עדכונים חיים

הפלישה הרוסית: פרויקט מיוחד לציון שנה למלחמה באוקראינה

שנה עברה מאז שפוטין הכריז על הפלישה לאוקראינה ושינה את פניה של מזרח אירופה. שנה עקובה מדם שסיומה לא נראה באופק. מעריב בפרויקט מיוחד לציון שנה למלחמה

שנה למלחמה באוקראינה שנה למלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
שחר ברדיצ'בסקי

שנה למלחמה באוקראינה: ב-24 בפברואר 2022, מיליוני אזרחים באוקראינה ורוסיה התעוררו לגרוע מכל, כשהנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, הורה לצבאו לפלוש למדינה השכנה והכריז על פתיחתו של "המבצע המיוחד". הכוחות הרוסים תקפו את אוקראינה וחדרו לשטחה מצפון, ממזרח ומדרום, כשבמקביל למתקפה הקרקעית, הטיל צי הים השחור של הצבא הרוסי, מצור על נמלי הים של אוקראינה.

הפלישה הרוסית לאוקראינה התרחשה בצל העימות בין שתי המדינות, שהחל בשנת 2014, כאשר רוסיה סיפחה באופן חד צדדי את חצי האי קרים, ובדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה, החליטו להשתלט על שטחים בחבל דונבאס. כבר ביממה הראשונה למלחמה, העולם היה עד למתקפות הקטלניות של הרוסים, כאשר נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נאם מול האומה והכריז על מותם של יותר מ-130 אזרחים.

המלחמה באירופה נמשכת כבר שנה שלמה, ושינתה באופן משמעותי את פניה של היבשת. אלפי בני אדם נהרגו, מיליונים נטשו את בתיהם, ונראה כי היא עוד רחוקה מסיומה. הפרויקט המיוחד של "מעריב" לציון שנה למלחמה, מסכם את האירועים המרכזיים לאורך המלחמה. 

המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

פברואר 2022

שחר ברדיצ'בסקי
הפלישה הרוסית לאוקראינה צילום: רויטרס

25.2-24.2: יום הפלישה הרוסית לאוקראינה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה על הפלישה הרוסית לאוקראינה בבוקר יום חמישי, ה-24 בפברואר 2022. המבע המיוחד החל בחבל דונבאס, כשמתקפות נוספות התרחשו במקביל גם בחצי האי קרים. זאת, למרות שהצהיר כי אין בכוונתו לכבוש את אוקראינה, ומכיר בזכותה להגדרה עצמית. 

בתוך דקות מההודעה של פוטין, אזרחי אוקראינה דיווחו על פיצוצים רבים בקייב, חרקוב ואודסה. פקידים אוקראינים העידו כי חיילים רוסים נחתו במריופול ובאודסה, ופתחו במתקפת טילי שיוט בליסטיים לעבר שדות תעופה, מפקדות צבאיות ומחסנים צבאיים בקייב, חרקוב ודניפרו. הכוחות הרוסים החלו לפלוש גם סמוך לעיר חרקוב, ומשרד הפנים האוקראיני דיווח כי רוסיה כבשה את ורודישצ'ה, מילובה ובלוהנדסק.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

מרץ 2022

שחר ברדיצ'בסקי

7.3-2.3: כיבוש חרסון, תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה ונטישת מריופול

כיבוש חרסון
בבוקר ה-3 במרץ, רשם לעצמו הצבא הרוסי הישג משמעותי מבחינתו, כאשר הצליח לכבוש את עיר הנמל חרסון. בתום קרבות עזים באזור, הודיע ראש העיר, איגור קולייב, כי "חמושים חדרו לבניין העירייה והשתלטו עליו", זאת לאחר שבאוקראינה הכחישו כי העיר נכבשה. על חרסון, בה מתגוררים כ-300 אלף תושבים, הוטל עוצר.

תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה
למחרת, המשיך הצבא הרוסי בהישגיו. בבוקר ה-4 במרץ 2022, תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה נפגעת מטיל רוסי. הפיקוח הממלכתי על הגרעין באוקראינה דיווח כי לא התרחשו שינויים משמעותיים ברמות הקרינה, אך אחד השנאים נפגע. במקביל, לאחר קרב ארוך באזור, הצליחו הרוסים לכבוש את תחנת הכוח. למעשה, כבר ב-28 בפברואר ניתן היה לחזות את הישג הצבא הרוסי, שכבר את העיר אנרהודר, הסמוכה לתחנת הכוח. לאחר הכחשה רבה בצד האוקראיני, הכריז מושל העיר על כיבושה, ולאחר מספר ימים על כיבוש תחנת הכוח הגרעינית.

שחר ברדיצ'בסקי
ולדימיר זלנסקי, נפתלי בנט, ולידימיר פוטין צילום: רויטרס,מרק ישראל סלם, פלאש 90

16.3-12.3: ישראל נכנסת למאמצי התיווך, הצבא הרוסי מפציץ את התיאטרון במריופול

ישראל נכנסת למאמצי התיווך
ביום שבת, ה-12 במרץ, ערך נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שיחת טלפון עם ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט. השניים דנו בדרכים להפסיק את הלחימה ובמאמצים שעושה ישראל בעניין. בתוך כך, זלנסקי ערך כבר באותו יום מסיבת עיתונאים והצהיר כי בנט ייקח חלק במאמצי התיווך בין רוסיה לאוקראינה. לדבריו של זלנסקי: "הצעתי לראש ממשלת ישראל כי שיחות המשא ומתן עם רוסיה יתקיימו בירושלים. ישראל יכולה לספק לאוקראינה ערבויות ביטחוניות, מקווה להשפעה חיובית שלו על השיחות".

