הנשיא הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו, בן בריתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, יצא היום (שישי) בהכרזה מפתיעה וקרא לעצור את העימות הצבאי באוקראינה ולהכריז באופן מיידי על הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים. הוא גם הזהיר כי אם רוסיה תהיה בסכנת קריסה, היא תשתמש בנשק "הנורא ביותר", וטען: "המערב מתכנן לפלוש לבלארוס כדי להרוס אותה".

לא יוכלו לקבל מל"טים? מכה לפוטין: יפן הטילה סנקציות חדשות על רוסיה
לקראת משבר דיפלומטי? ארה"ב גינתה בחריפות את מעצר העיתונאי האמריקאי ברוסיה

בנאום שנשא לאומה, קרא לוקשנקו להפסקת אש מיידית באוקראינה ללא תנאים מוקדמים ולהתחיל שיחות על הסדר שלום בר קיימא. הוא הזהיר את אוקראינה מפני פתיחת מתקפת נגד צפויה, ואמר שזה יהפוך את המשא ומתן בין מוסקבה לקייב לבלתי אפשרי.

לוקשנקו קרא: "אנחנו צריכים להתחיל בשיחות כדי לפתור את הסכסוך באוקראינה כבר עכשיו, צריך לעצור את הסכסוך באוקראינה לפני הסלמה נוספת. בואו נכריז על הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים".

הוא הוסיף והזהיר: "אם ההנהגה הרוסית תראה סיכונים לקריסת רוסיה, היא תשתמש בנשק "הנורא ביותר"". כזכור, בימים האחרונים טען פוטין כי העביר נשק גרעיני לבלארוס. על כך, אמר לוקשנקו כי "החזרת הנשק הגרעיני לבלארוס איננה סחיטה אלא הזדמנות להגן על בלארוס".

תרגילים צבאיים בבלארוס אחרי שפוטין העביר לשם נשק גרעיני (צילום: רויטרס)

דבריו המפתיעים של לוקשנקו מגיעים לאחר שאושרה הצטרפותה של פינלנד לברית נאט"ו והיא תהפוך לחברה רשמית כבר בימים הקרובים. זאת לאחר החלטת טורקיה לאשרר את הצטרפותה לברית. "כל 30 בעלות הברית של נאט"ו אישרו כעת את פרוטוקול ההצטרפות", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג. "פינלנד תצטרף רשמית לברית שלנו בימים הקרובים".