סעודיה צפויה הזמין את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לפסגת הליגה הערבית שתתקיים בריאד בחודש מאי הקרוב, כך דווח היום (ראשון) בסוכנות הידיעות "רויטרס". המהלך צפוי להביא לסיום הבידוד המדיני של סוריה, בקרב מדינות ערב, מאז שפרצה מלחמת האזרחים במדינה בשנת 2011. 

בתוך כך, שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, יגיע לדמשק בשבועות הקרובים, כדי להגיש לאסד את ההזמנה הרשמית להשתתף בפסגה המתוכננת ב-19 במאי, כך מפי שני מקורות המעורים בפרטים. עם זאת, ג'מאל רושדי, דובר הליגה הערבית, אמר כי "הארגון אינו מודע למהלכים מדיניים המתקיימים בין מדינות הערב". לדבריו, "המדינות הערביות לא אמורות ליידע אותנו מראש על ביקורים מתוכננים".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)

השתתפותו של הנשיא הסורי בפסגת הליגה הערבית תסמן התפתחות משמעותית בשיקום היחסים בין מדינות ערב, מאז שנת 2011, אז הושעתה סוריה מהארגון. אסד הוחרם על ידי מדינות ערב ומדינות במערב, בשל תקיפות אכזריות שביצע נגד אזרחים שהפגינו נגדו, שהובילו מאוחר יותר למלחמת האזרחים העקובה מדם. חזרתה של סוריה לגוף תהיה בעיקר סמלית, אך היא משקפת שינוי בגישה האזורית כלפי סוריה.

בחודש שעבר מסרו מקורות המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס, כי ריאד ודמשק הגיעו להסכמה לפתוח מחדש את השגרירויות שלהן לאחר חודש הרמדאן. משרד החוץ הסעודי לא אישר שהושג הסכם, אך הצהיר כי נמצא במגעים עם משרד החוץ הסורי לחידוש השירותים הקונסולריים. מקור נוסף ציין כי הדיונים בין המדינות נמשכים כבר למעלה משנה, כאשר בין היתר עלה הנושא של שיתוף פעולה הדוק בנושא אבטחת הגבולות וסחר בסמים. ביקורו של שר החוץ הסעודי בדמשק, או השר הסורי, פייסל אל-מקדאד, בריאד, נדחו בעקבות רעידת האדמה שפקדה את סוריה וטורקיה בחודש פברואר האחרון. 

במקביל, גם במצרים חידשו את המגעים עם אסד, כאשר שני הצדדים הסכימו לחזק את שיתוף הפעולה, לאחר ביקורו של השר הסורי בקהיר. מקור ביטחוני מצרי מסר לרויטרס כי הביקור נועד לקבוע צעדים לחזרתה של סוריה לליגה הערבית, בתיווך מצרים וסעודיה. יחד עם זאת, ישנן מדינות ערביות, כמו קטאר, שמתנגדות לנורמליזציה עם משטר אסד, תוך ציון עקבי של האכזריות שהפגין כלפי אזרחיו.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ושר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד (צילום: REUTERS)
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ושר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד (צילום: REUTERS)

אמש, שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי נפגש בקהיר עם מקבילו הסורי, פייסל אל-מקדאד, לראשונה מזה 14 שנים, כך דווח בעיתון "א-שארק אל-אווסט". על פי הדיווח, הביקור מהווה אינדיקציה נוספת לרצון של שתי המדינות לחזק את היחסים. בתוך כך, משרד החוץ המצרי מסר כי השיחה בין השניים עסקה במגוון נושאים, בהם היחסים בין קהיר לדמשק, וכן קידום אינטרסים משותפים.

עוד מסר משרד החוץ בקהיר, כי "לאור קשרי העבר ההיסטוריים בין שתי המדינות, והאינטרס הערבי המשותף בהתמודדות עם האתגרים האזוריים והבינלאומיים המתפתחים, השיחה עסקה בדרכים לסייע לעם הסורי להחזיר את אחדותו וריבונות, לרבות המאמצים להתאושש מרעידת האדמה ההרסנית שהכתה במדינה בחודש פברואר האחרון". עוד ציין משרד החוץ, כי נעשים מאמצים להשיג הסדר מדיני מקיף על מנת לסיים את המשבר בסוריה.

במקביל, דיווח העיתון, כי השר שוכרי חידש את תמיכתה המלאה של מצרים במאמצים להגיע להסדר מדיני בסוריה בהקדם האפשרי, ובהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. עוד דווח, כי השר המצרי הצהיר בפני מקבילו הסורי, שההגעה להסדר המדיני יביא סוף להתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של סוריה, ותבטיח את יציבותה ושמירה על שלמותה הטריטוריאלית. לדבריו, ההסדר המדיני גם יגביר את היכולת להתמודד עם ארגוני הטרור, ויאפשר חזרה מרצון של הפליטים הסורים למדינה, וישפיע לטובה על היציבות בעולם הערבי ובאזור כולו.