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

אפריל 2022

שחר ברדיצ'בסקי
הטבח בבוצ'ה צילום: RONALDO SCHEMIDT.GettyImages

3.4-2.4: הטבח של הצבא הרוסי בבוצ'ה

ברקע היום ה-39 לפלישה הרוסית, משרד ההגנה באוקראינה דיווח על מראות קשים בעיר בוצ'ה, פרבר של הבירה קייב, ובהם תמונות של גופות המפוזרות בכל רחבי העיר. התובעת הכללית באוקראינה, אירינה ונדיקטובה החוקרת חשד לפשעי מלחמה במדינה, הודיעה כי נמצאו מאות גופות מוטלות ברחבי העיר.

רוסיה, שהתבקשה לתת תגובתה לאור התמונות הקשות שפורסמו, הכחישה את האשמותיה של אוקראינה בדבר רצח האזרחים בבוצ'ה. משרד ההגנה הרוסי הוציא הודעה רשמית בה טען כי התמונות שהופצו בהן רואים גופות שכובות ברחובות, "הן פרובוקציה נוספת" וציין כי הכוחות הרוסים עזבו את העיר כבר ב-30 במרץ.

שחר ברדיצ'בסקי
המתקפה הרוסית על תחנת הרכבת בקרמטורסק (צילום: רשתות חברתיות)

13.4-8.4: הפצצת תחנת הרכבת בקרמטורסק, ג'ונסון מגיע לקייב והטבעת ספינת המלחמה "מוסקבה"

הפצצת תחנת הרכבת בקרמטורסק
בבוקר ה-8 באפריל התעוררו תושבי העיר קרמטורסק שבמזרח אוקראינה, למחזה מחריד. 39 בני אדם נהרגו ו-100 נפצעו במתקפה של הצבא הרוסי על תחנת הרכבת בעיר. מושל דונצק, פבלו קירילנקו, טען כי רוסיה השתמשה במתקפה בפצצות מצרר. 

חברת הרכבות הלאומית של אוקראינה, מסרה כי שתי רקטות התפוצצו בתחנה, ששימשה לפינוי אזרחים מהאזורים המופגזים על ידי הצבא הרוסי. מושל האזור התראיין לטלוויזיה המקומית ואמר כי "הצבא הרוסי התמקד בתחנת הרכבת שבה התאספו מאות, על מנת לעזוב את העיר שמופגזת בצורה כבדה כבר מספר שבועות".

שחר ברדיצ'בסקי
הרס במריופול, אוקראינה צילום: REUTERS/Pavel Klimov

26.4-21.4: רוסיה מכריזה על כיבוש מריופול, מולדובה מגבירה כוננות מול רוסיה

רוסיה מכריזה על כיבוש מריופול
ב-21 באפריל, שר ההגנה הרוסי הודיע לנשיא פוטין, כי עיר הנמל מריופול נכבשה במלואה על ידי רוסיה וכ-1,500 חיילים אוקראינים נכנעו. עוד אמר שר ההגנה כי פונו יותר מ-142,000 אזרחים מהעיר. הנשיא פוטין בירך את הצלחת המבצע על כבישת העיר. צעד זה של רוסיה מגיע לאחר אזהרת שירות המודיעין הבריטי, שטען כי רוסיה תנסה לרשום הישגים משמעותיים במלחמה לקראת חגיגות יום הניצחון על הנאצים, ב-9 במאי.

מולדובה מגבירה כוננות מול רוסיה
באותו שבוע, דווח על מספר תקיפות רוסיות באזור חבל הארץ טרנסניסטריה שבשליטת מולדובה. על פי הדיווחים, מדובר בחמש תקיפות שיוחסו לצבא הרוסי, ובהן לא היו נפגעים אך נגרם נזק. בעקבות כך, נשיאת מולדובה, מאיה סנדו, כינסה את מועצת הביטחון בעקבות שורת התקריות בחבל. זאת, גם לאחר שמפקד רוסי בכיר הצהיר כי מטרת המתקפה החדשה של רוסיה היא להשתלט על דרום אוקראינה ולהשיג גישה לטרנסניסטריה, מה שיצר דאגה שהמדינה הקטנה במזרח אירופה עלולה להפוך לנקודת הבזק חדשה במתיחות הגוברת בין מוסקבה למערב.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש מאי 2022

שחר ברדיצ'בסקי
תמונות הלווין ממפעל הפלדה אזובסטל במריופול, אוקראינה צילום: Courtesy of Satellite image 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS

21.5-18.5: המעוז האחרון של מריופול נכבש בידי רוסיה, משלוח נשק מערבי מושמד

המעוז האחרון של מריופול נכבש בידי רוסיה
בבוקר ה-18.5 נפל המעוז האחרון של מריופול. מאות לוחמים אוקראינים התפנו ממפעל הפלדה אזובסטל לאחר מאבק של יותר מ-80 יום. משרד ההגנה הרוסי מסר כי 265 חיילים אוקראינים "הניחו את כלי הנשק ונכנעו", והם הועברו לשטחים שבשליטת הבדלנים במחוז דונייצק. במהלך הקרבות, נפצעו 51 חיילים אוקראינים. בסרטונים נראו הלוחמים נושאים את אלונקות הפצועים לפני שעברו חיפושים על גופם והועלו לאוטובוסים.

