יוטה הפכה למדינה הראשונה בארה"ב שאוסרת על ילדים ובני נוער להשתמש ברשתות החברתיות ללא אישור ההורים. "לא נאפשר למדיה החברתית לפגוע בבריאות המנטלית של הצעירים שלנו", הכריז המושל הרפובליקני ספנסר קוקס, בעת שחתם על החוק.

החוק החדש, שייכנס לתוקף ב־1 במרץ 2024, קובע כי כל הרשתות החברתיות יידרשו לבצע בדיקת גיל לחשבונות של תושבי יוטה כדי להבטיח שקטינים עד גיל 18 לא נרשמים ללא אישור ההורים. כמו כן, יוטל "עוצר לילי", שבמסגרתו החשבונות של הקטינים ייחסמו בין השעות 22:30 בלילה ל־6:30 בבוקר.

החקיקה החדשה גם תקל על יכולתם של הורים לתבוע את החברות המפעילות את הרשתות החברתיות בגין פגיעה פיננסית, פיזית או נפשית, ותקבע קנסות על חברות המדיה אם הן יתירו פרסומות בחשבונות של המשתמשים הקטינים. "בתור מנהיגים ובתור הורים יש לנו אחריות להגן על הצעירים שלנו", הדגיש קוקס.

יוזם החוק, הסנאטור הרפובליקני המדינתי מייקל מקל, הבהיר כי המטרה היא להגן על הילדים לנוכח "העלייה החדה" בדיכאון, בחרדה ובמחשבות אובדניות בקרב קטינים על רקע השימוש הגובר ברשתות החברתיות. "כמחוקק וכהורה, אני מאמין שהחוק הזה הוא הנתיב הטוב ביותר למנוע מהילדים שלנו להידרדר להשלכות השליליות ולעתים אף מסכנות החיים של המדיה החברתית", אמר לרשת סי־אן־אן.

הרפובליקנים ניצלו את הרוב שלהם בשני בתי המחוקקים כדי לאשר את ההצעה, על אף התנגדות מצד ארגוני זכויות אזרח שהביעו חשש כי צעירים מקבוצות שוליים, בעיקר בקהילה הגאה, לא יוכלו לקבל גישה לרשתות תמיכה ומידע.

חשש נוסף הוא מגישה למידע פרטי של התושבים. "יוטה תדרוש בקרוב משירותים ברשת לאסוף מידע רגיש לגבי קטינים ומשפחות, לא רק אישור של גיל, אלא גם לוודא יחסים בין הורים כמו תעודות זהות ואישורי לידה, וכך המידע האישי יהיה בסיכון", אמרה ניקול סעד במברידג', מנהלת בקבוצת שדולה בתחום הטכנולוגי. "החוקים האלה גם מפירים את הזכויות של תושבי יוטה במסגרת התיקון הראשון לחוקה לגבי שיתוף וגישה לזכות הדיבור ברשת".

על רקע הצעת החוק ביוטה, על פי בדיקה שערך "מעריב", הדעות בקרב ההורים חלוקות. עידן בר, אב לשניים מהעיר מודיעין, מתנגד נחרצות. "אני מבין את הרצון של ההורים לשלוט בחיי ילדיהם, בטח ובטח כשהם מתחת לגיל 18, אבל מכאן ועד לפלוש להם לרשתות החברתיות – לדעתי מדובר בטעות. חלק מהאחריות שלנו כהורים זה לחנך את הילדים לחיים עצמאיים ובוגרים. צריך לדבר איתם על הדברים וללוות אותם, אבל ממש לא לכפות עליהם את הנוכחות שלנו".

מנגד, עדן אסרף, אם לילד בכיתה ה' מהעיר טבריה טוענת כי "אני חושבת שטוב שתהיה לנו את האפשרות להתערב קצת יותר במה שקורה ברשתות. ילדים יכולים לפעמים להיות נורא אכזריים, וחשוב שנהיה עם אצבע על הדופק ונוכל לפקח מקרוב".