חבר מושבעים בניו יורק הודיע הלילה (שישי) על כוונה להגיש כתב אישום נגד נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, בשל "דמי שתיקה" ששילם לשחקנית פורנו במהלך קמפיין הבחירות ב-2016.

כהונתו של טראמפ הייתה רצופה בפרשיות משפטיות חמורות, מחקירתו בחשד לקשר אסור עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, דרך ניסיונו להפעיל לחץ על נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי לקבלת מידע על יריבו הפוליטי ועד מעורבותו בהסתערות תומכיו על הקונגרס ב-2021 (כנגד שני האירועים האחרונים הודח פעמיים בקונגרס, ובכך הפך לנשיא המכהן הראשון של ארצות הברית שזכה להצבעת אי האמון מבית הנבחרים). 

"עו"ד לשעבר של טראמפ ישתף פעולה עם התביעה בפרשת שחקנית הפורנו"
סטורמי דניאלס חושפת: "הסקס עם טראמפ - הכי פחות מרשים שהיה לי"
בצל החקירות הפליליות: כמה אחוזים מהציבור האמריקאי מאמין לטראמפ?

סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)
סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)

מה יקרה עכשיו?


זיוף מסמכי קמפיין פוליטיים נחשב לעבירה לא חמורה במדינת ניו יורק, שבה התגורר טראמפ טרם בחירתו לנשיאות, ולרוב היא נגמרת ללא ריצוי עונש מאסר. מומחים משפטיים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" העריכו והתובעים בבית המשפט המחוזי של מנהטן עשויים לנסות "לשדרג" את האישום ולטעון שעצם התשלום בסך 130 אלף דולר לסטפני קליפורד (הידועה בשם הבמה סטורמי דניאלס) היווה ניסיון פלילי להשפיע על תוצאות הבחירות.

בפני טראמפ עומדים כמה אפיקים לסתור את האישום. ראשית הוא עשוי לטעון להתיישנות המקרה, שעומדת בניו יורק על חמש שנים. במקרה כזה התביעה יכולה לטעון להארכת ההתיישנות, בשל העובדה שטראמפ לא חי בניו יורק מאז 2017. בימים אלו הוא מתגורר באחוזתו בפלורידה, ואם יסרב להתייצב בבית המשפט במנהטן, עשויה התביעה לבקש את עזרתו של מושל פלורידה בהסגרתו. מושל פלורידה, רון דסנטיז, אחד מהמועמדים המובילים לראשות המפלגה הרפובליקנית לקראת בחירות 2024, כבר הצהיר כי לא ישתף פעולה עם התביעה. במקרה כזה תוכל התביעה לפנות לרשויות הפדרליות כדי להביאו בפני השופט.

ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)

אפיק נוסף שעומד בפניו, הוא טענות לרדיפה פוליטית. טראמפ, שב-2016 הבטיח לבוחריו שלאחר ניצחונו יכלא את יריבתו הפוליטית הילארי קלינטון, האשים השבוע את התובע המחוזי המשתייך למפלגה הדמוקרטית בניסיון לחבל בקמפיין הבחירות העתידי שלו. ב-2022 עמד מספר הימים הממוצע בתביעה בניו יורק על כ-900 ימים, והדיונים נגד טראמפ עשויים להימשך עד יום הבחירות ב-2024 או אפילו אחריו.

כתב האישום שיוגש בשבוע הבא מצטרף לשורה של חקירות שעומדות כיום נגד הנשיא לשעבר, בהן התערבות בספירת הקולות בג'ורג'יה (אז ביקש מהרשויות במדינה "למצוא" לו עוד קולות כדי שיגרוף את הניצחון שיבטיח את כהונתו השנייה), מעורבותו בניסיון ההפיכה ב-2021 ואחזקת מסמכים מסווגים. עם זאת, הרשעה פוטנציאלית באחד או יותר מהאישומים האלו, לא צפויה למנוע ממנו חוקית להתמודד שוב על נשיאות ארצות הברית.