מאות לוחמים מגדוד אזוב, מכוחות הנחתים ומיחידות נוספות התבצרו בתוך הבונקרים והמנהרות התת־קרקעיות במתחם הענק של מפעל הפלדה וניהלו לחימה עיקשת נגד הכוחות הרוסיים במשך יותר מ־80 יום, גם לאחר שמרבית עיר הנמל נפלה לידי הרוסים, וגרמו להם אבידות קשות.

שחר ברדיצ'בסקי
הרס בחרקוב לאחר הפגזה רוסית צילום: רויטרס

29.5-25.5: פוטין חותם על צו לקבלת אזרחות רוסית באזורים הכבושים, כיבוש העיירה לימאן

פוטין חותם על צו לקבלת אזרחות רוסית באזורים הכבושים
ביום רביעי, ה-25.5, חתם על צו מיוחד אשר מזרז ומפשט את תהליך קבלת האזרחות הרוסית עבור תושבים אוקראינים החיים בשטחים ה כבושים שנכבשו על ידי הצבא הרוסי בדרום ובמזרח אוקראינה. רוסיה הציגה לראשונה בשנת 2019 תוכנית להנפקת דרכונים עבור תושבי אזורי לוהנסק ודונייצק שבמזרח אוקראינה, הנמצאים בשליטת הבדלנים. על פי ההערכות, למעלה מ-200,000 אנשים קיבלו מאז אזרחות רוסית. הצו החדש של פוטין הרחיב את התוכנית לאנשים המתגוררים באזורי זפוריז'יה וחרסון של אוקראינה ונכנס לתוקף באופן מיידי.

כיבוש העיירה לימאן
ארבעה ימים לאחר מכן, משרד ההגנה הרוסי הודיע על השלמת ההשתלטות על העיירה האסטרטגית לימאן במזרח אוקראינה, בעוד קרבות קשים מתנהלים בעיר דונייצק. שני הצדדים מנסים לרשום הישגים במערכה העקובה מדם על הדונבאס.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש יוני 2022

שחר ברדיצ'בסקי
שולץ, מקרון ודראגי ברכבת לקייב צילום: רויטרס

16.6-11.6: ביידן חשף: "הזהרתי את זלנסקי'', דרכונים רוסים חולקו לאוקראינים במחוזות הכבושים, מנהיגי המעצמות בקייב

ביידן חשף: "הזהרתי את זלנסקי''
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חשף ב-11.6, באירוע גיוס כספים של המפלגה הדמוקרטית, כי "זלנסקי לא רצה לשמוע את המודיעין שאספנו. לא היה שום ספק לגבי הפלישה". ביידן הסביר לתורמים את תהליך גיוס הכספים והעזרה לאוקראינה ואמר: "שום דבר כזה לא קרה מאז מלחמת העולם השנייה. אני יודע שהרבה אנשים חשבו שאולי הגזמתי. אבל ידעתי שיש לנו נתונים כדי לקבוע שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין עומד לפלוש". "לא היה לנו שום ספק, אבל זלנסקי סרב לשמוע".

דרכונים רוסים חולקו לאוקראינים במחוזות הכבושים
באותו השבוע, נציגי הממשל הפרו רוסי בערים חרסון ומריופול שנכבשו בדרום אוקראינה, חילקו לראשונה דרכונים רוסיים לתושבי העיר. עד כה 23 תושבי חרסון קיבלו דרכון באמצעות צו שנחתם על ידי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. "כל תושבי חרסון רוצים להשיג דרכון ואזרחות רוסית בהקדם האפשרי", טען ראש הממשל האזורי הפרו-מוסקבה בעיר, "זה עידן חדש שמתחיל עבורנו, זה המסמך הכי חשוב שאדם יכול להחזיק בחייו".

שחר ברדיצ'בסקי
חברי ועדת הבחירות חולפים מצוידים בקלפי נייד במריופול צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko

29.6-27.6: המתקפה על מרכז הקניות בקרמנצ'וג, רוסיה נסוגה מאי הנחשים

המתקפה על מרכז הקניות בקרמנצ'וג
11 בני אדם נהרגו ועוד כ-40 נפצעו במתקפת טילים רוסית על מרכז קניות הומה אדם בעיר קרמנצ'וג שבמחוז פולטבה, במרכז אוקראינה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מסר כי בזמן שהתרחשה מתקפת הטילים על מרכז הקניות, שהו בו כאלף בני אדם. בנוסף, הנשיא האוקראיני כתב בחשבון הטלגרם שלו כי "אי אפשר לדמיין את מספר הקורבנות, אין טעם לקוות להגינות ולאנושיות מרוסיה". במקביל, דמיטרו לונין, מושל אזור פולטבה, מסר כי צוותי ההצלה ממשיכים לפעול על מנת לחלץ לכודים מתוך ההריסות. לדבריו, "ככל הנראה יימצאו גופות נוספות, זאת פעולת טרור נגד אזרחים".

