הבמה זזה: מהפכה שקטה מטלטלת את תעשיית הבידור העולמית

מיוצרי רשת שפועלים מחדר שינה - לאולפנים עצמאיים עם צוותים והכנסות עתק: יוטיוב מצמיחה דור חדש של כוכבים, מטלטלת את הוליווד הוותיקה ומשנה את כללי המשחק של תעשיית הבידור

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
צפייה בטלוויזיה, אילוסטרציה
צפייה בטלוויזיה, אילוסטרציה | צילום: ingimage ASAP

"הוליווד החדשה" צומחת ביוטיוב

בעידן שבו המטבע המרכזי הוא היכולת להחזיק את תשומת הלב של הקהל, יוטיוב הפכה לפלטפורמה שמחברת בין תוכן חדש לדור הדיגיטלי לבין פורמטים טלוויזיוניים מוכרים. הצלחתם של יוצרים כמו ברוסקי נשענת על עיבוד מחודש של נוסחאות ותיקות - במקרה שלה, תוכנית אירוח לילית - לקהל שגדל על ממים, טיקטוק ויוטיוב.

יוטיוב כובשת את הסלון

יוטיוב, שחגגה השנה 20 שנה, היא כבר פלטפורמת הפודקאסטים הגדולה בעולם, שחקנית מרכזית במוזיקה ונוכחות הולכת וגדלה בספורט חי. בשקט יחסי, היא כבשה גם את הסלון האמריקאי: מאז 2024, רוב הצפייה ביוטיוב בארה"ב מתבצעת דרך הטלוויזיה - ולא בסמארטפון. כיום היא מובילה בצפייה בטלוויזיה ובסטרימינג, לפני נטפליקס, דיסני ואמזון פריים וידאו.

מבחינת יוטיוב, האוסקר אמור למשוך קהל עולמי צעיר ומגוון, ולחזק את שאיפת החברה להיות "מוקד התרבות". הצפייה בטקס נמצאת בירידה ארוכת שנים - משיא של 57 מיליון צופים ב־1998 ל־19.7 מיליון בלבד ב־2025 - והפלטפורמה מקווה לעצור את המגמה.

עימות עם הוליווד הוותיקה

בדומה לנטפליקס בעבר, יוטיוב מנסה לחדור גם למוסדות היוקרתיים של התעשייה. בקיץ האחרון קידמה מועמדויות של יוצרים לפרסי האמי ואף קיימה אירוע "For Your Consideration". אף אחד לא זכה, אך המסר היה ברור. במקביל, יוטיוב הסתבכה בעימותים פומביים עם קבוצות מדיה מסורתיות סביב דמי הפצה - מאבק שהזכיר את הקרבות הישנים בין אולפנים לחברות כבלים. העימות החריף ביותר היה עם דיסני, כששידורי ESPN הופסקו ל־15 יום עד להסכם חדש.

"אני המנכ"לית, המפיקה והכוכבת"

עבור ברוסקי, הדרמות של הוליווד הישנה נראות רחוקות. "אני לא כפופה לרשת. אני לא כפופה לאף אחד", היא אומרת. "אני המנכ"לית, השואוראנרית, המנחה והטאלנט - הכול".

עם זאת, ההצלחה אינה מובטחת. "הם לא רק יוצרים - הם יזמים", אומר בכיר בגוגל. שוק פרסום כלכלת היוצרים צפוי להגיע השנה ל־37 מיליארד דולר, ולהמשיך לצמוח.

סוף עידן הלייט־נייט?

יוצרים צעירים כבר נערכים לכך. אחד מהם מתכנן להשיק תוכנית לייט־נייט חדשה ביוטיוב, עם ראיונות מאולתרים ברחובות ניו יורק. "הכול מגיע בסוף ליוטיוב", הוא אומר. "אבל התוכניות הישנות לא נוצרו לדיגיטל. כאן יש חופש - ואם משהו לא עובד, משנים".

עבור ברוסקי ודור שלם של יוצרים, זו כבר לא אלטרנטיבה להוליווד - אלא מערכת מקבילה, שבה הכוח עבר מהאולפנים אל מי שמצליח למשוך קהל.

תגיות:
הוליווד
/
יוטיוב
/
ג'ימי קימל
/
ברי לארסון
/
ארה"ב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף