים סוף למלחמת האזרחים במדינה. בעוד שהחות'ים בירכו באופן פומבי על חידוש היחסים בין איראן לסעודיה, מתחת לפני השטח היו גורמים רשמיים שחששו כי ההסכם עלול להוביל לירידה בתמיכה האיראנית בארגון הטרור. 

בתוך כך, גורמים סעודים ציינו כי הממלכה מצפה מאיראן לכבד את אמברגו הנשק שהוטל על החות'ים, וכי הפסקת אספקת הנשק, תעזור לעצור את המתקפות היוצאות משטחה של תימן. עם זאת, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם סירב להגיב כשנשאל האם טהרן תשעה את משלוחי הנשק לתימן. זאת, כאשר הרפובליקה האסלאמית ממשיכה להכחיש בכל תוקף כי היא אכן מחמשת את המורדים בתימן, גם לאחר שפקחי האו"ם איתרו מספר פעמים משלוחי נשק מתוצרת איראנית, שהיו בדרכם לתימן.

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

כמו כן, גורמים רשמיים בארה"ב וסעודיה מסרו כי הם רוצים לראות אם איראן אכן תעמוד בסעיף, כאשר במקביל, טהרן וריאד ממשיכות עם התוכניות בהסכם חידשו היחסים, ומתכננות לפתוח מחדש את השגרירויות בשתי המדינות בעוד כחודשיים. הנס גרונדברג, שליח האו"ם לתימן, הגיע בתחילת השבוע לטהרן כדי לדון בתפקידה של איראן בסיום המלחמה, ולאחר מכן גם הגיע לריאד.

במסגרת פגישה שערך עם טים לנדרקינג, השליח האמריקאי המיוחד לתימן, דנו השניים על האפשרות להאריך את הפסקת אש בתימן. במקביל, שר החוץ האיראני נפגש עם שליח האו"ם לתימן, והצהיר כי טהרן מוכנה לעשות יותר כדי לעצור את המלחמה בתימן.

דיפלומטים שונים ציינו כי יש שאיפה להגיע להסכם חדש שיאריך את הפסקת האש לפני חודש הרמדאן, אך גורמים אמריקאים מסרו כי המשימה תהיה קשה. בשלושת החודשים האחרונים, צבא ארה"ב תפס ארבע ספינות מול חופי תימן, שנשאו מספרים עצומים של כלי נשק, בהם יותר מ-5,000 רובי שער, 1.6 מיליון כדורי תחמושת, עשרות טילים נגד טנקים וחומרים לייצור חומר נפץ. ארה"ב וסעודיה האשימו בעבר את איראן בחימוש החות'ים בטילים מתקדמים ומזל"טים שבהם השתמש ארגון הטרור כדי לפגוע בתעשיית הנפט של הממלכה ועריה הגדולות.