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש יולי

שחר ברדיצ'בסקי
הפצצה רוסית בצ'אסיב יאר צילום: gettyimages

16.7-11.7: בכיר אמריקאי חשף: "איראן תחמש את רוסיה", עשרות הרוגים במתקפה על צ'אסיב יאר, שגריר אוקראינה: "רוסיה מממנת הפגנות נגדנו בישראל"

בכיר אמריקאי חשף: "איראן תחמש את רוסיה"
כבר בחודש יולי 2022, בארצות הברית חששו כי איראן תספק לרוסיה מאות כלי טיס בלתי מאוישים עבור המלחמה באוקראינה. בהצהרה לתקשורת שמסר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, חשף כי בידי האמריקאים יש מידע כי איראן מתכוונת לאמן את הרוסים בשימוש בכלים שתספק. לדבריו, "אנחנו מציעים לאיראן לא לסייע לרוסיה, אנחנו חושבים שזה רעיון ממש גרוע", אמר אוסטין במסיבת עיתונאים והוסיף: "אני לא חושב שזה רעיון טוב שאיראן תספק מל"טים או מערכות נשק אחרות  לרוסיה. נראה לאן כל זה יוביל".

עשרות הרוגים במתקפה על צ'אסיב יאר
40 בני אדם נהרגו בהפגזות של הצבא הרוסי על בניין דירות בן חמש קומות בכפר צ'סיב יאר. פגיעת הרקטות בבניין גרמו להתמוטטותו. פבלו קירילנקו, מושל המחוז, האשים כי הרוסים הפגיזו באמצעות משגר הרקטות הרב קני אוראגן. מנגד, משרד ההגנה הרוסי טען כי התקיפה כוונה לעבר האנגר אשר אחסן תותחי הוביצר שהגיעו מארה"ב.

שחר ברדיצ'בסקי
אוקראינה, רוסיה, טורקיה בחתימה על הסכם האו"ם לפתיחת יצוא תבואה צילום: רויטרס

23.7-21.7: חתימה על הסכם התבואה, לברוב: "יעדי המבצע באוקראינה השתנו"

חתימה על הסכם התבואה
בצל המשך הלחימה וחשש ממשבר מזון בינלאומי, אוקראינה ורוסיה הגיעו ב-21.7, להסכמות על חידוש ייצוא החיטה דרך הים השחור. נציגי שתי המדינות חתמו על הסכם בתיווך האו"ם בטורקיה. בפגישה, שנערכה באיסטנבול, נכחו מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. העסקה נועדה להבטיח מעבר בטוח של מוצרי דשן מתוצרת רוסיה, החיוניים להבטחת ביטחון מזון גלובלי. זאת, על רקע המאמצים להקל על משבר מזון עולמי שעוררה פלישת רוסיה לאוקראינה.

לברוב: "יעדי המבצע באוקראינה השתנו"
באותו השבוע, יומיים לאחר מכן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הגיב להודעת הבית הלבן, לפיה רוסיה ערוכה לספח שטחים נוספים מאוקראינה. לברוב טען כי "יעדי המבצע באוקראינה השתנו, הם כוללים מעכשיו שליטה בשטחים חדשים". עוד הוא אמר כי "אם מדינות המערב יספקו כלי נשק לקייב, היעדים הגיאוגרפיים באוקראינה המיועדים לפגיעה יתרחבו עוד יותר". עוד ציין שר החוץ כי המטרות הגיאוגרפיות של פעולת רוסיה באוקראינה השתנו מלואנסק ודונייצק למספר טריטוריות אחרות.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש אוגוסט 2022

שחר ברדיצ'בסקי
הפיצוץ בחצי האי קרים, צילום: רשתות חברתיות

10.8-9.8: אוקראינה תקפה בסיס רוסי בקרים, רוסיה החלה להתאמן על מל"טים מתוצרת איראן

אוקראינה תקפה בסיס רוסי בקרים
סדרה של פיצוצים עזים התרחשו ב-9.8, בשעות האחר הצהריים,  בבסיס של חיל האוויר הרוסי בחצי האי קרים הכבוש. גורמים אוקראיניים טענו כי הם פגעו בבסיס באמצעות טילים, בעוד שבמשרד ההגנה הרוסי טען כי מדובר בפיצוץ של תחמושת. בכירים בממשל אוקראינה רמזו לאחר מכן, כי קייב עומדת מאחורי התקיפה בחצי האי קרים שהרסה צומת רכבת מרכזית המשמשת את הצבא הרוסי להובלת כוחות וציוד לאזורים הכבושים באוקראינה. למרות זאת, הנשיא וולודומיר זלנסקי סירב לקחת אחריות על האירוע. 

רוסיה החלה להתאמן על מל"טים מתוצרת איראן
יממה לאחר מכן, בכיר אמריקאי מסר לרשת CNN כי בממשל ביידן מאמינים שהרוסים החלו להתאמן על מל"טים איראניים, וזוהי עדות לכך שרוסיה מתכוונת לרכוש את הכטב"מים הנ"ל. הבכיר אמר כי "בשבועות האחרונים הרוסים ערכו אימונים באיראן, כחלק מההסכם להעברת כטב"מים מאיראן לרוסיה.

שחר ברדיצ'בסקי
רוסיה טוענת: זו מחסלת בתו של "המוח של פוטין". צילום: רשתות חברתיות

21.8-18.8: פוטין לארדואן: "מוכן להיפגש עם זלנסקי", בתו של מקורב לפוטין חוסלה בפיצוץ רכב

פוטין לארדואן: "מוכן להיפגש עם זלנסקי"
על רקע הניסיונות להושיב את הצדדים לשולחן המשא ומתן, ב-18.8 דווח ברשת CNN בשפה הטורקית כי הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, הודיע לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הוא מוכן להיפגש עם הנשיא האוקראיני, וולודמיר זלנסקי, ולדון עמו בסיום הלחימה. על פי הדיווח, בפגישה שקיים עם ארדואן שבועיים לפני כן, גילה פוטין, לראשונה, נכונות לסיים את המלחמה, ואמר כי על המנהיגים להיפגש ולהסכים על מפת הגבולות.

