בניגוד לציפיות: התופעה המוזרה שמטלטלת את האוניברסיטה הבכירה בארה"ב

סטודנטים רבים מדלגים על שיעורים, אינם קוראים את חומר הלימוד ומהססים להביע את דעותיהם בכיתה מחשש לתגובות עוינות או להתנגדות. המספרים מדאיגים: ירידה ניכרת באחוזים של הסטודנטים שמרגישים בנוח להתבטא

אלי לאון צילום: פרטי
אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת הרווארד | צילום: מאיר בלייך
2
גלריה

אך דוח שנכתב על ידי קבוצה של שבעה חברי סגל חושף תמונה מדאיגה: סטודנטים רבים מדלגים על שיעורים, אינם קוראים את חומר הלימוד ואם הם כבר הגיעו לשיעור כלשהו, הם מהססים להביע את דעותיהם בכיתה, תופעות שלטענת סגל הלימוד פוגעות בהישגים ובחופש הביטוי.

הדוח קובע כי גם כאשר הסטודנטים נוכחים בכיתה, הם עסוקים עם הטלפון הנייד והמחשב שלהם ואינם ששים לדבר. לעיתים הדבר נובע מחשש לשתף רעיונות שעלולים לעורר התנגדות, אך לעיתים קרובות יותר חוסר ההשתתפות נובע מכך שלא קראו מספיק מחומר השיעור כדי לתרום תרומה משמעותית. הוועדה הגיעה למסקנה כי "אינפלציית ציונים נרחבת", שבה מוענקים ציונים גבוהים, מאפשרת לסטודנטים להשלים קורסים ללא מאמץ אקדמי אמיתי.

הפגנות אנטי-ישראליות באוניברסיטת הרווארד בארה''ב
הפגנות אנטי-ישראליות באוניברסיטת הרווארד בארה''ב | צילום: רויטרס

הוועדה החלה את עבודתה בפברואר 2024, בתקופה שבה הרווארד ואוניברסיטאות אחרות ברחבי המדינה היו שקועות במחאות, לעיתים אלימות, סביב המלחמה בעזה, והוטל עליה למצוא דרכים לקידום דיאלוג רחב יותר. הדוח מצא כי באביב 2024, רק כשליש מסטודנטים בשנתם הרביעית בהרווארד הרגישו חופשיים לחלוטין "להביע רגשות ואמונות אישיות בנושאים שנויים במחלוקת", ירידה מ-46 אחוזים בשנה הקודמת. הסטודנטים חששו מנידוי חברתי, התביישו להישמע טיפשים, חשו שהם צריכים להתאים את השקפותיהם לאלו של המרצה כדי לקבל ציון טוב, ובחרו קורסים על בסיס הסבירות לקבל ציון טוב, ולא מתוך סקרנות אינטלקטואלית.

הניו יורק טיימס דיווח כי התוצאה, לפי הדוח, היא שסטודנטים רבים מסיימים את לימודיהם מבלי שהפיקו תועלת רבה משיחות מעמיקות עם מוריהם ועמיתיהם, והם נשארים תקועים ב"בועות אידאולוגיות". כמו כן, הם מתאפיינים בחוסר רצון או יכולת להתעסק עם רעיונות מאתגרים.

הדוח אף ציין כי "בהרווארד, כמו בכל המדינה, שאלת היכולת של אנשים להביע את דעותיהם הפוליטיות ללא חשש מסנקציה חברתית או מוסדית משכה תשומת לב מיוחדת", והוסיף כי אי-הגעה לשיעורים "מפחיתה את ההזדמנויות של הסטודנטים לשמוע נקודות מבט של סטודנטים אחרים עם דעות שונות".

בתגובה לממצאי הדוח, האוניברסיטה וחברי הסגל שלה פועלים במרץ כדי לשנות את חוויית הלימודים לתואר ראשון בסתיו הקרוב. המטרה היא לעודד סטודנטים להיות פתוחים מחשבתית ומעורבים יותר אקדמית. בין הצעדים שננקטו: חלק מהמרצים החלו לרשום נוכחות, עידוד סטודנטים לרשום הערות בכתב יד במקום במכשירים דיגיטליים כדי למנוע הסחות דעת, וכדי לסייע לסטודנטים להתגבר על חששותיהם להתבטא, פרופסורים מאמצים כללים האוסרים על שיתוף דברים שנאמרו בכיתה מחוץ לכיתה באופן שעלול לזהות את הדובר.

הרווארד אף הוסיפה שאלה חדשה לטופסי הקבלה שלה לשנת 2024, המבקשת ממועמדים לכתוב 150 מילים על מקרה שבו לא הסכימו בתוקף עם מישהו, במטרה לבחון את פתיחותם המחשבתית.

תגיות:
אוניברסיטת הרווארד
/
ניו יורק טיימס
/
אקדמיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף