משרד האנרגיה של ארצות הברית, לו טכנולוגיה גרעינית רגישה בתחנת הכוח הגרעינית באוקראינה, שלח מכתב אזהרה בחודש שעבר לרוסיה, בו הזהיר את המדינה מלגעת בטכנולוגיה הרגישה. כך, נחשף הבוקר ב-CNN. המכתב נשלח לחברת האנרגיה הגרעינית הממשלתית של רוסיה, רוסאטום (Rosatom), במהלך חודש מרץ.

במכתב, שהגיע לידי CNN ומתוארך ל-17 במרץ 2023, מנהלת המשרד למדיניות אי-הפצה במחלקת האנרגיה בארה"ב, אנדריאה פרקילה, כתבה למנכ"ל רוסתום שתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'זיה "מכילה טכנולוגיה גרעינית ממוצא ארה"ב, נתונים הנשלטים על ידי ממשלת ארצות הברית". מדובר על סחורות, תוכנה וטכנולוגיה, הכפופים לפיקוח על הייצוא של ארה"ב, כאשר ניתן להשתמש בהם באופן הפוגע באינטרסים הביטחוניים הלאומיים של המעצמה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)

המכתב של משרד האנרגיה הגיע בזמן שכוחות רוסיים היו בעלי שליטה על המפעל, שהוא תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר באירופה וממוקמת בחלק מאזור זפוריז'יה שרוסיה כבשה. המפעל נותק לעתים קרובות מרשת החשמל של אוקראינה עקב הפגזות רוסיות אינטנסיביות באזור, מה שמעלה חשש ברחבי אירופה מתאונה גרעינית.

רוסאטוםאמנם מנהלת את המפעל, אך בפועל עוד מופעל פיזית על ידי צוות אוקראיני. משרד האנרגיה הזהיר את רוסתום במכתב כי זה "בלתי חוקי" עבור כל אזרח או גורם רוסי לטפל בטכנולוגיה האמריקאית.

"זה בלתי חוקי על פי חוק ארצות הברית עבור אנשים שאינם מורשים, לרבות, אך לא רק, אזרחים רוסים וישויות רוסיות", נכתב במכתב, "כגון רוסאטום וחברות הבנות שלה, לגשת ביודעין ובכוונה לגשת, להחזיק, לשלוט, לייצא, לאחסן, לתפוס, לסקור, לייצא מחדש, לשלוח, להעביר, להעתיק, לתפעל טכנולוגיה או נתונים טכניים כאלה, או להנחות, או לאשר לאחרים לעשות את אותו הדבר, מבלי שישויות רוסיות כאלה יהפכו לנמענים מורשים על ידי מזכיר המחלקה האמריקאית של אנרגיה".

החברה הרוסית טרם הגיבה למכתב. המינהל הלאומי לביטחון גרעיני של משרד האנרגיה בארה"ב אמר ל-CNN בהצהרה כי המכתב הוא לגיטימי. "המינהל הלאומי לביטחון גרעיני של משרד האנרגיה יכול לאשר שהמכתב הוא לגיטימי", אמרה גם שיילה חסן, סגנית מנהלת ענייני הציבור של המינהל הלאומי לביטחון גרעיני. היא הוסיפה: "לשר האנרגיה יש את האחריות הסטטוטורית לאשר העברת טכנולוגיה גרעינית אזרחית לא מסווגת וסיוע לפעילויות אנרגיה אטומית זרה. DOE אינו מגיב על פעילויות רגולטוריות".