ארדואן הצהיר פעמים רבות כי טורקיה מוכנה לפעול כמתווך בין שתי המדינות השכנות מאז פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה ב-24 בפברואר. הפסגה המשולשת בלבוב התקיימה לאחר פגישתו של ארדואן עם נשיא רוסיה בסוצ'י, ב-5 באוגוסט.

שחר ברדיצ'בסקי
תמונת לווין של תחנת הכוח זפוריז'יה צילום: European Union, Copernicus Sentinel-2 imagery/Handout via REUTERS

28.8-24.8: יום העצמאות השחור של אוקראינה, חשש מדליפה רדיואקטיבית בזפוריז'יה

יום העצמאות השחור של אוקראינה
בעוד שאוקראינה חגג את יום העצמאות ה-30, המלחמה הקשה במדינה החזירה את אזרחיה לקרקע המציאות. זאת, לאחר שהנשיא, וולודימיר זלנסקי, מסר כי לפחות 15 בני אדם נהרגו, ועוד כ-50 נפצעו במתקפה של הצבא הרוסי על תחנת רכבת במזרח המדינה. זלנסקי נאם בפני מועצת הביטחון של האו"ם והדגיש כי קיבל מידע על כך שרוסיה פגעה ברכבת בעיירה צ'פלין, כ-145 קילומטר מערבית לדונייצק, וארבעה קרונות עלו באש".

חשש מדליפה רדיואקטיבית בזפוריז'יה
במקביל, נמשכו הקרבות בסמוך לתחנת הכוח הגרעיני בזפוריז'יה, כאשר הסוכנות האוקראינית לאנרגיה גרעינית הודיעה כי "התשתית של התחנה ניזוקה ויש סיכון לדליפת מימן של חומרים רדיואקטיביים". תושבים בקרבת התחנה קיבלו טבליות יוד שאמורות לסייע במקרה של דליפה רדיואקטיבית. שניים מששת הכורים של תחנת הכוח חוברו מחדש לרשת החשמל, לאחר שהתחנה נותקה לחלוטין מהרשת בפעם הראשונה בשל הפגזות. למרות זאת, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התריע כי המצב נותר מסוכן.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש ספטמבר 2022

שחר ברדיצ'בסקי
כוחות צבא אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS

11.9-8.9: מתקפת הנגד של אוקראינה: כבשה מחדש יותר מ-3,000 קמ"ר

מתקפת הנגד של אוקראינה: כבשה מחדש יותר מ-3,000 קמ"ר
משרד ההגנה הרוסי הודה בתחילת חודש ספטמבר כי כוחות צבא נסוגו מערים בחרקיב לאחר מתקפת נגד של אוקראינה שהובילה להתמוטטות הכוחות הרוסים באזור. זאת, לאחר שאוקראינה הצליחה לפרוץ 50 ק"מ לאורך קו החזית והשתלטה מחדש על 30 ערים באזור ובהן עיר המפתח קופיאנסק, אשר נכבשה בשבוע הראשון לפלישה הרוסית.  

בתוך כך, הכוחות האוקראינים המשיכו לצבור הישגים משמעותיים בתחילת ספטמבר, באזור חרקוב. המודיעין הבריטי ציין כי רוסיה משכה יחידות מהאזור, אך הלחימה נמשכת סביב הערים קופיאנסק ואיזיום. במקביל לכך, מפקד הצבא האוקראיני עדכן כי הכוחות ממשיכים להתקדם צפונה והצהיר כי כבשו מחדש מעל 3,000 קמ"ר מתחילת ספטמבר

שחר ברדיצ'בסקי
מל"ט איראני שהופל באוקראינה צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS

17.9-13.9: באוקראינה טוענים: "הצבא הפיל מל"ט מתאבד מתוצרת איראן", ביידן לפוטין: "תהפכו למנודים יותר מתמיד"

באוקראינה טוענים: "הצבא הפיל מל"ט מתאבד מתוצרת איראן"
על רקע המשך הפלישה הרוסית, מחלקת התקשורת האסטרטגית של הצבא האוקראיני הודיעה ב-13.9, כי הצבא הפיל מזל"ט מתוצרת הרפובליקה האסלאמית של איראן. על פי הדיווח, המל"ט שדומה בצורתו ל"שהאד-136", הופל בסמוך לעיר קופיאנסק, במחוז חרקוב שבמזרח אוקראינה. בתוך כך, על פי פוסט שפורסם ברשת "הטלגרם" נכתב כי "לאחר ניתוח של מרכיבי הכנף והמזל"ט, אפשר לקבוע בביטחון כי הצבא האוקראיני השמיד לראשונה מל"ט מתאבד איראני". 

ביידן לפוטין: "תהפכו למנודים יותר מתמיד"
במקביל, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התייחס למלחמה והזהיר בריאיון לתוכנית הטלוויזיה "60 דקות" בערוץ "CBS News" את ולדימיר פוטין מלהשתמש בנשק גרעיני. "אל תעשה זאת- אל. אל. זה ישנה את פניה של המלחמה באופן שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה״.

