סוכנות UKMTO (United Kingdom Maritime Trade Operations), האחראית על ניטור והכוונת תנועת כלי שיט באזורי סיכון, פרסמה היום (שני) אזהרה ימית בעקבות התרבות מקרים של הפרעות אלקטרוניות חריגות במפרץ הפרסי ובמצר הורמוז.

לדברי הסוכנות, התקבלו דיווחים רבים ממספר כלי שיט באזור, לצד ניטור עצמאי של מערכת AIS (מערכת זיהוי אוטומטי), שהצביעו על תופעה מתרחבת של שיבושים באיתור מיקומי אוניות. ההפרעות – המוגדרות כ־electronic interference – משפיעות באופן ישיר על היכולת של כלי שיט לשדר מיקום מדויק ולהתנהל בבטחה.

עוד נמסר כי רמת ההפרעות האלקטרוניות הולכת וגדלה לא רק במפרץ עצמו אלא גם באזורים נרחבים יותר. עם זאת, השיבושים בתוך המפרץ בולטים במיוחד בעוצמתם ובתדירותם, ומשפיעים בפועל על ביטחונם של כלי השיט המסחריים העוברים באזור. UKMTO קראה לכלי שיט הנעים במרחב הימי המדובר לנהוג בזהירות יתרה, ולעדכן את הסוכנות על כל אירוע נוסף של הפרעה אלקטרונית או בעיית תקשורת, כדי לאפשר מעקב, תיאום ואזהרה מוקדמת.

מיכלית נפט באזור מצרי הורמוז (צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed/File Photo)
מיכלית נפט באזור מצרי הורמוז (צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed/File Photo)

 מה המשמעות של ההפרעות האלקטרוניות עבור כלי שיט?

מערכת AIS היא אמצעי חובה על אוניות מסחריות, ומאפשרת לכלי שיט, נמלים ומרכזי שליטה לעקוב בזמן אמת אחר מיקום, מהירות וכיוון של ספינות. כאשר יש שיבושים באותות, אוניות עלולות להיעלם ממסכי המכ"ם ולשבש את התיאום הימי. אובדן דיוק במיקום עלול להוביל לבעיות חמורות בבטיחות: התנגשויות בין כלי שיט, קושי בניווט בתוואי צפוף כמו מצר הורמוז, ואי-יכולת לקבל סיוע מהיר במקרה של תקלות או תקריות ביטחוניות.

בנוסף, הפרעות מהסוג הזה עשויות להשפיע על הקשר בין הספינות לבין גורמים אזרחיים או ביטחוניים, ולפגוע ברציפות התפקוד של שרשראות אספקה בינלאומיות – במיוחד לאור העובדה שמצר הורמוז הוא עורק ימי מרכזי לייצוא נפט וגז מהמפרץ הפרסי לעולם. העיתון האיראני כיהאן טען כי סגירת נפט הורמוז או בדיקת ספינות עלולות להעלות את מחיר הנפט ל-150 דולר ולפגוע בשווקים האמריקאים.