רה"מ בנימין נתניהו השתתף היום (רביעי) בוועידה למען הדמוקרטיה של ארה"ב, והתייחס בין היתר להידברות על הרפורמה המשפטית ולמתיחות מול נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והבהיר כי "הברית בלתי ניתנת לערעור".

משבר ביחסים? בכיר בבית הלבן: "נתניהו ודרמר עשו טעות חמורה"
"משפיע איך מסתכלים עלינו": פרשן 'מעריב' מסביר על השלכות המתיחות מול ארה"ב

תחילה, התייחס למתיחות מול ביידן ואמר כי "הנשיא ביידן הוא ידידי מזה 40 שנה. ישנם הבדלים בין ארה"ב וישראל. עם זאת, הברית בין הדמוקרטיה החזקה בעולם לבין הדמוקרטיה החזקה והגאה בלב מזרח התיכון היא בלתי מעוררת, שום דבר אינו יכול לשנות זאת. ישראל וארה"ב עבדו ביחד במטרה להשיג את הסכמי אברהם: הסכמי שלום בין ישראל לבין ארבע מדינות ערב. כעת אנו עובדים כדי להרחיב את הסכמי אברהם".

"אספר לכם כי לפני 20 שנה, אני כשר האוצר תרמתי רבות כדי להפוך את ישראל שאז הייתה מדינה מאוד ריכוזית, עם כלכלה חצי-סוציאליסטית, עם מדיניות של מיסוי גבוה ורגולציה חזקה , פעלתי להפוך את ישראל למדינה מערבית מודרנית עם כלכלה חופשית", הוסיף, "עם זאת, השינויים שהובלתי נתקלו בהתנגדות חזקה, מחאה מסיבית שנמשכה חודשים. בסוף הרפורמות הצליחו והניבו פרי, צעדיי הוכיחו את עצמם, הכלכלה הישראלית עלתה והתפתחה דרמטית, רמת החיים עלתה".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

"היום, 20 שנה אחר כך, שוב מתקיים ויכוח בחברה הישראלית, מחלוקת, שיח מאוד אינטנסיבי - כמו שזה קורה בדמוקרטיה. השאלה שסביבה נסוב הויכוח היא: מה היא הדמוקרטיה, מהי מהותה? איך להביא לידי ביטוי את רצון הרוב תוך כדי שמירה על זכויות האזרח, איך להשיג איזון. רבים בחברה הישראלית חושבים כי קיים אי איזון בין הרשויות, רבים בחברה הישראלית סבורים כי בהרבה מקרים מערכת המשפט הדומיננטית והחזקה גוברת על רצון הרוב שבא לידי ביטוי בבחירות דמוקרטיות", ציין נתניהו.

"עם זאת, חלק אחר בחברה הישראלית חושש שהרפורמה שאנו מובילים, עלולה לפגוע בזכויות של קבוצות שונות בתוך החברה", הבהיר רה"מ, "יש צדק בעמדותינן של שתי הקבוצות האלה, לכן אנחנו שואפים להוביל שינויים שיאזנו את היחסים בין הרשויות, יתנו ביטוי לרצון האזרחים ויחד עם זאת לא יפגעו בזכויות האזרחיות. אני מאמין כי תוך כדי ההידברות אפשר להגיע לקונצנזוס רחב".

לסיום הבהיר נתניהו כי "הוויכוח הסוער הזה נותן לנו הזדמנות היסטורית לחזק את הדמוקרטיה הישראלית, למצוא איזון בין שלושת הרשויות, בין זכויות הרוב לבין זכויות האזרח, זכויות הפרט וזכויות המיעוטים".