שחר ברדיצ'בסקי
עצורים בהפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה צילום: רויטרס

23.9-21.9: מחאת המונית נגד צו הגיוס של פוטין, זלנסקי במתקפה על ישראל

מחאת המונית נגד צו הגיוס של פוטין
על רקע המפלות שספג צבא רוסיה באוקראינה, הכריז פוטין על גיוס צבאי חלקי של כוחות מילואים, ואיים על המערב, שלדבריו רוצה "להרוס את המדינה", לאור עיסוקו בסחיטה גרעינית נגד רוסיה. בנאום שנשא לאומה אמר הנשיא כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והזהיר כי ארצו תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, ככל הנראה רמז לשימוש בנשק הגרעיני שלה.

בתוך כך, המחאה נגד הגיוס הצבאי החלקי עליו הכריז הנשיא, צברה תאוצה, כאשר ארגוני זכויות אדם דיווחו כי אלפי אנשים נעצרו בהפגנות ברחבי רוסיה נגד הגיוס לצבא. לפי הדיווחים, מפגינים נעצרו בלפחות 38 ערים שונות - כאשר רוב המעצרים בוצעו במוסקבה ובסנט פטרסבורג. במקביל, רוסים רבים ניסו להימלט מהמדינה בכל כוחם. כל כרטיסי הטיסה והרכבות שיצאו מרוסיה אזלו חודשים קדימה, עומסים נרשמו במעברי הגבול וערוצי טלגרם סודיים נפתחו במטרה לסייע לאזרחים להימלט מהמדינה כדי להתחמק מהגיוס לצבא.  

שחר ברדיצ'בסקי
משאל העם על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה לרוסיה צילום: רויטרס

30.9-27.9: משאל העם הרוסי בשטחים הכבושים הגיע לסיומו, פוטין הכריז על סיפוח המחוזות הבדלניים

משאל העם הרוסי בשטחים הכבושים הגיע לסיומו
לאחר ארבעה ימי משאל עם, לצד גינויים חריפים מצד המערב, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה ב-27.9 כי תושבי ארבעה מחוזות שנכבשו, קבעו כי ברצונם לעבור לחיות תחת שלטון רוסי. על פי ה-RIA, התוצאות הראו כי 96% מהנשאלים קבעו כי ברצונם לעבור להיות חלק מרוסיה. במחוז דונייצק הבדלני, התוצאות הראו כי 98% ביקשו לעבור לחיות תחת שלטון רוסי.

בתוך כך, באותו השבוע, נאם פוטין בני האומה והודיע על תוכניתו לסיפוח ארבעה מחוזות באוקראינה

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש אוקטובר 2022

שחר ברדיצ'בסקי
הפיצוץ בגשר קרים צילום: רויטרס

8.10-5.10: מל"טים מתאבדים איראנים הפגיזו יעדים סמוך לקייב, פיצוץ גשר קרים

מל"טים מתאבדים איראנים הפגיזו יעדים סמוך לקייב
לאחר שכבר עלו דיווחים במהלך חודש ספטמבר על שימוש רוסי בכטב"מים מתוצרת איראן, כלי תקשורת מקומיים באוקראינה דיווחו על מל"טים מסוג שאהד-136 הפציצו את העיר בילה צרקווה, השוכנת מדרום לקייב. מושל אזור קייב הצהיר: "בלילה האויב תקף את בילה צרקווה עם מל"טים מסוג קמיקזה מסוג שאהד-136. אדם אחד נפצע, כמו כן נגרם נזק לתשתיות".

פיצוץ גשר קרים
כמה ימים לאחר מכן, אוקראינה זכתה להישג משמעותי, כשפיצוץ אדיר אירע בגשר קרים, המוביל מרוסיה אל חצי האי. סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי מיכל דלק עלה באש במקום, "משאית תופת התפוצצה באחד הקטעים של גשר קרים, קשתות המשלוח אינן נפגעו". במקביל לכך, היועץ לנשיא וולודימיר זלנסקי כינה את האירוע כ"התחלה", וציין כי "יש להשמיד את כל מה שלא חוקי". 

שחר ברדיצ'בסקי

24.10: רוסיה מאשימה: "אוקראינה מייצרת 'פצצה מלוכלכת'", זלנסקי נוזף בישראל

רוסיה מאשימה: "אוקראינה מייצרת 'פצצה מלוכלכת'"
"פצצה מלוכלכת"? לקראת סוף חודש אוקטובר, החל לטעון משרד ההגנה הרוסי כי העבודה על יצירת הפצצה של אוקראינה הגיעה לסיומה. בתדרוך שערך ראש כוחות זרוע ההגנה הקרינה, הכימית והביולוגית של הצבא הרוסי, לוטננט-גנרל איגור קירילוב, טען כי "לשני ארגונים באוקראינה יש הנחיות ספציפיות איך ליצור את מה שנקרא" הפצצה המלוכלכת". העבודה נמצאת בשלב הסופי".

