זה היום השביעי בו נמשכים חילופי האש בחרטום, בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. בתוך כך, עיתון "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי המיליציה הרוסית "כוח וגנר", אשר נלחמת לצד הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה, הציעה לכוחותיו של חמידתי סיוע בנשק ותחמושת.

על פי הדיווח, המיליציה הנתמכת על ידי הקרמלין הציעה לשלוח נשק כבד, כולל טילי נ"מ מסוג MANPADS, הקיימים כבר ברפובליקה המרכז אפריקאית, השוכנת ליד סודן, ושם פועל כוח וגנר בשנים האחרונות. אחד המקורבים לגנרל חמידתי הודיע כי בינתיים סירב להצעה, וזאת על מנת להימנע מסכסוך עם ממשלת ארה"ב, שמודאגת ממעורבותן של מעצמות זרות, ובמיוחד רוסיה, בקרבות בסודאן.

הלחימה בסודאן (צילום: AFP via Getty Images)
הלחימה בסודאן (צילום: AFP via Getty Images)

תמונות לוויין מחרטום בזמן הלחימה במדינה בין הצבא לכוחות ''ההתערבות המהירה'' (צילום:  Maxar Technologies/Handout via REUTERS )
תמונות לוויין מחרטום בזמן הלחימה במדינה בין הצבא לכוחות ''ההתערבות המהירה'' (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS )

פקיד אמריקאי המעורה בפרטים מסר כי הגנרל חמידתי "שקל באופן חיובי" להצעת הנשק, וטרם קיבל החלטה סופית. אם הנשק אכן יסופק, זה יגביר באופן משמעותי את כוח האשם של כוחות "התגובה המהירה". במקביל, אחד מבעלי "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, פרסם הצהרה ביום רביעי האחרון, ובה נכתב כי אין לו כל אינטרס פנימי בסודאן, וכי למיליציה אין נוכחות במדינה בשנתיים האחרונות. עוד נכתב, כי "לא שמרנו על כל קשר עם מוחמד דגלו במשך זמן רב".

על פי האיחוד האירופי וממשלת ארה"ב, חברות בשליטת פריגוז'ין החלו לפעול בשנים האחרונות במכרות הזהב בסודאן. גורמי ביטחון מערביים אמרו כי ה-RSF מספקת אבטחה לאתרי הכרייה הללו, וכי כוח וגנר העניק בעבר הכשרה לקבוצה הסודאנית. בתוך כך, ארה"ב הזהירה כי "התערבות זרה, כולל של קבוצות לאומיות כמו וגנר, יכולות רק להחמיר את המצב בסודאן. ההתערבות של גורמים חיצוניים בסכסוך הפנימי רק תוביל ליותר סבל אנושי ותעכב את המעבר של המדינה לדמוקרטיה".

קבוצת ''וגנר'' במלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
קבוצת ''וגנר'' במלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

אמש, ערך מוחמד חמדאן דגלו ריאיון מיוחד לעיתון "פייננשל טיימס", והאשים את יריבו בלחימה שהתפתחה בבירה. לדבריו, "אל-בורהאן מנהיג כנופיה איסלאמיסטית רדיקלית המבקשת לבסס דיקטטורה צבאית", והאשים את צבאו בפגיעה מכוונות בבתי חולים ובמטרות שאינן צבאיות". עוד אמר, כי "אנחנו מוכנים לכך שיפגע בנו, רק לא באזרחים. אנו נלחמים על מנת להשיג שליטה, לעצור אותו ולהעמיד אותו לדין".

במקביל, גם הגנרל אל-בורהאן שוחח עם העיתון הבריטי, והאשים את כוחות "התגובה המהירה" באלימות חסרת הבחנה. הגנרל טען כי "חלק גדול מהכוחות שלו (דגלו) יצאו משליטה, הם אחראיים לביזה נרחבת ברחבי חרטום ובמערב דארפור". בנוסף, אל-בורהאן האשים את דגלו בכך שעורר תקרית דיפלומטית עם מצרים, על ידי 'חטיפה' של חיילים מצרים, שלדבריו, שהו במדינה למטרות אימונים בלבד. הגנרל גם טען כי כוחות התגובה המהירה אחראים על שורת מתקפות נגד צוותי האו"ם שהגיעו לאזור, ושיירה של שגרירות ארה"ב.