נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים בשיעור של 25% על יבוא ממקסיקו וקנדה, ו-10% נוספים על סחורות מסין, במהלך שעשוי להוביל לעלייה משמעותית במחירי מוצרי צריכה בסיסיים עבור האמריקאים, החל מפירות וירקות ועד לרכבים ודלק.

המכסים, שייכנסו לתוקף מחרתיים (שלישי), הוטלו בטענה למצב חירום לאומי בשל זרימת הסם פנטניל ומהגרים לא חוקיים לארה"ב. קנדה ומקסיקו כבר הודיעו על צעדי תגמול, וסין הצהירה כי תנקוט ב"אמצעים נגדיים הכרחיים".

מכת הנפט

בריאן פק, מנהל המרכז למשפט ועסקים בינלאומיים באוניברסיטת דרום קליפורניה, הסביר ל-CBS כי "אם תהיה עלייה משמעותית במכסים... העלויות הללו יועברו לכתפיהם של הצרכנים והעסקים האמריקאים". הוא ציין כי "מקנדה אנחנו מייבאים נפט, עץ ומלט", והוסיף כי "מעל 20% מהמוצרים החקלאיים שאנחנו מכניסים לארה"ב מגיעים ממקסיקו".

מומחי אנרגיה מזהירים כי המכסים על יבוא נפט מקנדה עלולים להוביל לעלייה דרמטית במחירי הדלק בארה"ב. פטריק דה-האן, ראש מחלקת ניתוח הנפט בחברת GasBuddy, העריך בפני ה-CNN כי המכס של 10% על יבוא נפט קנדי עלול להוביל לעלייה של 30 עד 40 סנט לגלון (גלון הוא כ-3.7 ליטר) בתחנות הדלק, תוך ימים ספורים מכניסת המכסים לתוקף.

חשוב לזכור כי נכון להיום, קנדה מספקת כיום כ-20% מצריכת הנפט האמריקאית, והערכות המומחים, כפי שפורסמו ב-Forbes, מצביעות על כך שבתי הזיקוק במערב התיכון יתקשו למצוא חלופות מיידיות. מעבר לנפט המופק בשיטת פיצוח בארה"ב יהיה יקר יותר בכ-10 דולר לחבית, בעוד שיבוא נפט כבד ממקורות אחרים יחייב שינוע יקר ברכבת ובמכליות.

מכת הרכב: תעשיית הרכב צפויה לספוג פגיעה משמעותית

ענף הרכב צפוי לספוג מכה קשה במיוחד. לפי נתוני ה-S&P Global Mobility (חברת מחקר מובילה בתחום הרכב והתחבורה), ארה"ב ייבאה ממקסיקו ב-2023 כלי רכב בשווי 69 מיליארד דולר, וחלקי חילוף בשווי 78 מיליארד דולר. מקנדה יובאו רכבים בשווי 37 מיליארד דולר וחלקי חילוף בשווי 20 מיליארד דולר.

לפי הערכות כלכלני TD Economics, כמדווח ב-CBS, המכסים החדשים צפויים להעלות את מחיר הרכב הממוצע בארה"ב בכ-3,000 דולר. זאת, בתקופה שבה המחיר הממוצע של רכב חדש כבר עומד על 50,000 דולר, ורכב משומש על 26,000 דולר, לפי ההערכות של Kelley Blue Book (חברה המעריכה מחירי רכב משומשים באמריקה).

ממזון ונעליים ועד לאלקטרוניקה ובנייה

על פי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (USDA), ארה"ב ייבאה ממקסיקו בשנה שעברה מוצרי חקלאות בשווי 46 מיליארד דולר, כולל ירקות טריים בשווי 8.3 מיליארד דולר, בירה בשווי 5.9 מיליארד דולר ומשקאות חריפים בשווי 5 מיליארד דולר. הקטגוריה הגדולה ביותר הייתה פירות טריים, בשווי 9 מיליארד דולר, כשמתוכם אבוקדו לבדו היווה 3.1 מיליארד דולר. ממילא, מכסים בכל אלה, פירושם התייקרות המוצרים המובאים לצרכן, או הפסקת ייבואם בידי היצרנים מחו"ל, מה שעשוי להוביל להתייקרות עקב הקטנת סך המוצרים מכל סוג בארה"ב.

סקוט לינסיקום, סגן נשיא לכלכלה במכון קאטו, אמר ל-CBS כי רשתות המזון, הפועלות ברווחיות נמוכה במיוחד, לא יוכלו לספוג את עלות המכסים. "הם לא יכולים לספוג את המכסים... במיוחד כשמדברים על דברים כמו אבוקדו, ש-90% ממנו מגיע ממקסיקו. אנחנו מדברים על מכסים על גוואקמולי ממש לפני הסופרבול" (שאחד המאכלים האהובים לאכול בו הוא גוואקמולי עם חטיפים), הסביר. 

בענף הבנייה, בבלוג שפרסמו איגוד משאבי היער (Forest Resources Association) בדצמבר, הזהיר האיגוד מכך שמכס של 25% על עץ אורן וסוגי עץ מחטני אחרים מקנדה עלול לגרום ל"זעזוע באספקה". לפי נתוני האיגוד שדווחו ב-CBS, כשליש מהעץ המשמש לבנייה בארה"ב מיובא מקנדה.

בתחום האלקטרוניקה והמוצרים לבית, המכס הנוסף על סין צפוי להשפיע במיוחד על מחירי הטלפונים והמחשבים הניידים, ומערכות משחקי הווידאו. זאת מאחר וסין היא ספקית מרכזית של מוצרי אלקטרוניקה לארה"ב, כולל טלפונים, טלוויזיות, מחשבים ניידים ומסכים. בנוסף, גם מחירי הנעליים והצעצועים צפויים לעלות, עקב הנתון כי כ- 56% מהנעליים הנמכרות בארה"ב מיוצרות בסין, וכן 75% מהצעצועים וציוד הספורט המיובא, כמדווח בCNN בשם איגוד מפיצי וקמעונאי ההנעלה של אמריקה (Footwear Distributors & Retailers of Americ.