לדבריו, קייב רוצה לארגן פרובוקציה כדי להאשים את רוסיה בשימוש בנשק להשמדה המונית ולהשיק קמפיין אנטי-רוסי רב עוצמה בעולם. קירילוב הוסיף כי מוסקבה מודעת למגעים בין לשכת נשיא אוקראינה לבין נציגים בבריטניה על רכישה אפשרית של טכנולוגיית נשק גרעיני.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש נובמבר 2022

שחר ברדיצ'בסקי
מטוס סוחוי 35 צילום: REUTERS/Sergei Karpukhin

5.11-3.11: הנשק הקטלני החדש של רוסיה, תחנת הכוח בזפוריז'יה נותקה מחשמל, איראן מודה לראשונה: "העברנו מל"טים לרוסיה"

הנשק הקטלני החדש של רוסיה
על רקע המשך הלחימה באוקראינה וחוסר ההצלחות של הצבא הרוסי בשדה קרב, סוכנות הידיעות הרוסית "נובסטי" דיווחה ב-3.11 כי מוסקבה החלה להשתמש "בנשק קטלני חדש" בשדה הקרב. על פי הדיווח, הכוחות הרוסיים השתמשו במטוסי קרב לטיסות ארוכות טווח, על מנת להפעיל תקיפות מדויקות כנגד מתקנים צבאיים במזרח אוקראינה.

מקורות המעורים בפרטים ציינו כי מטוסי הקרב מסוג טופולב Tu-22M, נשאו טילי שיוט מסוג KH-32 והפציצו מטרות של הצבא האוקראיני. אותו גורם הוסיף כי "במסגרת המבצע הצבאי המיוחד, בוצעו שיגורים של טילי שיוט היפר-סוניים לעבר מטרות ומתקנים של הצבא האוקראיני".

שחר ברדיצ'בסקי
תושבים בחרסון מגרשים כוחות צבא רוסיים צילום: רויטרס

11.11-9.11: שר ההגנה הרוסי הורה לסגרת מחרסון, דגל אוקראינה הונף במרכז העיר

שר ההגנה הרוסי הורה לסגרת מחרסון
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הורה להתחיל בנסיגת הכוחות הרוסיים מחרסון. על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה על ידי מפקד הכוחות הרוסיים במלחמה סרגיי סורוביקין, ואושרה על ידי שויגו.

שויגו נימק את החלטתו וטען כי הם "לא יכולים להגן עוד על חרסון והיישובים הסמוכים, חייהם של התושבים בסכנה מתמדת. אני מבין שזו החלטה קשה מאוד". לדבריו, הצבא האוקראיני ממשיך להפגיז את סכר קחובקה, מה שעלול להוביל לשיטפונות ואבדות בנפש. מנגד, סורוביקין אמר כי "יכולות הלחימה של הצבא הרוסי גדלו בעקבות תוספת המגויסים ומתנדבים. הרוסיים חידשו את הפעולות התקפיות באזורים מסוימים".

שחר ברדיצ'בסקי

19.11-17.11: רכיבים תוצרת ישראל נמצאו במזל"טים איראנים בשימוש רוסיה, איראן ורוסיה סיכמו על ייצור משותף של מל"טים

רכיבים תוצרת ישראל נמצאו במזל"טים איראנים בשימוש רוסי
עדשות אינפרא אדום המיוצרות בישראל נמצאו יחד עם יותר מ-200 רכיבים נוספים מארה"ב, אירופה ומדינות אחרות בעלות הברית במזל"טים איראנים ששימשו את רוסיה בפלישה לאוקראינה, כך דיווח כתב העת "וול סטריט ג'ורנל".

כשלושה רבעים ממרכיבי המל"טים היו תוצרת אמריקה, זאת על פי מסמכים אוקראינים שהוצגו לכתב העת על ידי הוועדה העצמאית נגד שחיתות ללא מטרות רווח. חוקרים אוקראינים גילו את התגלית תוך בחינת מל"טים שהופלו מתוצרת איראן, כולל הכתב"ם האיראני מוהג'ר-6, שנפרץ באמצע הטיסה ונחת ללא פגע.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש דצמבר 2022

שחר ברדיצ'בסקי
ניסוי בטיל בליסטי רוסי צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS

16.12-15.12: רוסיה חשפה נשק בליסטי בין-יבשתי חדש, מטח טילים כבד על אוקראינה - החשמל נותק

רוסיה חשפה נשק בליסטי בין-יבשתי חדש
רוסיה חשפה ב-15.12 כי הטיל הבליסטי הבין-יבשתי שלה, המכונה "יאריס", הופעל ונכנס לשירות, והפך לטיל השני מסוגו בתוך יומיים שמתחיל את שירות משימות לחימתו. התקשורת הרוסית דיווחה כי "יאריס" יהווה חלק מהמתחם הצבאי "קוזלסק" באזור קאלוגה הרוסי, מדרום-מערב למוסקבה.

בנוסף, לפי סוכנות הידיעות הרוסית נובוסטי, סרטון שפורסם אתמול על ידי משרד ההגנה הרוסי מדגים את התקנת הטיל לתוך מתקנו במתחם הצבאי. המשרד ציין כי עוצבת "קוזלסק" היא הראשונה מבין כוחות הטילים האסטרטגיים שצוידו במערכת הטילים הקבועים "יאריס", והטיל הינו השני שרוסיה חשפה ביומיים האחרונים.

שחר ברדיצ'בסקי
זלנסקי צילום: רויטרס

27.12-21.12: זלנסקי נאם בקונגרס האמריקאי, דיווח: טהרן סיפקה לרוסיה מל"טים חדשים

זלנסקי נאם בקונגרס האמריקאי
לאחר שנחת במפתיע בארה"ב ונפגש עם הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, בבית הלבן, נשא נשיא אוקראינה נאום מיוחד בקונגרס וזכה לתשואות רמות. "כנגד כל הסיכויים ותרחישי האימה, אוקראינה לא נפלה. היא חיה ובועטת", אמר זלנסקי בפתח דבריו וזכה למחיאות כפיים מחברי בית הנבחרים. בהמשך התייחס לצורך של מדינתו בחימוש הצבא אל מול המשך המתקפות הרוסיות. "יש לנו ארטילריה, כן, תודה. אך האם זה מספיק? בכנות, לא באמת". הוא הוסיף כי "הכסף שלכם אינו צדקה, זוהי השקעה בביטחון העולמי ובדמוקרטיה, שאנחנו מנהלים בדרך האחראית ביותר".

דיווח: טהרן סיפקה לרוסיה מל"טים חדשים
לידי אוקראינה הגיע "מידע מוצק", שלפיו רוסיה מתכוונת להציע עסקת חליפין לאיראן: שתי טייסות של מטוסים רוסיים מסוג סו־24 וסו־35 תמורת מל"טים מסוג שאהד. לדברי קצין בכיר בחיל האוויר האוקראיני בטלוויזיה האוקראינית מדובר ככל הנראה במטוסים שנועדו במקור למצרים.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש ינואר 2023

שחר ברדיצ'בסקי
מלחמת רוסיה-אוקראינה צילום: gettyimages

8.1-2.1: כך הרסה אוקראינה לפוטין את חגיגות הנובי גוד, רוסיה טוענת: "הרגנו 600 חיילים אוקראינים"

כך הרסה אוקראינה לפוטין את חגיגות הנובי גוד
צבא אוקראינה הצליח לחסל בליל השנה החדשה מאות חמושים פרו-רוסים המשתייכים ל"קבוצת וגנר" במתקפה נרחבת במקייבקה, פרבר של העיר הכבושה דונייצק שבמזרח אוקראינה, כך דווח בתקשורת האוקראינית. בלי לקחת אחריות על התקיפה, צבא אוקראינה הודיע כי 400 חיילים רוסים נהרגו בתקרית במקייבקה שמוחזקת על ידי כוחות רוסים.

הרשויות הפרו-רוסיות הודיעו כי יש נפגעים במתקפה, אך לא התייחסו לנתונים שהוצגו בתקשורת האוקראינית. לדברי הגורמים הרשמיים, לפחות 63 חיילים רוסים נהרגו בפגיעת רקטה אוקראינית בדונייצק הכבושה, באחת התקיפות היחידות הקטלניות ביותר נגד כוחות רוסים באוקראינה מאז החלה המלחמה.

שחר ברדיצ'בסקי
קנצלר גרמניה אולף שולץ וברקע טנק מדגם "לאופרד 2" צילום: gettyimages

24.1-20.1: בכיר במודיעין האמריקאי ביקר באוקראינה בסתר, שורת התפטרויות במשרד ההגנה האוקראיני, המערב יספק טנקים לאוקראינה

בכיר במודיעין האמריקאי ביקר באוקראינה בסתר
ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הגיע בסתר לאוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים, כך דווח בעיתון "וושינגטון פוסט". גורמי מודיעין בכירים במשרד ההגנה אוקראיני העלו בפגישה את החשש מירידה בסיוע הצבאי, זאת על רקע ההשתלטות הרפובליקנית על בית הנבחרים והירידה בתמיכה בדעת הקהל בארה"ב בתקופה האחרונה.

דובר ה-CIA סירב לאפיין את המסר שנתן ברנס לזלנסקי על התכנון הצבאי של רוסיה. כעת, הכוחות האוקראינים והרוסים נעולים במלחמת התשה אינטנסיבית במזרח אוקראינה, סביב באחמוט. לעיר יש ערך אסטרטגי קטן יחסית, אך קיבלה חשיבות סמלית עבוד שני הצדדים, בפרט רוסיה, שלא כבשה עיר אוקראינית גדולה מאז הקיץ האחרון.

שחר ברדיצ'בסקי
המלחמה באירופה: התקדמות הכוחות הרוסים באוקראינה צילום: Wikimedia Commons

חודש פברואר 2023

שחר ברדיצ'בסקי
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן בקייב צילום: רויטרס

20.2: ביקור דרמטי באוקראינה: ביידן הגיע לקייב ונפגש עם הנשיא זלנסקי, פוטין בנאום לאומה הרוסית

ביקור דרמטי באוקראינה: ביידן הגיע לקייב ונפגש עם הנשיא זלנסקי
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגיע במפתיע לבירת אוקראינה ונפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, כך דווח בעיתון "הגרדיאן הבריטי. בזמן הביקור, כלי התקשורת באוקראינה דיווחו על אזעקות שנשמעו בקייב. זהו ביקורו הראשון של הנשיא האמריקאי באוקראינה מאז פרצה המלחמה בחודש פברואר 2022. 

במהלך הפגישה בין השניים, הדגיש ביידן כמה חשוב לו להגיע לקייב ביום השנה למלחמה, ואמר כי "אין שום ספק לגבי תמיכתה של ארה"ב. העם האוקראיני התגבר בצורה שלא נעשתה בעבר. למרות כל אי ההסכמה שיש בקונגרס בנושאים מסוימים, יש הסכמה רחבה על התמיכה באוקראינה, זה לא רק על החופש באוקראינה, זה על הדמוקרטיה בכלל".

שחר ברדיצ'בסקי