אסון שלא היה ניתן למנוע או מחדל ענק - טורקיה נכנסה למערבולת

האם הצבא הטורקי מנסה לטייח את נסיבות התרסקות המטוס הצבאי מדגם C-130 שגרם למותם של 20 אנשי צוות ונוסעים בתחילת השבוע? בתדרוך עיתונאים דחה משרד ההגנה הטורקי, את הטענות שהופצו לפיהן המטוס לא תוחזק כראוי

אלי לאון צילום: פרטי
רג’פ טאיפ ארדואן
רג’פ טאיפ ארדואן | צילום: REUTERS/Zorana Jevtic
4
גלריה

לפי ההודעה, המטוס נרכש מערב הסעודית בשנת 2012 כעודפי ציוד, ולא כמטוס שיצא משירות. לאחר מכן, הוא עבר מודרניזציה מקיפה, כולל שדרוג מערכות האוויוניקה במסגרת פרויקט "ארג'ייס", וחזר לשירות מבצעי בשנת 2022.

התרסקות מטוס בגבול גאורגיה-אזרבייג׳ן
התרסקות מטוס בגבול גאורגיה-אזרבייג׳ן | צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א'

עוד נמסר כי עבודות התחזוקה המתוכננות האחרונות שלו בוצעו בין ה-11 בספטמבר ל-12 באוקטובר. אקטורק הדגיש כי מטוסי C-130 עדיין נמצאים בשימוש פעיל ביותר מ-70 מדינות, וכי היסטוריית התחזוקה של המטוס הספציפי מראה כי כל העבודות המתוכננות לגוף, למנועים ולמדחפים הושלמו בזמן. לדבריו, כי סיבת ההתרסקות תיקבע רק לאחר שצוות חקירת התאונות ישלים את עבודתו.

צבא טורקיה
צבא טורקיה | צילום: רויטרס

בנוסף, משרד ההגנה הכחיש בתוקף טענות לפיהן המטוס נשא תחמושת, והבהיר כי על סיפונו היו אנשי צוות וחומרי תחזוקה למטוסים בלבד. כמו כן, נדחו טענות על כך שכלי טיס נוסף זוהה במכ"ם סמוך למטוס ה-C-130; הובהר כי המסוק שנצפה היה שייך לגאורגיה ונשלח לסייע באיתור המטוס לאחר שאבד עמו הקשר.

תקרית דיפלומטית

לפי דיווח ב-CNN TURK, התקרית הדיפלומטית התרחשה בזמן שטורקיה עסקה בהשבת גופות הנספים מההתרסקות שאירעה ב-11 בנובמבר ליד גבול גאורגיה-אזרבייג'ן. עיתוי הפרסום עורר זעם בקרב גורמים רשמיים ומשתמשי רשתות חברתיות בטורקיה, שתיארו אותו כבלתי הולם וככזה שאינו עולה בקנה אחד עם יחסי שכנות טובה.

תרגיל משותף בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר היווני
תרגיל משותף בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר היווני | צילום: דובר צה''ל
תגיות:
טורקיה
/
התרסקות מטוס
/
יוון
/
גאורגיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף